|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Kompisen köpte det där paketet på framsidan där.Länk. Hur kan vi brygga hans slutsteg?? Måste man köpa nått speciellt till steget som man sätter i högtalar uttagen då eller hur gör man?!?! Tacksam för snabba svar Med vänlig hälsning Jonas | |
|
Oftast lägger man kablarna på yttersta anslutningarna... inga extra trådar eller sånt brukar behövas. + - + - Så lägger du längst till vänster och höger. |
|
| Johan_S : kan du förklara lite mera utföligt är inte riktigt med i bilden. Antar att det är portarna där man ska sätta in högtalarsladdarna du pratar om ?!? Tack på för hand | |
| så man kan alltså sätta högtalarsladdarna i dom te x 2 längst till vänster ?? Isf. har jag greppat de hela =) | |
|
Nja du har missuppfattat :) ja det är där man ska sätta in högtalar sladdarna jag menar, och jag antar att du har ett 2-kanaligt steg som du ska ha en högtalare på? På mitt steg ska man iaf sätta + kabeln längst åt ena sidan och minus längst åt andra. Alltså med två lediga i mitten... |
|
|
Läs manualern eller be en polare om hjälp.... Det låter som du inte har hel koll på läget... Det är surt att förstöra nåt pg.a det.... --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
| Ofta är det så att man kopplar högtalarens pluspol till vänster + på förstärkaren och högtalarens minuspol till höger - på förstärkaren, men det finns inget som rent tekniskt säger att det måste vara så, utan förstärkartillverkaren kan i princip göra som denne vill. Följ därför deejaywasps råd att lusläsa manualen. Se också till att ha koll på impedansen som slutsteget belastas med. | |
| Precis som de två ovanstående talarna säger så ska du givetvis försöka hitta fakta i någon manual eller dylikt hur man gör. Hittar du inte detta och är villig att ta risken att prova, så tror jag att det sätt vi nämnt att koppla är det vanligaste. | |
|
Det är lite svårt att hitta info om GAS prylar på nätet.. De har inte direkt någon hemsida (jag tror bolaget är omstartat/uppköpt efter en kk). Enligt BRL's info står det att steget kan bryggas så det är troligen inga problem och det vanligaste är ju som Nockenwelle skrev. Jag har några GAS Silver steg och dessa bryggas genom att koppla in högtalarens plus till högerkanalens plus och högtalarens minus till vänsterkanalens minus. Silver stegen är dock en helt annan serie. Impedansen måste du också kolla. Det står att steget är stabilt i 2-ohm men detta är antagligen icke bryggat. Bryggat brukar de flesta steg hoppa upp ett snäpp, mao 4-ohm är troligt. En del basar är på 2-ohm och kan dessa i sin tur bryggas (om de har dubbla spolar) kan Du komma ned i 1-ohm vid parallel inkoppling. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
| Caspar: Hur kan man kolla impedansen ???. Inget kan väl gå sönder om man testar å bryggar det som Johan_S sa ?!? | |
|
Det flesta högtalare är märkta med impedansen någonstans, tyvärr på olika platser. Jag tror inte att något går sönder även om Du kopplar fel då skyddskretsarn brukar skydda bra, men jag lämnar ingen garanti. Jag kan iofs åka förbi BRL i em då jag ändå har ärenden där och kolla på Alpha x4 steget (det var väl ett sådant). /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
| Caspar: Mm, tror steget heter så. det är det där Länk . Ringde till brl just, han sa att man inte behövde ställa om ohm å så. Det var bara att köra som johan_s sa. | |
|
Bajenfan85: Var just på BRL och kollade på det steget. Du bryggar det genom att använda plus från ena frontkanalen till minus på den andra och samma sak på bakkanalerna. Det är de yttre polerna på respektive del (front/bak) som Du skall använda. Det är tydligt visat i manualen. Däremot hann jag inte kolla om Du kan använda bara ett par lågnivåkablar eller om Du måste splitta dessa till 4 kanaler. Det står dock garanterat i manualen. Ohm är inget Du ställer om utan olika steg klarar av att driva högtalare med olika impedans. Generellt kan sägas att ju bättre steg desto lägre impedans klarar de av. En 1-ohms bas är det tex mycket få steg som klarar av, det är för lättdrivet helt enkelt. Vad som händer om Du på detta sätt överbelastar steget överlåter jag åt Folke eller Robsarve att förklara. Till Ditt steg kan Du inte koppla 2-ohms högtalare om Du bryggkopplar steget då det inte klarar lägre än 4-ohm bryggat (kollade upp även detta). /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Du kan bara köra max 4ohms belastning på ett 2ohms stabilt steg som bryggas. Dessutom kan det vara viktigt att du tar rätt plus minus från respektive kanal, är garanterat ritat på steget vilka du ska välja, har inte sett något steg som inte haft det. Brukar vara ett streck ritat från plus från ena kanalen till minus på den andra. //Mvh Simon |
|
|
Kollade på ett sådant steg som Bajen85 har och det står faktiskt inte ritat på det, men tydligt i manualen. Det är ett riktigt billigt steg så man har nog sparat in på det mesta... /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Caspar: Tack så hemskt mkt för all hjälp!! Har själv 4 mil till närmsta BRL affär så jag har inte kunnat åka å kolla. Installationen är klar, e dock missnöjd över ljudet.. ska fortsätta ställa in det i morn.Hoppas det går å få bättre. Hur många timmar tar det ungefär innan basarna är in spelade 25-50 timmar eller?? |
|
|
Kul att man kunde vara till hjälp!! Tyckte att hela min anläggning började låta bra efter någon månad.. Så därför terroriserar jag grannarna med de nya grejerna i källaren.. :-) Får Du fram basljudet till kupen?? (Jag antar att de ligger i skuffen). Vad är det för bil? På tex Z3 får man inte fram ett pip om man inte öppnar upp då skuffen är helt tät. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Caspar det är en 325a. Nja, det är svårt att få fram ljudet till kupen. Men jag la baslådan neråt så basarna står uppåt, det gjorde lite grann allafall så lite mera fick man in. Men som sagt det tar lite tid innan det hela spelas in också =). Precis som du sa när man öppnar skuffen så dunkar det på som sören hehe. Har du någon vetskap om Cerwin Vega basarna?? Vart finns det någon återförsäljare?? En bekant har dom i sin compact de lirar nå fruktansvärt bra. Ska nog inte ha kvar de här "paketet" länge till, e som sagt missnöjd över det..blir nog till å sälja mot sommaren!! MVH Jonas |
|
|
Nope, vet inget om Cerwin Vega basarna. Kör själv MBQuart och deras välljud är underbart. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Cerwin-Vega har sedan 70 talet stått för heavy duty rock´n´roll högtalare för hemma bruk och PA.... Jag körde med Cerwin Vega Wega 104 i bin bil med mkt bra resultat men som det mesta krävs seriösa slutsteg för att få ut maximalt.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.