|
|
|
|---|---|
|
Hej, ställer några frågor om bränsletryck för bekants räkning. Jag läste att E34 M5:ans spridare flödar 380 cc/min vid 3 bars bränsletryck, nu har motorn fått en del ändringar och "bör" ge runt 390hk istället för 340hk. Frågan är då om det flödar tillräckligt med 3 bar? Jag räknade lite på nån sida och fick fram att det bara är gott för ca 360 hk, vilket inte vore så bra antar jag. Så frågan är, stämmer det, och om ja, hur mycket ska man höja trycket till och vem säljer delarna? Hur mycket säkerhetsmarginal (eller vad man nu kallar det) ska man ha? Det är bara att byta ut regulatorn, eller måste man vidta några andra åtgärder? Hur högt tryck kan man ha som mest innan spridarna måste bytas ut mot större? Tacksamma för alla svar och tips, då både jag och bilens ägare är nybörjare i de här trimningssammanhangen. -M5 E34 Limousine register Länk | |
| Lite OT...Får man av nyfikenhet fråga vilka modifikationer ni gjort som ger 390 hk? | |
|
Den är chipad!...Hehe nejdå, den var chipad förut faktiskt, men sedan smälte en av kolvarna dessvärre. 390 är vad man enligt "de som vet" (?) kan hoppas på i bra fall, och det förutsätter att bilen har 340 original och det vet vi inte något om för den är inte bromsad original. I alla fall håller det på att inmonteras Dr. Shrick trimkamaxlar (samma som Arunm5 på forumet har i sin 20 Jahre M5), något ska göras med toppen också (fråga mig inte i detalj dock), Supersprint rostfritt avgassystem från kat (kat ska ev. ha ersättare istället), sportluftfilter K&N (gör väl inget direkt men får stå med som modifiering), sedan ska allt mappas på rullande landsväg och varvstoppet höjas till 7800 rpm, samt högre bränsletryck, om det nu blir så. Det kanske är för optimistiskt, jag har ingen aning själv, men enligt de som säljer såna grejer osv så var det vad man kunde vänta sig i alla fall. Någon som gjort de grejerna får gärna berätta vad det gav, om det nu finns någon här som sugmotortrimmat en M5 på det sättet. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Ni borde nog märka vid mappningen ifall den behöver mer bränsle eller inte. Men 1 bar kan man nog höja trycket utan problem. /// Kristian |
|
|
HD91. Jag kanske missat något, men har inte din M5:a 315hk orginal? Nu vet ju inte jag riktigt vad just bränsletryckshöjningen gör, men på en M3:a med 286hk gör det iaf inte 75hk med chip & andra kammar + det andra du skrev....OM du nu har 3.6l motorn vill säga. Hoppas det går fint iaf.....och mycket effekt... MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Mr_Lover:Jag tror inte det är HD91's bil det rör sig om eftersom det är en 3.8 han pratar om!Har för mig att jag läst nånstans att han låg bakom/såg när en 3.8 gick upp i rök vid motorbroms från hög fart,kan ju va så att han hjälper den killen att få ordning på bilen:-) HD91: Det kanske är läge o kolla bränslepumpens skick oxå så den verkligen leverar så mycket bränsle den skall oxå...eller? 390hk låter lite väl bra:-).Men ett tips är att dra iväg toppen till Länk . Deras "stage 3" trim av toppen lär ge märkbar skillnad för en billig peng,nåja relativt iaf,dessutom nya ventiler fjädrar retainers mm. Det är detta som ja kommer "utsätta" min 3.8 för om dn behagar att rasa:-(...De har även standard renoveringar för betydligt lägre priser... |
|
|
Tack för era svar, bilen kommer ju att bromsas samtidigt så jag håller er uppdaterade i hur många PS maxeffekten blir med de modifieringarna. Men man får hoppas att det hamnar närmare 390 än 340 iaf =) M3_LOVER: Nej det är inte min bil, utan en bekants 3,8-92. Berätta gärna vilka moddar du har på din bil för att få ut 34 extra hk, jag minns att du skrivit allt nånstans men jag kan inte hitta! Vore fint att veta så man kan jämföra lite vad mappning osv kan ge. Har du andra kammar? Dawwe: Jo det stämmer bra att hans motor rasade när jag var med, och nu ska vi bygga en säkrare optimerad 3,8 istället =) Därför mycket frågor, inget får gå snett med bränsle den här gången. Jag ska be firman kolla bränslepumpens skick och vad den levererar, vi väntar med att höja bränsletrycket tills dagen för mappningen (blir i januari), vore kanske bra att ha med sig en regulator om det visar sig behövas? Vart köper man en sån och vad kostar de? -M5 E34 Limousine register Länk |
|
| Här finns regulatorer Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.