|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min bil har inte fabriksmonterad telefon, men har istället ett eftermonterat handsfree för Nokias äldre GSM generation. Har därför igår inhandlat Nokias senaste Bluetooth-handsfree kit, som jag tänkte ersätta den gamla handsfreen med (rekommenderas! 1695 spänn inkl moms på Clas Ohlson) Den gamla handsfreen är monterad på konsollens (centerstackens) passagerarsida. Jag provdrog lite i mina innerpaneler som kläder konsollen, men tyckte inte att jag hittade någon punkt som "kändes bra" att börja med att slita upp. Undrar därför om det finns någon här på forumet som vet hur man på skonsammast möjliga sätt plockar ned panelerna (har hittat för dörrpaneler via e38.org, men inget mera)? Eller allrahelst - vet någon om det finns verkstadsbeskrivningar över detta någonstans på nätet? Riskerar jag att pajja några clips, så att jag borde köpa några sådana först för att kunna återmontera? Förhoppningsvis skall jag kunna återanvända den gamla mik:en på innerbackspegeln samt rutantennen bakom innerbackspegeln, men annars skulle jag vara tacksam för tips på hur snyggast/skonsammast dra ned kablarna för dessa från innerbackspegelområdet ned till konsollen också. Jag ville inte släppa loss bilradiofirman på att riva i mina paneler, tänkte att då pajjar jag den hellre själv så att jag åtminstone vet vad jag ställt till med ;-) Gott Nytt År på Eder alla! /Kjell | |
|
Hej igen, Eftersom jag nu installerat min Nokia BT-handsfree tänkte jag besvara min egen fråga utifall att någon annan vil göra något liknande i framtiden... Den långsmala panelen på tunnelns sida vid passagerarsätet sitter i en enda skruv ganska långt framme vid fötterna. Lossa den, och drag panelen utåt/framåt, så hakar de två fjäderstålsclips som panelen är fästad med längre bak av. Lossar de inte kan man bända lite med tex en flatmejsel, clipsen går att böja tillbaka om man råkar räta ut dem lite. Tyvärr räcte det inte med detta för att nå inkopplingen av mitt gamla handsfree, jag kunde se att kablarna gick in bakom klimatenheten i centerstacken. Beslöt mig därför att lossa även centerstacken, och för detta hitttade jag en klockren beskrivning: Länk Detta börjar med att man måste montera av panelerna (skinn+trä) ovanför handskfacket, men de bitarna gick mycket enkelt. Lite värre var det med att lossa ramen med elektronikenheterna, på båda sidor om ramen sitter det högst upp en "plasttagg" som gör att panelerna vilar mot ramen, och dessa var det rejält trångt att bända ut elektronikpaketet runt. Jag tiillverkade till slut 2st breda träkilar att bända med, och med dessa gick det bra. Byte av den gamla handsfreen mot den nya gick bra, utom att jag kunde konstatera att den gamla inte hade mute-utgången till radion inkopplad, den låg löst. Jag hade hoppats att muten (kopplas in på DSP:n i skuffen redan var framdragen bakom centerstacken, men jag hittade ingen kabel för detta där. Är det möjligen någon som vet om mute finns framdragen bakom stacken från fabrik, och isåfall vilken färg den kabeln har? Nokias BT-handsfree funkar nu annars bra i min E38. För att få bästa Bluetooth överföring till telefonen placerade jag burken (ca 8x12cm) utanpå sidopanelen, vid passagerarens vnsterfot, men troligen hade den funkat bra även om jag hade stoppat in den osynlig bakom panelen. Skall testa det när jag ansluter muten. BT-HF kostar ca 1500:- på Clas Ohlson, rekommenderas. Mvh. /Kjell |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.