|
|
|
|---|---|
|
vart nyligen ägare till en 316-92 o med min otur så började den krångla ganska snart..har läst flera inlägg här i forumet om tickande motorer o även läst att den motorn jag har,har skitdålig kamaxel..förutom tickandet så har den börjat gå dåligt på låga växlar o tomgången pendlar kraftigt..har lämnat mig på vägen ett par gånger..har hört mig för o det kan vara allt mellan himmel o jord..så nu till saken..karossen är jävligt fin så motorbyte till nå hållbarare kan tänkas sig vara ett alternativ..kan man lägga i en 1.8 från typ 94 o uppåt utan nå större modifieringar lr finns det en 1.6 med bättre hållbarhet??? O en till fråga..hastighetsmätaren fungerar endast när motorn kommit upp i normaltempratur..kan även lägga av mitt på dan om bilen hinner kallna tillräckligt..va kan de va för fel?? | |
|
Det finns rätt så mkt info om just M40 motorer här på forumet. Visst, man kan byta motorn till en 318-motor, fast jag vet inte om man får en kraftig effektökning. Själv så bytte jag från en trasig 316 M40 motor till en preicis likadan fast i ett lite bättre skick. Nu känns motorn piggare. Rätt olja+tändstift+serva i tid spelar oxå en stor roll. En 1.8 ser precis likadan ut, så man slipper all krångel med styrboxbytet, tror jag. Tror att det e endast storleken på cylindrerna som skiljer sig. På besiktningen så kommer de aldrig märka nåt heller. Men måste kolla detta mer noggrant innan man bestämmer sig. |
|
| men sålänge den går genom besiktningen så borde de inte vara nåra problem..tänkte just om man måste byta styrbox motorfästen o drivlina o sånt. | |
| Jag skulle rekommendera oavsett vilken storlek på motor du väljer,att skaffa en från -94 och framåt,dom har M43-motorn som är förbättrad vad det gäller kamaxeln och den har dessutom kamkedja... | |
|
Styrbox bör du byta om du byter till annan motor, även luftmängdmätare, antagligen annat avgas också. En M43 kommer från en bil med startspärr, då blir det mer jobb, du måste ha EWS -box och transpondernyckel. |
|
| Det bästa är nog att köpa en ev M43-motorn "ren"...alltså komplett sk longblock och använda M40:ns grenrör/insug och köra med befintiligt motorstyrning... | |
| Blir nog inte lätt, bara tändningen på M43 lär ge en del huvudvärk... | |
| För det är väl fördelare på M40 -92 ? | |
| Ajajdå,det där med tändningen har jag missat! Det stämmer att M40 har fördelar längst fram på toppen. Det kan nog bli kinkigt att få det att stämma med M40-motorstyrning...hm...Får nog ta tillbaka min rekommendation...ursäkta. | |
| En M40 1.8 passar rakt av, du behöver inte ens byta styrbox eller luftmängdmätare om du inte vill. | |
|
Jag kastade i en m42 motor i min 318 -90 touring...fick byta hela elsystemet men det är ju en helt annan motor än en m40 oxå... så det var lite att göra innan den sparkade igång... Jag har en hel m40 1,8 motor som ligger med styrbox och hela kabel härvan från en -90:a om det skulle behövas .... GOOD YEAR KKR |
|
| motorn du har..pris mil o skick??o vart står motor`? | |
|
Mil = 18.000 Kammen är dålig bör bytas..motorn drar ingen olja bara kammen som är dålig.... Med motorn följer även en växellåda med på köpet som är i mkt bra skick... Pris: bud Har även en kat som är nästan ny... Pris:1300:- ny pris enligt kvitto 5100:- Delarna finns i hälsingland (färila) GOOD YEAR KKR |
|
| nån som har svar på hastighetsmätar problemet????? | |
| kanske jorden till hastighetsmätaren om e paj så den jordar genom tempmätaren istället | |
| Jag har exakt samma problem med hastighetsmätaren på min 316i 1993. Den vaknar till liv efter en mil eller så... Klappar man till instrumentbrädan hoppar den till och försöker visa fart, men den rör sig alltså inte som den ska föränn temperaturen går upp. Vet inte alls vad det kan bero på, men det vore intressant med lite gissningar! | |
|
När hastighetsmätaren är 'död', räknar vägmätaren då fortfarande upp? Om den inte heller fungerar är det sannolikt nåt knas med givaren (pulsgivare i bakaxelklumpen), om den fungerar ligger problemet troligen i instrumentklustret. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.