AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.753

Är min bil en äkta Alpina eller inte?

Ja, min fråga är vad rubriken lyder.... Är min bil en äkta Alpina eller inte? Har börjat bli lite osäker efter allt som tiden går. Jag sitter här med min Alpina B10 3,0 Touring Allrad och vet inte vad jag ska tro. Bilen är fulldokumenterad från Alpina-fabriken med alla nödvändiga dokument (?) inkl. kvitto på vad bilen har utrustats med och vad hela kalaset har kostat. Bilen har inte nån liten "skylt" som sitter under askkoppen som jag sett på andra alpinor med tillverkningsnumret. Hittar inte typplåten i motorrummet heller, hittar bara bmw:s orginalplåt. Men har skickat bilens serienummer till Alpina i Tyskland för att få reda på mer om bilen. Men bilen finns inte i registret. Med andra ord så måste ju bilen ha fått ett nytt serienummer... men var står det nånstans i bilen? Har bilen till salu nu, men tänker inte sälja den förrän jag vet vad det är jag säljer... är bilen en Alpina eller inte? Motorn o så är ju märkt med Alpina-emblem och i inredningen i bilen skryter vissa färger med Alpina-färgerna... Jag vill gärna ha klarhet i om bilen är äkta eller inte.... nån som kan hjälpa mig?

Alpina rules!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad har du för sista åtta bokstäver/siffror i ditt chassinummer?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hela Chassienumret på bilen enligt BMW-plåten i motorrummet är WBAHJ71090GD36972...... eller du menar kanske Alpina-numret på bilen dokumentation?

Alpina rules!
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
BMWs chassienummer skall vara överkryssat då Alpina använder egna chassienummer. Är inte säker på var det sitter instansat i karossen på E34 men på min Alpina sitter det nedanför vindrutan. Sedan skall Alpina chassienummret stå på en typskylt i motorrummet.

Kolla upp ditt chassie nummer här Länk om det är en Alpina skall det börja med modell. Tex B1030 sedan 3 siffror följt av två bokstäver och en siffra. För att sedan avslutas av fyra siffror som talar om produktionsnummer.

/Erik - BMW CS #05162
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
GD36972, är en BMW E34 525ix, tillverkad månad 10 1994, enligt BMW:s databas...

Kan kollas här t ex:
Länk

BMW-nummret borde vara kryssat som Tryggvesson skrev och ersatt med ett ALPINA-nummer, annars är det nog en bil som blivit modifierad i efterhand. :o/

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ok, ja på bmw:s egen typskylt i motorrummets vänstra sida så är inte chassinumret överstruket för det första. Och om det inte är det så är jag tveksam om jag överhuvudtaget hittar Alpina-typskylten? Så jag går på din linje där JohanB.... måste helt enkelt vara en bil modifierad av Alpina i efterhand, alltså med andra ord en 525iX Alpina Individual jag äger...... Att den är fabriksmodifierad vet jag med säkerhet då alla papper från Alpina finns. Tack för hjälpen och GOTT NYTT ÅR på er grabbar!

Tyvärr så är din bil inte en av de i nummreringen.
Alltså ingen äkta Alpina på så sätt, men dock uppgraderad till en Alpina i efterhand.
Visst så är bilen unik,, men inte helt rätt ändå.

Mvh Micke.
Nae, tänkte väl det. Har tidigare aldrig ägt en Alpina och därför heller aldrig kollat upp riktigt vad som kännetecknar en äkta Alpina... men efter alla tips jag har fått så vet jag nu lite närmare..... Tack för hjälpen alla ! :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.