|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
| M-femman tack för att du frågade, har haft äran att äga både en 528 och en 535 e28, jag skall ge dig en länk när ja kommer hem från jobbet så kan du få se svart på vitt när jag kör ifrån 535or på löpande band med min orginal 528 ;) | |
| M-femman tack för att du frågade, har haft äran att äga både en 528 och en 535 e28, jag skall ge dig en länk när ja kommer hem från jobbet så kan du få se svart på vitt när jag kör ifrån 535or på löpande band med min orginal 528 ;) | |
| Länk nu fanns det inte så många 535or med här tyvärr, men kolla under 402m alltså inte sluttiden utan 402m tiden, för dom räknar in reaktionen här vilket är ointressant för oss 15.8 körde jag tror inte nån 535 va snabbare? | |
| kolla gärna in sluthastigheten också (152) hänger ju av ett par handbygga renodlade sportvagnar som M5 t.om =) | |
|
Det känns som det är skitsamma vad som står i diverse listor. Vissa har full tank andra har knappt någon bensin alls i bilen. Vissa kör för att få så bra tid som möjligt, andra kör för att det är kul att testa. Det är tex inta alla som trivs med att varva upp till 5000 rpm och kliva av kopplingen för att få en så bra start som möjligt med sin kära entusiastbil. M5 ÄR snabbare än 540 och 535 ÄR snabbare än 528, det är FAKTA. Det enda man kan lita på är tester av seriösa motortidningar o dyl. Då testes bilarna på ett likvärdigt sätt. Tider med g-mätare, peronliga erfarenheter (jag drog en snubbe vid ett rödljus o.s.v) är bara dumma referenser som absolut ingen kan lita på. |
|
|
Jimbooo: Du hänger av en B10 Biturbo också isf. "B10 BiT 1991 18,479 137,32km/h" Var lite realistisk. Flåklypa |
|
andha45 |
Håller med LexCom en hävdade att hans 540 går 100-200 på 15. Enligt ams 21,9. Vad säger man då? |
|
andha45: Exakt ;) Killen vars 540 gör 100-200 på 15 s kommer troligen hävda att ams har fel och att dom hade en dålig förare, ett dåligt exemplar eller något i den stilen :) |
|
|
andha: SL500 är ingen raket precis Länk - där e39 540 snabbare (eller hur?) 500E -92 - har jag sett tider på 6,1 till 100. Så det är nog mera krut i den. /Lazze Länk |
|
|
LexCom: Håller också med dig där! //Schnitzer |
|
| 500E är lättare än SL500. | |
|
LexCom och Schnitzer, helt rätt! |
|
andha45 |
Lazze; jag skulle tro att 500 SL o 540iA är ungefär lika snabba. Denna test har ovanligt dåliga värden (Mercedes uppger 6,1) precis som sämsta 540iA-värdena som är ung. samma. 7,6 är ju rätt dåligt om 500E går på 6,1 verkar konstigt. Det skiljer nog 100-200 kilo. Däremot känns det att 500:an har lite större cylindervolym = mer vrid. Men lika snabba tror jag att de är. |
andha45 |
Den är ju forftarande lite snabbare än 540:n: Länk Fr a om tittar på denna... Länk |
|
Använder min polares inloggning för o skriva lite. Kanske ska kommentera saken eftersom det är jag som tagit videon. Uppgivna siffor är 6.1-6.2s 0-100 för 500E med 326 hk. Dvs fram till 92. Vidare 0-160 14,1, 0-180 17,9 och 0-200 23,5s. Detta stämmer ganska bra.. Felvisning för mätaren är 103 vid 100 och 263 vid 250...vilket också är uppgivna siffror. (just 263 vid 250 verkar f.ö gälla nästan alla äldre Mercor, lustigt nog.) Med det i åtanke kan ju folk själva ta sina tider från videon om man vill jämföra. Felvisningen är procentuellt större mot slutet kan man ha i åtanke. Jag brukar själv få en tid 0-100 (103 på mätaren) på 6.2 sekunder. Dock får jag aningen bättre tid till 200 när jag testar. 22 sekunder ganska exakt... då är dessa tider dessutom tagna utan att varva motorn vid starten (den drar från tomgång och uppåt alltså) och med ASR inkopplat, vilken alltid stryper vid starten, alldeles för mkt för en bra start. Den tillåter inget hjulspinn alls i princip. Vidare sitter det 245or på bilen mot standardutrustningens (utom limited) 225. Hade man haft möjlighet att göra en bra start så hade tiden garanterat hamnat aningen under 6 sekunder 0-100.. vilket också är uppgivet av diverse motortidningar. Sämsta siffran jag någonsin sett i ett praktist test i en tidning har varit 6.6. Skulle tro att det är jämförbart med 540iA:s 7,7s som AMS fick. Berodde kanske på att de båda bilarna inte var helt inkörda. Men det är ungeför den skillnaden jag upplever att det är mellan de två bilarna i praktiken. /Henrik |
|
|
Använder polarns konto igen: Kanske i rättvisans namn skall tillägga en sak gällande min 500E i den ursprungliga videon som tråden gällde och de personliga tider jag angav här ovan. Avgassystemet inklusive kat är utbytt mot friflödes... så det är möjligt att det ger aningen extra effekt jfr orginal. Dock inga headers eller liknande.. som annars har väldigt stor effekt på just m119 motorn. Är väldigt stypt där annars. |
|
| Henrik: kan man koppla ur ASR? Är själv lite sugen på en 500E om jag inte hade en M5 E34 hade jag nog kört en sådan. | |
|
M femman: Nej tyvärr, det är det som är det jäkliga.. dessutom är systemet väldigt tidigt i ingrepp.. tillåter ingenting i princip. Är det blött ute och man provocerar riktigt ordentligt kan man dock få till rätt tjusiga 4-hjulssladdar. Men just starterna blir ganska hämmade om man tänker jaga tider från 0. Men det är väl ett medvetet val man gjort.. är tydligen inte någon avsikt att bilen ska vara någon "busbil". Men jag tycker det är synd.. för det finns en del outhämtad potential i bilen som man inte får ut pga det. Det borde vara upp till var och en o välja tycker jag om man vill köra med ASR eller inte. Finns dock eftermarknadsprodukter att köpa som kopplar ur ASR.. /Henrik |
|
| Den Mercan gick bra! | |
| Den gick bra och hade mkt mer att ge men den fick aldrig tillfälle. :) man blir sugen på en 500e | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.