|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag saknar stift 15 i mitt diagnosuttag som enligt scheman ska vara RXD kontakten. Har någon rätt pinout för uttaget i motorutrymmet? Göran | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
15 är till för EDC nivåregleringen vad jag kan se. Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR. ///MVH Hasso |
|
I mitt uttag (1998) är 1, 4, 7, 12, 14, 16, 18, 19, 20 anslutna. Är det en annan kommunikation på 98 or än tidigare år? För att koppla in en diagnosutrustning trodde jag att pin 15(RXD) och pin 20(TXD) behövdes. Har jag fått allt bakom flötet? |
|
|
Pin 15 är helt riktigt RXD i de beskrivningar som jag sett, bör vara en vit/gul kabel. Stift 15, 16, 19 och 20 är de som normalt används vid anslutning av interface för diagnosdator. Skumt om du inte har kabel på nr. 15, du har inte räknat fel på placeringen iuttaget? FP |
|
|
Nä Iofs så har jag beställt nya glasögon, men jag år inte helblind tror jag. Däremot så tutar alla på mig numera när jag kör. Vet inte varför... Skämt åsido så har jag har kollat flera gånger och igen, jag har mätt stift 14= konstant 12volt och stift 15= 12volt med tändningen på. I morse var jag till en verkstad och fick airbaglampan släckt, så diagnosverktygen fungerar på min bil i alla fall. Göran |
|
|
Är det någon som har carsoft program? Göran |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stämmer med RXD men går vidare till EDC modulen.enligt schemat jag snabbtittade på igår Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR. ///MVH Hasso |
|
Jag skrev fel i förra inlägget. Jag mätte upp 12 volt med tändningen på stift 16. På hål 15 finns ingen kontakt. |
|
|
Pin 14 skall vara 12V, går till B+. Om du har +12V på position 15 i kontakten så har du ju en anslutning iaf eller? Kan ju mycket väl vara ett pull-up motstånd som håller spänningen uppe på 12V. Carsoft: Sök på detta i forumet, finns mycket att läsa. FP |
|
|
Jag har mätt stift 14= konstant 12volt(30) och stift 16= 12volt(15) med tändningen på. På stift 15 finns det inget "kontaktbleck" bara ett tomt hål. Är det någon annan typ av kommunikation på min version, eller går det via andra stift ? Göran |
|
|
Stämmer OK med pin 14 (kl30) och 16 (kl15). Helskumt att det inte sitter nån anslutning i pin 15. Det finns ett par varianter på anslutningen i det 20-poliga diagnosuttaget med pin 15 är alltid RXD. FP |
|
|
Finns det ingen som vet om det är annan kommunikation på TDS eller om det allmänt finns flera varianter?? Göran |
|
| Jag har inte heller någon anslutning på stift 15. Min verkstad kan därför inte koppla in sig på bilen. Någon som vet mer? 318 -00. | |
|
Pompe, det är inte så att all din diagnos går att göra i OBD uttaget inne i bilen? mvh Martin |
|
| Nej, tydligen skall inte det användas. Min verkstad har försökt utan framgång, och en tekniker på bmw har sagt att det inte används. | |
|
pompe, skumt. Min 00:as e39:a som har båda har "fullt" uttag i motorutrymmet och motorstyrningen finns ÄVEN inne i OBD-kontakten. mvh Martin |
|
|
Jag har en 528-98 och har ej heller ngn anslutning på pin 15. När jag kör Carsoft så kopplar jag samman K-line och L-line från interfacet och stoppar ned i pin 20 i bilens diagnosuttag. Jag kan läsa ur allt utom BC/MID som inte verkar gå hos ngn annan heller. Pelle |
|
|
Blanda inte ihop den 20-poliga runda kontakten i motorrummet med OBD-II kontakten i kupén. På den senare kan man i princip enbart köra diagnos på motorstyrning och drivlina samt miljörelaterade system och felkoder. Efter c:a -01 kör man även full diagnos i detta uttaget, senare försvann uttaget ute i motorrummet. I många kontakter sitter det kontakthylsor i alla positioner men det innebär inte att alla är anslutna och används. FP |
|
|
I min obd II kommer de inte in på något. I deras manual för diagnos står det att de ska koppla in sig i motorrummet på två stift (tex 7 och 15), men stift 15 har ingen kontakthylsa. Psz - Vad är BC/MID? Jag har fått en lysande airbaglampa och vill veta varför. Har BC/MID något med detta att göra? Förresten, finns det någon i Malmö som har carsoft och har lust att hjälpa? |
|
|
Hej, Pinne 15(5 bps initiering) används inte av alla enheter. Det med 5 bps initering är en gammal teknik som med tiden har rationaliserats bort. (Volvo, VAG, Fiat och många använda detta förr) Kommunikationen är dubbelriktad på pinne 20 och är det enda som behövs. Läs mer på Denna site:Länk Lars Finbilen:Länk |
|
|
BC/MID: Bord Computer/Multi Informations Display, displayen i mittkonsollen för olika funktioner, stereo, telefon, klocka, färddator mm. Ibland means även motsvarande i kombiinstrumentet med färddator, checkkontroll mm. Har igen direkt koppling till airbaglampan. Liten tysklektion: K-line: Kommunikations leitung (ger sig själv) L-line: Reiz leitung (relaterar till retning, uppväckning osv, även Leben nämns i viss dokumentation, dvs uppväckning, initiering av kommunikation och data osv) L-line används som sagt inte på vissa senare system, medan även två K-line används ibland. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.