AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.091

Demontering av dörrsida på e46 CI

32
4
328CI SILVER
BMW 328 CI -99
Jag har nyligen införskaffat mig en 328 ci e46-99.
Jag är mycket nöjd med bilen förrutom en liten detalj.
Tidigare ägare har av någon anledning vart på och försökt demontera högtalarnätet på diskanten som sitter vid dörrhandtaget på förarsidan. Nätet har blivit skavt,och buckligt och sånt kan ju reta livet ur en.. Då det ej gick att köpa högtalarnätet separat fick jag köpa hela plastdetaljen där både högtalarnätet och dörrhandtaget sitter.. Jag har tittat på det och insett att man förmodligen måste demontera insida av dörren för att på så sätt komma åt att byta detaljen. Är det någon som har gjort detta? Det sitter ju airbag i dörren också.. E det nån risk med det..? Vore tacksam för svar och tips på hur man löser detta smidigast..

Gott nytt År!!

Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
nej det är ingen risk med det alls....koppla ur batteriet bara...

Länk
Länk
32
4
328CI SILVER
BMW 328 CI -99
Tack för tipset det skall jag göra..
inga problem med larmet sen eller?
ku
56
kulan
120dM-08
Hoppas det går bra.
Jag har "glapp" i bägge högtalarna på förarsidan, vilket resulterar i att ljudet "kommer och går". Ger mig inte på det själv utan lämnar in bilen.
Utöver det så är det svårt att få med sig rutan ner till öppningsläge när det är kallt ute, likadant att stänga.
Har du någon erfarenhet eller lösning.
//Jan

32
4
328CI SILVER
BMW 328 CI -99
Tjena! Ville bara meddela att operation demont. av dörrsida gick bra!! Märkte dock att några av klippsen hade blivit dåliga med tiden.. så dessa skall bytas ut.
Ang kulans inlägg om rutan. så har jag samma problem när det är kallt fast ändast om det varit fuktigt dagen innan. verkar som om rutan fryser fast vid dörrlisten. Man får va jäkligt försiktig när man öppnar dörren. Men det är smällar får ta när man vill åka Coupé. Ha de!!
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
SILVER var det svårt att ta av dörrsidan...fick du dra hårt eller?

Länk
Länk
32
4
328CI SILVER
BMW 328 CI -99
Beni: Nej man behövde inte dra hårt.. Jag började och lossa den i nederkant vid högtalarn och fortsatte bakåt för att sedan lossa den ifrån klippsen i överkant vid rutan. Den sitter nederst med ett par plugg och överst klipps..Men jag behövde aldrig ta loss hela inner delen..för å komma åt att byta diskant/handtags plastdetaljen..
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
En skruv som är svår att hitta är den som sitter bakom airbag-märket på dörren. Bänd bort plastbiten som det står arbag på, där bakom gömmer sig en skruv som måste lossas. Själva airbagen sitter monterad i dörren, inte i den löstagbara dörrsidan.
Knappen som är till elbackspeglarna måste också lossas, och det gör man lättast från insidan med nåt verktyg när man lossat dörrsidan undertill, den skall bara tryckas rakt ut, sen kan man lossa dom bägge kablarna som sitter på kontakten. Det går att lossa knappen från framsidan med en skruvmejsel, men risken är att man skadar kanten på kontakten eller hålet den sitter i.

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.