AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.051

Ska det blåsa kallt från mitten oavsett vad reglaget är inställt på?

st
88
stene
530i 88a (e34)
Jag har sökt o läst igenom säkert 500 olika trådar både på svenska o engelska men blir inte klokare för det. Ska det blåsa bara kallt i hålen ovanför steron och på sidorna oavsett vad jag ställer in på reglagen?? Nej jag har ingen rött till blått vred mellan utsläppen ovanför stereon. Det blåser varmt på rutan och på fötterna men inte mitt på brädan... Vad kan det vara för fel? Nej det är inte magnetventilerna eller elmotorn under dem.
st
88
stene
530i 88a (e34)
a juste... bytte bil där för ett tag sen...
detta gäller asså 530 88ans med ac och inget annat
markus00
Det stämmer med lilla värmepaketet så får man bara kalluft i mittenkanalen.
Hade samma på min förra E34.
markus00
Det stämmer med lilla värmepaketet så får man bara kalluft i mittenkanalen.
Hade samma på min förra E34.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Beror tydligen på årsmodell, min 518i-95 med lilla AC har obelyst vred i utblåset.

Inget vred = ingen värme.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
st
88
stene
530i 88a (e34)
detta är oacceptabelt!!!
ska ge mig på att pilla isär hela skiten o bygga om den så att det blir samma temp oavsett vart den blåser ut... synd bara att jag måste bruka bilen samtidigt

markus00
Tycker också att detta helt klart va en miss på dom tidigare E34:orna. Samma sak gäller ju luftuttagen vid dörren.
st
88
stene
530i 88a (e34)
It has been done.
Nu blåser det varmt från ALLA hål ;)
Hur gjorde du? Har samma "problem" på min e34.
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
De lät intressant....skulle oxå vilja höra hur du fixade det?
st
88
stene
530i 88a (e34)
tog bort instrument brädan o då ser man rätt ner i värmepaketet.
Ja eftersom dem övre vent rören följer med brädan så man ser ner i paketet därigenom. sen så sågade jag bort en vägg mellan den varma o den kalla sidan så att säga.

det är ganska simpelt om man har brädan borta.

Nej det finns inga bilder o det behövs inte några heller. Inte om ni läser detta noga: När man tittar ner i det stora hålet uppe på värmepaketet (med huvudet inkilad melan paket o vindruta) då ser man en plåtklaff. Den klaffen är friskluftsklaffen dvs det är den som släpper in iskallt luft. Är ni me sålänge? Väggen MITTEMOT plåtklaffen, just den som lutar ja, den ska bort!! Då kommer nämligen varmluft upp därigenom och letar sig in i rören.

Var försiktiga däremot hur ni borrar/sågar eftersom värmeelementet ligger några cm nedanför väggen (som lutar ja)

Verktygen jag använde var en slö flatmejsel, en bågfilsblad, och en 5wats lampa på 2 trådar. (det var nämligen kolsvart ute)
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
De lät nästan för bra för att vara sant,e du säker på att ingen annan funktion blir 'lidande'?Fick du värme på sidorutorna oxå,brukar va svårt att hålla de rena. Får nog prova på min 93:a o se om de funkar.....

HBK
Visa användare
47
SLiMh
E30 325iM M20 -88
Tja! Jag har samma problem på min 518i -88, värmen kommer bara längst fram vid vindrutan, och ur två små ventiler som är fast-riktade mot sidorutorna, och sen nere vid golvet förstås. Dom andra stora feta ventilerna ovanför stereon och dom stora ute vid sidorutorna kommer det bara kalluft ur. Så ja kan liksom aldrig få ur värmen rakt bakåt i bilen. Det är lite synd, men vafaan man har juh bmw! :)
st
88
stene
530i 88a (e34)
Slimh:

Ehhmm... du läste aldrig hela tråden eller hur? Det funkar nu och nej man behöver inte infinna sig i att "det är ju så"

Koola: nej inga andra funktioner blir lidande tvärtom nu får man tex iskallt luft överallt oxå om man vill det på sommaren.
Ja eftersom det funkar ju åt bägge håll. värme hit eller kyla dit...
Allt beroende på reglage kombinationen

Men kan ingen av er berätta om och vart kupéfiltret sitter??!! O nej snälla länka inte mig med spydiga kommentarer till gör det själv sidan för det är inte samma värmepaket!! Kommer inte ens i närheten.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
stene> microfiltret kom 06-90 enl etk,jag har inte heller hittat det i bilar före- 90 så då slipper du leta.

mvh/micke

Länk motorsait

Länk Ny 02sida
st
88
stene
530i 88a (e34)
doh! crap... då måste jag helt enkelt göra rent insuget... för det är ingen vidare blås i fläkten tyvärr. nåja mysteriet fortsätter!! Fast med värme strömmandes ut ur mittenblåset!! jaja givetvis ur dörrarna oxå ;)
Jag tycker att det är en bra med bara kall luft ur mittutblåsen. Hade det på mina E28:or, anledningen är att man ska få ouppvärmd luft på sommaren. Nu kommer du få ljummen luft när det är varmt om du inte har AC. På min 316 E36 är det lika dant bara kall luft ur frisklufts utblåsen.
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Stene:Vet du om de ser lika ut på alla E34:or, oavsett årsmodell, o räcker det att lyfta bort gallret ovanpå instrumentbrädan o operera därifrån??

HBK
st
88
stene
530i 88a (e34)
M 5an: ingen ljummen luft på sommaren eftersom värmepaketet stänger av vattnet när reglagen är på kallt. dvs ingen varmvatten in.

koola: nej det räcker inte med bara att lyfta bort gallret. brädan måste bort. eftersom det sitter en drös med plaströr som följer med brädan.
+ att du måste in längre mot vindrutan än bara där galleröppningen är
jag har problem med att jag inte får någon värme i min 520i e34. Jag har 3 st anslutningar till värmepaketet men det är bara de 2 yttersta som har slangar på sig. Vad ska den innersta anslutningen vara kopplad till?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.