AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.333

är de någon mening å chippa bilen...

marre86
Hej hej!

jag har igår köpt en bmw m3,a-94 de jag undrar är är de lönt att chippa den?

jag menar tar bilen skada av + gör de någon märkbar skillnad

vilket chipp rekomenderar ni i sådana fall + vad kan man köpa de för någonstans?

är de dyrt att få de ditsatt?

tacksam för alla svar.

Mvh

marre86: Chippa inte. Sugmotorer är inte lönt att chippa. Finns massvis av trådar om det. Om du nu allafall vill ha det :-) så kan du byta det själv, det sitter i styrboxen. Men det är under förutsättning att det inte måste lödas. Att det är en krets så att säga

MVH
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Ingen stor ide att "bara" chippa nej.
Min bil var chippad med märket Superchip +system + KN INSATSFILTER när jag köpte den. Och den gick bra.....MEN...sen UNIchippade jag bilen, (mappa) bara kringgår alltså det andra chippet med andra värden från en unichip styrbox.

Jag bänkade före unichip och efter.
Innan: 300hk/340nm
Efter 320hk/365nm
Man kan även höja varvstoppet men det gjorde jag inte........
Är rätt stor skillnad mot en orginal 3.0:a.

Men jag tror, trots allt...att det beror lite på bilen om den går bättre med chip.....en del M3:or får mer effekt, andra mindre!

En sak till med att chippa är att fartspärren försvinner vid 250km/h.

Ska du göra nåt speciellt med bilen, prata med Lennart Khöler.....det kostar...men den kommer gå som fan.

MVH: Henrik

///M3
svintoleffe
Man sak akta sig o chipa till exempel m3-m5, då dom flesta chipen höjer, varvstopet, som redan ligger på gränsen.

men om jag skulle chipa min motor, så skulle det vaar föratt höja varvstopet, o få lite meer optimerad tändkruva, men då är inte min motor orginal heller så.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Dom flesta chippen höjjer inte varvstoppet...men en del gör det.
Det sista man ska göra på en M3:a är nog att höja varvstoppet till över 8000rpm....då får man iaf akta sig för att dra dit upp jämt.....för då är det nog kört rätt fort.......

MVH: Henrik

///M3
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Min mening om chippning är att man först skall ställa sig bla följande fem frågor:
1. Vad vill jag uppnå med chippningen?
2. Vill jag köpa ett standardchip och sätta i eller vill jag optimera på rullande landsväg?
3. Vill jag öppna insprutningsboxen eller ej?
4. Vill jag höja varvtalsstoppet eller ej?
5. Vad får det kosta?

När jag monterade i UNICHIP i min M5 -95 svarade jag på dessa frågor:
1. Jag ville bli av med dom små irriterande ryckningarna som jag hade vid jämn fart vid låga och mellanvarv. Dvs där man ligger när man "kör till och från" på en 90-110-väg
2. Rullande landsväg så att jag får just min bil rätt inställd. Dessutom ultraljudstvättade jag insprutarna för att garantera att inte någon cylinder fick för litet bränsle (= risk för dyrbara haverier)
3. Nej!
4. Nej!
5. Spelade inte så stor roll för jag hade nog tröttnat rätt snabbt på bilen om jag hade behövt fortsätta att sitta och tänka på dom små ryckningarna!

Resultatet:
- Rycken försvann nästan helt och hållet
- Mycket bättre respons vid små gaspådrag på låga och medelvarv. Innan kändes den seg men det visste jag ju inte förrän efteråt.
- Högst obetydligt fler hästkrafter. 20 eller något sådant där. Märktes i praktiken inte bland alla andra som fanns från början. Mätte även med accelerometer före och efter!
- Inte märkbar påverkan på bränsleförbrukningen

Var det värt dom ca 6000 kr det kostade år 2002?
Ja det tycker jag för bilen blev mycket trevligare att köra med men det måste ju var och en avgöra själva!

Per L

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
svintoleffe. Ser i din signatur att du kör med elfläkt i din E30 325i. Jag ska själv bygga elfläkt till min i vinter så jag är väldigt tacksam för tips! Som. t.ex. vilken bils fläkt du nu använder o.s.v. Det går bra att skriva här eller maila, om du har lust vill säga.

/David

------
BMW CS #04839
bmw,m3
hej!

finns en kille på blocket även på autopower som säljer chip för 400kr st lödfria.

någon som köpt nåt av han + va de ok?

Mvh

bmw,m3
Här kommer länken till han som säljer chippen Länk

Mvh

Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Vore intressant å så om någon testat dem?.. 400 spänn är väl inte så blodigt iof.. bara köpa å testa.. men.. vågar knappt ;P..

Mvh
UFfe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.