AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
662

Lite bromsproblem

Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Om det regnar ute och jag kör en lite längre tid utan att bromsa så när jag bromsar känns det först som jag inte har några bromsar alls och sedan när de tar så drar det lite snett en stund innan det blir bra... Detta uppstår aldrig vid torr väderlek! Behöver jag byta skivor och klossar eller?? Bilen en 318cab 97:a med 9200mil.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan vara kärvande bromsok, prova, lyft av hjulen ett i taget. Lossa bromsoket och tryck ut cylindern som klämmer bromsklotsarna. Rengör och smörj upp. Alt är att optiskt besiktiga bromsskivorna genom fälgarna, känn efter om det finns en grov kant i ytterkant på skivorna, då är det slitna skivor. Drar det mycket snett?

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
powsgli
Det kan ju inte vara annat än annat skivorna blir fuktiga i blötan. Sedan tar det nå´n sekund när Du bromsar innan skivytorna är torra igen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Här läser man lite fort, missade ....händer aldrig vid torr väderlek...

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Tack för snabba svar, kanten på skivorna är inte stor och det är det som jag tycker är konstigt.. Hmm kanske sitter dåliga klossar på (kopia eller dylikt) ska ändå byta snart så då får vi se..
sp
1
spejsbar
320i -98
Jag har exakt samma fenomen på min 320. Kan bli lite läskigt... Man har hört talas om liknande på andra bilar i kombination med vägsalt. Kan det vara samma problem?
Crusty
Att bromsarna inte tar vid längre färd utan att bromsa i fuktigt klimat är VÄLDIGT vanligt! Samma när man ska ut ock köra o bilen stått under natten känns det som om det skrapar i skivorna första inbromsningen! Detta beror ofta på fukt o skit som sammlas där! Körde igår ikväll iväg från min polare me min tjej o hennes kompis och hade inte gjort någon inbromsning förrens jag komm till en korsning... det fanns ingen bromsverkan alls som tur var var det en 30 väg och jag hann precis med att stanna, jag hade handen på handbromsen och var berredd att dra hårt.
gör ett par lätta inbromsningar lite då och då när du kör länge utan att bromsa.

"The Blue BMW"
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Jag brukar göra små inbromsningar ibland men det känns lite olustigt och ligga på autobahn där det kan ta stopp rätt snabbt och känna att man behöver vänta en sekund eller så innan det börjar bita. Och sant är att det var faktiskt ännu värre hemma i Sverige med allt salt...
bl
2.295
blixten
325i -88
Om man har borrade eller slitsade skivor försvinner/minskar enligt uppgift detta problem, då hålen eller slitsarna evakuerar vattnet vid bromsning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.