AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.699

Högre premie pga stenskott?

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
vindrutan har fått rejäla stenskott och jag funderar på att byta den på försäkringen. det jag funderat över är om detta kommer medföra att försäkringsbolaget ger mig högre premie, tar bort hela/delar av min "bonus" eller "skadefria år"..?
detta skulle nämligen innebära att jag i slutändan betalar mer i förhöjd premie än mellanskillnaden mot att betala rutan ur egen ficka.

era erfarenheter och synpunkter efterlyses!

mvh

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag fick iaf inte någon höjning vid mitt rutbyte för en tid sedan.

Har för mig att just vindruteskador ej normalt sett är "premiehöjande"(kvalificerad gissning :))...Vilket ord egentligen>>>Premie!?,skulle nog heta avgift el. dyl. istället :)

Mvh Janne.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Bonusen påverkas av vagnskadedelen, inte av glasdelen. Det är i alla fall min erfarenhet. För att bonusen ska påverkas ska det dessutom vara försäkringstagaren som orsakar skadan, alltså om bilens ägare själv klantar till det.

Sex på alla fyra, roligast så!
Det är på trafikdelen som bonusen finns.Dvs om du orsakar en skada på ett annat fordon.Skador på den egna bilen belastas "bara "med självrisk
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
tack för era svar!, verkar bra som ni säger.

hur är det egentligen ang bonusen; är det som Ferm skrev att den ligger i trafikdelen eller som Hangaround skrev i vagnskadedelen? dvs om jag själv kör in i en sten och löser ut det på försäkringen, påverkas premien eller ej?

mvh

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
EDIT om jag har helförsäkring dvs.

Om du kör in i en sten använder du vagnskadeskyddet med varierande självrisk.Du förlorar ingen bonus.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Råkade köra in i sidan av mitt garage och tog det på vagnskadan.

Fick högre premie. :/

(Folksam)

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
Svar till bumper.:

Det kan inte vara pga bonusförlust som din premie blev högre.Det måste ha varit en ordinarie höjning.De kommer ju väldigt tätt som vi bilägare inte kan ha undgått att märka.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Jodå, det var pga bonusförslust.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Bumper: Tog du skadorna på garaget på bilförsäkringen?

Jag har kört i en betongsugga och utnyttjat vagnskadan, utan någon bonusförlust (Trygg-Hansa). De sa att så länge man inte utnyttjar trafikdelen, blir det ingen bonusförlust.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
En illasinnad stolpe behagade en gång vara ivägen för min baklucka/bakre kofångare/spoiler då jag backade. Det gick oerhört sakta men skadorna blev så pass att både lucka och kofångare/spoiler fick bytas (detta var en Alfa med plåt i klass med returburkar). Detta resulterade i ett bonusbortfall (flyttades ned 3 klasser) och därmed en dryg 15%-ig höjning av premien.
Jag har nu kollat med 3 försäkringsbolag vad som gäller i detta ärende.Arbetar som försäkringsmäklare.Skador som belastar vagnskademomentet i försäkringen. Ingen bonusförlust.
Skador som belastar trafikdelen belastas med bonusförlust

Alltså ingen skillnad mot tidigare!!!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ferm> tack, då känner jag mig rätt säker på att det är som du säger.

en annan fråga som har med detta att göra:
om man fått stenskott (djupa) i framkanten av motorhuven som ev skulle kräva omlckering, gäller försäkringen även för detta? eller det är just glas-delen som täcker rutan?

mvh

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
EDIT självklart glasdelen som täcker rutan, men finns det någon annan del som kan täcka motorhuven beskrivet ovan?

HFR:

I ditt exempel används vagnskadeskyddet. Även kallat helförsäkring. Frågan är om det är någon ide/.Självrisken är oftast 3-5 tkr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.