|
|
|
|---|---|
| När byter man kamrem på 520ik -87??? Blir det brödsmulor av sexan om remmen går av eller stannat motorn bara av? | |
|
Motorn havererar oftast så till den milda grad att det bara är att byta till en "bättre begagnad" efteråt...MED nybytt kamrem+tillbehör :) Intervallen vet jag tyvärr inte,men det finns massor med svar här på forumet om detta...Provat "sök inlägg"?. Mvh Janne. |
|
|
Remen skall bytas var 6000:e mil eller vart fjärde år, vilket som infaller först. Att överstiga intervallet är att leka med döden :) Som Janne poängterar så hade du dock hittat dessa uppgifter genom att använda sökfunktionen ;) Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
bustorp |
Krökta ventiler får du räkna med samt troligtvis en eller annan kolv. Intervallen är väl förtfarande 8 000 mil/4 år har jag för mig, men själv byter jag vart tredje år eftersom jag kör så lite o vill vara på den säkra sidan. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
| jag bytte kamrem som köptes från motor nord till 323E21 med M20 motorn, denna rem skall bytas vart 5e år eller max 4000mil, låter som ett lågt miltal tycker jag, kan det stämma eller kommer jag ihåg fel eller fått fel information? | |
| jag körde förresten av kamremmen, det gick i 50km/h på 4ans växel, det som hände var att motorn stannade :-) sedan konstaterades att omkring 3-4ventiler blev krökta, enbart på avgas eller om det var insugningssidan, allt annat klarade sig, antar jag? inget märke eller andra skador på kolvarna iallafall i vilket fall som helst har jag kört över 1000mil sedan dess och allt i motorn fungerar perfekt. JAg antar att jag kan tacka det låga varvtalet för detta (ca 1500rpm) annars hede nog mer tagit stryk. | |
|
Jag är lite osäker om detta intervall gäller alla M20 motorer, men det gäller iaf alla M20 motorer tillverkade mellan -88 - 90. Både B20 och B25. Intervallet som gäller är 6000 mil och/eller 4 år. /Per |
|
bustorp |
Jag viker mig för expertisen. Hade bara för mig att det stod 8 000 mil/4 år i instruktionsboken. Det kan i o f s reviderats sedan den trycktes. 6 000 mil/4 år låter helt OK. Glöm ej att byta spännare samtidigt. Den kan kännas helt OK nu men tänk på att den förhoppningsvis ska gå 6´ till innan du lyfter den kåpan igen. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
I TISen står det 6000 mil / 4 år, vilket det gör i alla de instruktionsböckerna jag har (trycka 89-90). Passa på och byta både spännare och vattenpump när du ändå är i gång. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
bustorp |
Har kollat i min egen servicebok som har följt min 520i-87 sedan ny. Kamrem byts vid varannan Insp.II (som enligt min TIS på M20 är vid ca.9 000 mil) /4 år. Tycker det låter rätt mycket och tror mig ha läst någonstans att intervallen har ändrats vad gäller miltalet. Remmen på min byttes vid 7900 mil -96 eller -97 enligt boken så det kan ha tillkommit en ändring sedan tryckning men jag kan inte hitta den i TIS. Det känns dock rätt att byta den + spännare redan vid 6 000 för att ha ryggen fri s a s. Som tryggve nämner så är ju inte vattenpumpen fel att byta heller för att vara på den säkra sidan (min är dock inte bytt än - 16 300 mil - lite glapp men inget läckage eller oljud). Hoppas du kan använda något av infot för att själv avgöra när du ska byta din rem. Tänk på att åldersintervallet är minst lika viktigt som milintervallet, jag lovar. BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.