AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.855

E38 740IA = problembil?

Jag funderar på att köpa en 740IA, -98 eller -99 års modell, i Tyskland. Jag undrar om man måste "räkna" med några problem på en så´n bil. Jag syftar på dyra reparationer som alltid dyker upp på den här bilen när den börjar bli 6-7 år gammal. Är det någon som har erfarenhet av detta?

/Kristoffer
Scheckheft
Hej
Observera att 740 av 98 och 99 årsmodell är mycket olika bilar. I september 98 utfördes en sk facelift på modellen och det genomfördes en rad ändringar exteriört och interiört. 99 årsmodell med olika paketutrustningar är generellt bättre utrustat än 98:an. M62 motorn fick vanos (M62TU) och vridmomentet förbättrades.
Att se upp med:
framvagn - vibrationer (bussningar, lager, ojämna bromsskivor)
pixelbortfall i instrumenten
läckande/trasig bensintank
insugsmenbranet som kan påverka tomgången
Läckage slangarna till servobehållaren
bultarna till oljepumpen
EDC - kontrollera så att inget läckage finns runt dämparna. EDC dämparna är dyra att byta.
Katalysatorerna - hörs skrammel under bilen när du startar? Kan vara katalysatorerna som är på väg att ge upp. Byt isåfall till metallkatalysatorer som har längre livstid än keramik dito som sitter originalmonterad.
och inte minst: forska i bilens historia!
sök även här på autopower för fler tips. Använd funktionen "Sök inlägg".

Mvh
Scheckheft

Ma
3
Malung
525i-89
Än en gång alla ni Bmw-kunniga, Tack för "checklistor" och tips!!
// Janne
haha,,,sheckheft är rena uppslagsverket! underbart...!

The Seven Series...Cause I ride with pride!
" Jag undrar om man måste "räkna" med några problem på en så´n bil"

Jag är inte helt inne på 7-serien så jag bör väl hålla tyst, men ändå;

Ja, räkna med problem. Inte för att 7-serien är någon dålig bil men den är komplex och det är ju oftast något som fallerar över en tvåårsperiod, det kan man räkna med på alla bilar. Den är ingen Lexus.

Men är du kär i sjuans design och kvaliteter tycker jag att du ska handla. Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.