AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.153

Ni som kör med automatlåda...

Sida 1 av 2
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
...är det någon längtar efter att växla manuellt igen?

Hans Olof BMWCS Nord #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Tricket är att ha en busbil med manuellt och en bruksholk med bra stereo, stolsvärme och automat :) Jag har vant mig förvånansvärt fort (min första automat, 3 veckor gammal) och jag tycker det är klockrent med automat!

mvh
Anders
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
ett annat trick om än dyrare är att ha en smg-låda... då har man ju både- och :)

Confucious say:
Man who run behind car get exhausted.

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Manuellt är bara roligt ett kort tag om man kört automat länge, efter en stunds körning uppfattar iaf jag manuell bara som besvärlig och gammalmodig. Jag har haft automat i alla mina BMW förutom nuvarande och tycker helt klart att det eller en SMG är den bästa lösningen. Fast jag kör inte min nuvarande bil som bruksbil alls, och aldrig i stan, så den är helt klart mest underhållande med manuell eftersom det bara handlar om 100-200 mil nöjeskörning per sommar och automat skulle dessutom inte passa motorkaraktären riktigt.
Men köper jag en till BMW (eller annat märke) som bruksbil så kommer den garanterat att vara automat eller SMG e.d. Tror inte jag skulle sakna manuellt nåt särskilt om jag gjorde mig av med M5:an, fast nån gång då och då kan det ju vara skoj att testa en sån.

-M5 E34 Limousine register Länk
530:in jag har nu är min första automatare sedan jag skaffade bil -87 och den har jag haft över tre år nu.
Automat ÄR bekvämt men ack så tråkigt, jag ska inte ha automat fler gånger!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Automat är mitt första val.
Dock om jag köpte en busbil skulle kanske manuell vara ett alternativ.
Får frossa av att köra manuell inne i stan när man har kartan, telefonen och är stressad.
Varför ska man dra i spaken om nån annan kan göra det?

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag gillar automataren i min bil, fastän jag till en början såg det som en nackdel att den var automatväxlad.

Om det blir fler automatväxlade bilar... svar ja.. men bara om det finns mkt pulver under huven... jag hade inte velat ha en 525iA.... den hade blivit för seg... men en 540iA är nog inte alls dumt!

En V8 drar mer än man tror!
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Paddlar ska man ha till kanoter och kajaker...;-).

Just nu lutar det starkt åt att manuell låda igen. Det har absolut inte varit något som helst fel på den bil jag har nu...men jag vill vara mer delaktig i körningen, kunna påverka.

Hans Olof BMWCS Nord #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Automat är helt klart bäst, men visst är det kul med manuell också. Hade automat i min f.d. 735i och 750i E32. Hade inte passat med en manuell låda i någon av dem.

//Schnitzer

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Inte det minsta! Skulle hornen växa ut kan man alltid slå över i manuella steptronic-läget men det är sällan. Aldrig mer manuell om jag får välja.

Mvh Björn
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det är väldigt få tillfällen som en manuell låda kommer till sin rätt. I 99% av all körning så är en automat att föredra.
På en vanlig vardagsbil så finns det inga andra skäl att köra manuellt än snålhet. Att tro att det blir sportigare för att man kör manuell låda stämmer bara om resten av bilen också är byggd för sportig körning, vilket dom flesta bilar inte är.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Länk
BMWCS #5494
J.Dredd: Men man måste också väga in känslan, själva upplevelsen! Att toe-heela inför en kurva och perfekt matcha varvet, eller att dubbeltrampa, växla ned och höra avgassmällarna - det är ovärdeligt!

Min 635:a är i och för sig automatväxlad och jag trivs bra med det, mycket tack vare att lådan är så trevlig. Men jag saknar ändå den lilla spaken att rodda runt med. Nu är det ju min hobbybil som bara rullar på sommaren, men hade det varit min bruksbil hade jag nog tyckt att automaten var ovärdelig.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Blir helt mörkrädd av hyllningskören för aut,ni har ju köpt en BMW varför döda så mycket av körglädjen med aut.Ja ja lådorna har blivit bättre och trevligare men jag förknippar bmw med man låda o kommer alltid att köra man.

mvh/micke

Länk motorsait

Länk Ny 02sida
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Precis som BMW manuella lådor är i toppklass är även automaterna det. Växlar otroligt fint och ryckfritt även vid hård belastning.

Automat är ett måste i en 7:a, gärna i en 5:a, aldrig i en 3:a är min åsikt.

Inte speciellt kul med automat men bekvämt att glida runt i.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, det är verkligen bra kvalité på BMW automatlådor. Brukar använda 735i som hade samma automatlåda från fabrik. Max 2 oljebyten under 46.000 mil innan den pajjade. Om man hade bytt oljan som man ska så hade den säkert varit med än idag.

//Schnitzer

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Nej!

Mvh

/NP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag som automatälskare sedan 1974 kan nog hålla med att en automat är behagligare i de allra flesta lägen, men det blir lite tråkigt att bara åka med, så jag är mer än nöjd med en V8 med manuell låda, det är faktiskt halvautomat, då kan åka på 3an hela dan i stadstrafik så jag upplever det inte som jobbigt alls.
Den brutalare direktkontakten med manuell låda uppväger bekvämligheten .Men vore jag storstadsmänniska så skulle jag aldrig åka manuell, jag tillbringar mesta tiden på landsväg.
Och BMWs manuella muskelbilar är ju smidiga att framföra som vilken shoopingvagn som helst.

Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR.

///MVH Hasso
Min bil sköter det där bäst själv, så kan jag äta hamburgare och skicka sms under tiden. ;)
Skulle bli förvånad om en, tex manuell 523, kör ifrån en steptronic rakt fram upp till toppfart, oavsett vad tiderna säger i boken.
Förutsatt att det inte är Montoya och The Stig som växlar manuellt såklart, heh..
Jag föredrar helt klart automat. Mindre att pyssla med, gör att högerhanden blir fri till att pilla på alla andra knappar, dricka milkshake, käka pizza, peta näsan mm :-)
Gamla automater (typ 80-tal eller tidigare) ger jag inte mycket för, men moderna 5 eller t.o.m 6 stegs automater med lockup både växlar bättre än vad jag oftast kan göra manuellt, och troligen drar de tom mindre bensin pga mer bränsleoptimala växlingspunkter än om jag växlar manuellt.
Däremot håller jag med alla som tycker att man känner mer "kontroll" över sin bil med en manuell låda, och att manuell därför stämmer bättre med ett sportigt körsätt. Steptronic, SMG eller liknande lösningar tycker jag inte ger hela denna kontroll åter, men är åtminstone för mig som sällan sportkör ett vettigt mellanalternativ. Men hade jag haft en 3:er så hade jag nog valt en manuell.

De huvudsakliga nackdelarna med automater som jag ser det är däremot att den tekniskt mer komplexa lådan + elektroniken gör bilen mer felbenägen, och automatlådefel är ju vanligen inga billiga historier så man får hålla tummarna...

Tycker förresten det är kasst att det är så bökigt att oljeserva V12:ans automatlåda, är det lika idiotiskt konstruerat på övriga modeller?

Mvh. /Kjell
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
ÄTA i bilen men pojkar då!!! Äta gör man i köket eller resturang :))

Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR.

///MVH Hasso
Instämmer med Hasso, bilen är ingen restaurangvagn!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.