AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.027

Hur mycket (lite) får man plats med i en z3?

Sida 1 av 2
Hej.

Funderar lite smått på att skaffa mig en z3 under nästa år. Dock är jag lite fundersam över just bristen på bagageutrymme. Får man plats med resebagage eller inte för 1-2 pers? Finns det nån typ av "takbox" att fästa bak på bagage på z3?

Skulle ha z3 som enda bil. Kör mest till o från jobbet men vill även kunna ha bilen på semestern.

Intresserad av era erfarenheter av detta?
Bl
46
Bluesman
Z3 1,8 -97
Hej,
För 3-5 dagar finns det ganska hyfsat med plats för bagage tycker jag, en typ hårdare variant av kabinväska, en mjukare lite större modell, beteslåda, fiskespö plus en hel del löst som man får fylla upp med brukar jag få i där bak, sedan beror det ju på om man är 1 eller 2 personer, är man själv blir det ju rätt mycket plats kvar på passagerarplatsen :o) bagageräcke med tillhörande väska och även måttsydda väskor till bagageutrymmet finns att köpa.
Summeringen då är att jag tycker faktiskt att det är rätt hyfsat med plats för biltypen.

Gott Nytt år!

Bluesman
Bo
132
Bong
Z3 M Roadster -97
BMW Marine D7
Jag och en polare var på semester i Tyskland i sommras i ca 4 dagar med tält och sovsäck. Det gick faktiskt ganska bra, på hemvägen fick vi ha lite medköpt sprit och sånt framför stolarna, på ditvägen fick allt plats i bagaget.

/Hans
Hmm. Låter som att man är tvungen att packa med måtta och noggrannt, något jag tyvärr inte är bra på. Dags att lära sig kanske.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Inga problem att packa för 2 personer och 2 veckors semester om man skall söderut (till värmen alltså), har provat detta 2 ggr. En vecka i fjällen funkar också. Kanske skall tillägga att jag packar hyffsat lätt och har en flickvän som packar VÄLDIGT lätt vilket kanske är nödvändigt (3 beautyboxar och en samsonite som vissa tjejer behöver för att packa ned en minibikini funkar liksom inte).

Välj en bil utan slutsteg och CD-växlare om platsen är kritisk då dessa ta upp stor plats. Det finns figursydda väskor för skuffen och då får man in hyffsat med bagage, givetvis inte som en stor bil men ändå bra.

Några av Engelsmännen på de forumen brukar campa när de åker ned till de stora Z träffarna i Schweiz och det funkar tydligen också bra.

Det finns en extra koffert att sätta fast på baggageluckan (givetvis löstagbar), vet inte hur mycket den sväljer men det kanske Masten kan upplysa om som har en till sin.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag vet inte litervolymen på den löstagbara väskan, men den rymmer en hel del iaf. Bagageutrymmet i bilen har en volym på 165 liter så det gäller som sagt att packa med måtta :) Sufflettskyddet tar upp en stor del av utrymmet så att lämna kvar det hemma är en god idé.

/Masten
"Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk
www.z3roadster.net/home_sweden
Jag va på campingsemester med tjejen på Öland i somras i 5 dagar, inga problem....ett 2 pers tält, sovsäckar, luftmadrasser, kuddar osv..Mat och öl fick va framför tjejens fötter.

Riktigt skysst!

I sommar blir de en resa söderut, tyskland, italien ?? ;)

321HK ;)

VD med R&D

"M ROADSTER"
Sen finns det ju alltid en version av Z3 som heter Coupé och som sväljer mer bagage. Enda alternativet om man som jag spelar golf.

Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Joon: Jag pratade med två kunder på jobbet idag som hade en Z3 roadster som de sa rymde två golfbagar av bärmodell! Har jag anledning att tro att de spelar minigolf? :)

/Masten
"Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk
www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Masten: Jag har haft 2 golfbagar i skuffen flera gånger... och då har jag ändå ett slutsteg där oxo.
Baslådan som jag har i skuffen i vanliga fall får däremot åka ur när bagarna ska in men då är det inga som helst problem. Får dock plocka ur drivern och lägga den jämte men även den i bagaget iaf... den blir för lång när den ligger i bagen.

Så jag e ganska nöjd med bagaget... har även varit på semester med bilen... visserligen bara 4 dar eller nåt men det var inga problem... gott om plats och hyfsat bekvämt åker man ju oxo.

/Magnus
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Om man spelar Golf så skall man ju åka i något som det sitter ett VW märke i fronten på, hörs ju på namnet... ;-)

Min megafeta skidtrunk (med plats för pjäxor + alla vinterkläder man behöver i en vecka) plus tjejens alla grejer; pjäxor, kläder osv för en vecka i fjällen var inga problem alls.

Det stora problemet med en Z'an är om man skall lasta stora grejer, typ en TV eller om man vill/måste ta med sig fler passagerare. Jag skall själv sälja 5-serien nu och bara ha Z3M'en, jag tror det skall funka trots 2 barn.

Båda Z'orna har jag faktiskt åkt till K-Rauta och köpt en 15 tal byggreglar med, bara att cabba ner och lasta in (skyddade givetvis inredningen). 4 meter långa blir inga problem alls till skillnad mot en vanlig bil där skuffen måste vara öppen och skiten ramlar ur ändå...

/Caspar
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Dessutom så finns ju störtbågarna som utmärkta lasthållare.....
;-)
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Caspar: Nej usch inte VW... då ger jag hellre upp golfen =)

/Magnus
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Magnus: Det finns hopp alltså, att omvända en Golfare. :-)

/Caspar
Masten/Z3 Magnus:
Jo, själva golfbagarna kan jag tänka mig får plats i skuffen på Roadstern, men frågan är väl om de kan innehålla så speciellt långa klubbor när de ligger där...

Jag är kanske lite lat av mig men jag tycker det är drygt att plocka ur träklubborna varje gång man ska ha med sig golfgrejorna. Och det är mest hela tiden sommartid. Jag får ändå plocka ur åtminstone drivern (även om jag har Coupé). Jag har i o f s lite förlängda klubbor. Men det är ju så; det mesta går....frågan är bara hur bekvämt det är...

Caspar: Jag ser ingen motsättning mellan att vara golfare och ha BMW. ;-)
Caspar: ...mer än ovanstående bagagerumsproblematik då i så fall.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Joon: Jag försöker bara hitta alla möjliga och omöjliga vägar till att folk skall sluta spela golf. Alla verkar tycka att det är kul och jag ruttnade efter gult kort så jag känner mig väl bara ensam.. :-)

Barnklubbor kanske kan vara en idé annars med två buntband runt!! :-)

Minigolf är bättre, skall man vara skitseriös så har man 1(!!) egen klubba och några bollar, annars hyr man på stället, dricker öl, raglar omkring och hoppas att man kommer ihåg vart man parkerade bilen några dagar senare..

/Caspar
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Som vanligt så tycker jag och Caspar likadant, denna gång ifråga om golf är kul eller inte......
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Beppo: Det känns bra att ha Dig som mitt enda och eviga fans... :-)

/Caspar
Som man säger här i "Värmlann": Dä finns fôlk te allt.

Tur att vi har Z-intresset gemensamt i alla fall :-)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
:-)

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.