AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.694

Hur ska jag göra med tänningen vid överladd!

Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Som frågan lyder hur ska jag göra med tänningen nu när jag ska överladda min 528 -86 ? De ska helst inte kosta något. kan man svetsa fördelaren på dessa så den blir helt stum ?
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Finns ju hur massor av info om detta om du söker lite, det kostar inte mycket att backa tändningen eftersom du har fördelare.
Kolla med dom som har gjort budget konverteringar, då får du garanterat BILLIGA tips =)
Men sök du, då får du bättre svar och kan bilda dej en uppfattning av många åsikter istället för några enstaka svar i denna tråd.

Mvh Micke
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
okej. tack så mycke. nej men det räcker inte bara att backa den.
Vadå? Backa tändningen? Det vill man väl inte? Alla vet ju att det bara blir värme av alltihopa då. Avancera tändningen, det är ju det man vill göra! Bygg schysst och tanka etanol istället.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
J. Lindgren!
Det låter konstigt att avancera tändingen för att slippa riskera att få spikningar!

Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Har du inte förstått de är bara en lek billig bil ska inte kosta något....!!!!!!!!!

Jo man backar tänningen då blir den visserligen slö innan laddtryck kommer men de kvittar för jag ligger alltid på laddtryck i princip + att jag kan inte bygga om tänningen så mycket att den sänker sig själv istället för att höjas som den gör nu ? rätta mig om jag har fel ?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk Länk

Mvh
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Tack så mycke jag sökte innan men hittade inte något :/ mysko.. men tack tack
Hmm? vilka länkar å tips?

Har man en vanlig fördelare med vacumklocka så går det att använda sig av turbotrycket in i vacumklockan.

Jag har en volvo B21 Et klocka!! en ingång . filade bort stoppet på den.En sån backar inte så många grader.

Jag mätte upp den så jag vet när den börjar backa.

Har även en pulad klocka...med längre gradslag på men den börjar vid 1Bar.

Braxen: Som du vet avancerar man inte tändningen för att slippa spikningar. Man avancerar tändningen för att få mer pulver. Allting handlar om grundeffekten.

För övrigt borde man kunna laborera med potentiometern på boxen, förutsatt att M20 har en sådan.

___
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Nej men jag har kollat lite jag har en dubbelverkande vakum klocka tror jag de är i allafall 2 ingångar på den en uppe på och en nere de måste väl gå att laborera lite så den sänker när de blir övertryck ??? eller rätta mig om någon har försökt.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
J. Lindgren: Vad ska man med högre grundeffekt till om motorn spikar sönder?!

Braxen: Om man har byggt en motor som spikar sönder, så har man byggt fel.

___
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Amen sluta nu. Skulle den spika får man väl givetvis göra nått åt de (BRAXEN)
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Håller med, så därför tyckte jag att det skulle vara dumt att avancera tändningen då det resulterar att den skulle bli mer spikningsbenägen vid laddtryck!

Men om han använder sig av en totalt ombyggd motor som är byggd för överladdning och använder sig av ett styrsystem som är lite mer modernt och som tar hänsyn till laddtryck, styr tändningen mm, så kan man avancera tändningen. Men då handlar det inte längre om en orginal motor som ska överladdas till minsta möjliga kostnad, som det gör i detta fall.

Je
224
Jeppan
M30 TURBO
nej men grejen va den att vi pratade bara om att det går att laborera så att de funkar och även om de nu inte ska kosta något speciellt så vill man ju ha all effekt man kan få ut eller hur ? om de nu inte skulle funka att bygga om så är det bara att svetsa fast kast vikterna och sänka tändningen
J.lindgren?

Vem har inte kört sönder!!

en bmw turbo med spik på detta forum?....:=)

En annan tråd kanske!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.