AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
609

Surrande ljud när jag stänger av 740:n?

No
54
Novis
740IA -93
Halloj, har en fråga: Vad är det som surrar när jag stänger av bilen? Det låter som en elmotor som går igång, det verkar komma från vänster front någonstans alt. instrumentpanelen.
Ka
5.698
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det är elmotorerna som styr alla "luckor" i ventilationssystemet som brukar surra i några sekunder vid avstängning och det är helt normalt.
netsix
Är det inte nivåregleringen?

/netsix
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Framförallt i bilar med ACC brukar det surra någon minut efter avstängning. Men det är inget ihållande ljud utan "ett flertal moment" som sker.
cm
42
cmcswe1
735, 89
Kan även vara motorn som ökar trycket på vindrutetorkarna vid hög hastighet som gör service åtgärd vid avstängning. Ljudet hörs mera från utsidan än innsidan. Jag har det "felet" på min bil.

cm
42
cmcswe1
735, 89
Novis! Glömde! Jag har även ljudet precis när jag kör iväg ca 5 sek efter start. Ljudet varar i ca 10sek. Stämmer detta även på din bil

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Samma sak där, ett luftsjäll till klimans yttre spjäll som öppnar. Sker i ca 10km/h efter start. Om du spolar rutorna så bör du höra samma ljud (spjället stänger så att du slipper känna lukten från spolarvätskan). Dessa ljud är som tidigare nämt inget att oroa sig över. Har själv ett högre ljud från det yttre spjället nu när det är kallare ute. Kan nog vara något lager som är på upphälningen i spjällets servomotorn.

cmcswe1, finns det en motor som ökar trycket på torkarna ? Det har jag aldrig hört talas om. Hade för mig att man ställde detta på insexskruven i centrum på torkararms axeln.

No
54
Novis
740IA -93
Tack för svaret, då har jag blivit lite klokare :)

cmcswe1>> Nej, det hörs bara när jag stänger av bilen.
cm
42
cmcswe1
735, 89
PJ: Jag hade min BMW 735ia -89 på sevice hos BMW, det var där de sa att det fanns en sådan annordning på min bil??. Tror du att de yrade?? Någon annan som vet?

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Det du hör är en servomotor som påverkar torkar-armens fjädertryck mot rutan, (vänster sida). På min f.d. 535:a –91 som hade denna finess, såg det ut så här, (sannolikt liknade lösning på 7-serien):
I centrum på tork-armens axel, sitter en ståltapp som påverkas upp och ner av servomotorn, (ca: 8mm). Tappen påverkar en hävarm som spänner torkararmens fjäder. (Om du lyfter på torkararmens plastlock, ser du hävarmen och på den en insexskruv som man justerar grundfjädertrycket med.
Funktionen är följande: Med avslagen tändning har torkaren bara grundfjädertrycket. När du kör fortare än ca:10km/h spänns fjädertrycket. När du spolar minskas trycket tillfälligt och när du slår av tändningen återgår torkaren till grundfjädertrycket. (Prova att lyfta torkar-armen från rutan när du varit ute och åkt, utan att slå av tändningen. Jämför sedan när du slagit av tändningen).

Svante
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.