|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
näe.. tyvärr hittar ingen M5 som hänger på 540in som kör 14.2 på gävleträffen här ;)Länk summakardemumma en 540 hänger på en M5 och uppe i fart tror jag tom att M5 ägaren kommer börjar svettas rejält ;) |
|
| Som jag skrev tidigare så har jag redan testat mot en manuell 540 E39 (540 E34 är långsammare)och det var inga problem från stillastående till toppfart. Detta var med min förra M5 3,6 som var helt orginal. Det var en fd jobbar kompis 540 så vi testade också varandras bilar och M5 3,6 var snabbare. Det skiljer inte jättemycket men det var en klar skilnad ett par bilängder innan 200 km/h. Dock måste M5:an varvas medans det är 540 är bekvämare att köra. | |
|
Min gamla 540iA -93, original tror jag, men ALPINA kittad från fabrik med sonderlack (avusblaumetallic). REGNR RMM505 Länk |
|
|
Döm själva, tror den e lite slöare än en E500 |
|
| Såg segt ut efter 200. | |
|
Min dåvarande 540i med 5 stegs automat hade ALPINA fälgar med 235/45 fram och 265/40 bak. Den bilen är inga under av snabbhet men vad kan man begära av en automatväxlad bil med bara 400nm. |
|
|
är ni säkra på att den inte hade kunnat matcha den *-) jag vet inte men det skulle inte förvåna mig ett dugg om den gjorde det (E 39 då) MVH//Anton BMW - Die Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
| lite OT, men hur står sig en M5 E39 mot en E55 AMG W210? | |
|
vadå ljuger tiderna? ;) dom om något talar sitt tydliga språk tycker jag |
|
| jimbooo: enligt tester i bla AMS är en manuell 540 E39 med 4,4l motorn ca 1 sek långsammare än en en M5 3,6. Så en 540 E34 är ju knappast snabbare med en mindre motor med 40 nm mer i vrid än E39:an. Altså är en 3,6:a snabbare både i tester och i "verkligheten"! | |
|
och vad väger en e34 mot en e39? en manuell 540 e34 är det på länken jag visade |
|
|
roobe: Enligt Car andr Driver eller om det var Motor Trend så "producerar" bilarna identiska tider nästan på tiondelen över 50 km/h har jag för mig. Var aningen svårare att få en bra start med automaten i E55an. Sedan ledde M5:an med denna tid hela vägen genom registret. Accet var enligt tidningen dock identiskt när man väl kommit iväg. |
|
|
Körde ett race med min 540ia-93 mot en 500. Street race. Kom först över linjenmen ingen jätte marginal direkt. Tror de är rätt lika, hade vi testat fler gånger hade det varit mer vikt i resultatet. Mercedes brukar behöva her motor än en BMW för att gå lika bra. (även mer drivmedel) |
|
|
Kid318i: Såg ut att gå som en original 540i. Som mest kan det ha varit ett trimchip, men inga axlar osv. Detta börjar bli en extremt löjlig diskssion. Jag har också kört mot en 540i E39 och det var inga som helst problem. Började uppe i fart att gasa och det gick hur fint som helst. Varför skulle BMW göra en modell som heter 540i som skulle köra ifrån en M5 som de framför som en "värsting" i BMW:s kataloger, samt med bättre prestanda på papret? Varför inte byta plats på motorerna då om det skulle vara så? 540i går bra men med en jämförelse med en M5 så tycker jag att det är lite väl överdrivet. Ska man jämföra med en bil så kan det vara M3 3,0, för den tar en M5 utan problem uppe i fart. I alla fall gör min M5 det och jag vet att många andras också gör det. Det är vad jag går efter! //Schnitzer |
|
| måste bara lägga mej i lite men rejs hit och rejs dit,i länken som jimbooo visade så är 540.n snabbare en 7-8 m5.or i verkligheten | |
|
femförti: Konstigt att jag inte har stött på några 540 som går tillräckligt för att dra ifrån en M5. Förarna i M5:orna kan inte ha varit lika duktiga. Skumt i alla fall! //Schnitzer |
|
| Och i tester i stora motortidningar är M5 snabbare... vilken är tillförlitligast! Dessutom så var det två M5:or som var snabbare i jimbooos länk från Gävleträffen, båda körde 13,54... | |
|
Tycker oxo det börjar bli löjligt. En E34 M5 är snabbare än en 540... liksom en MB 500 är snabbare än en 540. Det är klart märkbara skillnader under samma omständigheter o förutsättningar och uppnår man nåt annat så har nån missat nåt i körningen så enkelt är det. E34 M5orna är jämbördiga med 500an. Det finns inte en orginal 540 som hänger med där. E39 eller E34.. man eller aut. Den som säger nåt annat har ingen som helst praktiskt koll på vad han pratar om. Antingen är det drömmeri, okunskap eller rent båg. Får vara nån jävla ordning på skitsanacket nu... innan det spårar ur totalt med min 316 drar din M5. |
|
| Roobe: en E55 av förra modellen med 347 hk, blir ett par sek efter en M5 E39 till 200km/h. | |
|
Femförti: Jag tycker att 14.2 låter som en realistisk tid för en normal 540. Likväl som en normal M5 (e34) kör på mitt 13-tider...! Att hävda att en 540 går som en M5:a är löjligt... För övrigt verkar tiderna i länken väldigt skumma, alternativt att förarna är väldigt försiktiga. Väldigt många M-bilar har 15-tider vilker är helt orealistiskt om det inte handlar en e30. Min egen bil (en "sketen" Peugeot) klarar strippen på höga 14-tider och att tro att den skulle ha en sportsmössa mot någon M-bil är som att tro att min gamla moppe skulle ha en suck mot en R1:a..! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.