AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.178

vad ska man satsa på för filter till bilen

marre86
Hej hej!

jag har köpt en bmw m3-94 igår.

de sitter ett k,n insatssfilter iden nu de jag undrar är de skadligt för motorn + gör de någon skillnad på bilens ljud/prestanda?

eller ska man sätta i bmw,s orginalfilter i stället?

vad tycker ni?

Mvh

Varför skulle det vara skadligt ?!?!!?!?!
Om det nu inte är misskött....

Billy B-10
Länk
Gemini__
Tycker absolut att du ska montera ett BMW-originalfilter. Då vet du vad du har.

Mvh:
Thomas
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Original BMW-filter skulle jag ha satt in!

//Schnitzer

marre86
Ok de får bli orginalfilter känns bäst så.

en fråga bara om nu inte bmw har filtret hemma i morgon

kan man köpa luftfiltret på mekonomen då ja menar är de lika bra kvalite som bmw har?

Mvh

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag vet inte om det är någon skillnad med Mekonomens, men du kan väl vänta till efter helgen och köpa det på BMW om det inte skulle vara öppet imorgon (eller om du inte hinner dit). Ser seriösast ut med ett BMW-kvitto faktiskt, i alla fall enligt mig.

//Schnitzer

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Ett KN insatsfilter är absolut INTE sämre än "bmw orginal" filter........varför skulle det vara det?? Kan lova att ingen här har nån bra förklaring iaf.

Däremot ett öppet filter, finns det nackdelar med.....om man inte sköter det.

Ett insatssportfilter gör ingen skillnad på ljudet, så om man har ett bmw filter finns det ingen anledning att byta, men det finns inget anledning att byta till bmw filter heller....KN är ingen skit...

MVH: Henrik

///M3
star
Kör med k&n filtret om det ser fräsch ut
ta ur det och rengör och därefter olja in det istället!
Har Pipercross insatsfilter i min M5. Skilnaden i luftflöde mot orginal filtret är enormt. Pappersfilter är rena proppen i jämmförelse.
M5 E39 Har haft problem efter användning av både öppet och insatsfilter av t.ex K&N. Oljen från filtren har smutsat ner Luftmassemätaren...

Detta har ofta lett till dyra och onödiga myten av denna del. Den kan tvättas. Men varför ens lägga annat luftfilter? -Kan inte tro det har några fördelar, annat än ljudet. Det är gött:)

-Lite sugen på att höra ljudet från min M5 med öppna filter.
I texten ska det stå byten. Och olja... Kan inte skriva såhär "tidigt":)
bayerischemotor: tyvär så tappar man ganska mycket effekt på att ha öppet filter. Du får in varm luft från motorn istället för kall luft utifrån med orginal filter boxen, som är bra isolerad. Testade själv med öppet filter, underbart ljud men en liten men märkbar effekt förlust.

Angående filteroljan så rekomenderar jag Pipercross istället för K&N. Det är en skum filter och K&N är ett bomullsfilter som kräver mer olja för att rena insugsluften. Alltid mär man oljar in luftfilter oavsett typ så ska man vara väldigt sparsam med oljan. den lan skada LMM om man tar för mycket!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.