AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.098

Problem med cirkulationspumpen vid värmeventilerna

ZI
48
ZIMBA
523i -98
Hej!
Är det någon som vet vad det är för styrning till cirkulationspumpen som sitter vid värmeventilerna.
Har problem med den på min 525ix -92.
Ibland så fortsätter den att gå efter att man slagit av bilen.
Så när jag igår skulle iväg så surrade pumpen och batteriet var nästan tomt.Så jag kopplade ur pumpen och satte batteriet på laddning.När batteriet var laddat så provade jag koppla i pumpen som startade direkt.
Efter en provtur så slog jag av bilen och pumpen gick i ca 5sek sen slog den av.Så jag åkte iväg på ett ärende och när jag kom hem och slog av bilen så fortsatte pumpen att gå tills jag kopplade ur den.
Så nu undrar jag hur den styrs för att underlätta felsökningen eller om någon har haft liknande problem och vet vad det är för fel.

Tacksam för svar.
Mvh Zimba
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det finns ett relä till detta, kolla på Bild 1: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ZI
48
ZIMBA
523i -98
Hej.
Vet någon vars reläet till cirkulationspumpen sitter.
Är tveksam om det är själva reläet som är trasigt då pumpen bara fortsätter gå ibland.
Har försökt få något samband och det verkar som om det strular då bilen inte är helt genomvarm då man stänger av den.
Därför misstänker jag att det är styrningen till reläet som strular.
Men reläet är ju värt att kolla så fort jag kommer in i nåt garage.

Hjälp emottages tacksamt.

MVH Zimba
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
På E32 sitter det i stora säkringsboxen på förarsidan i motorrummet, och är grönt (nr5) Länk
Det bör vara liknande på E34.

Erik

___
Al
18
Alpine
330IA M-sport 06
Borde vara reläet eftersom att styrspänningen till relät bara finns när bilen går enligt kopplingschemat som länkas högre upp på sidan. Pumpen borde inte gå om inte relät drar
(Borde ju vara ett slutande relä)

Kan mycke väl tänkas att det funkar lite halv bra innan värmen har kommit upp riktigt i elektoniken
Se till att hitta rätt relä och knacka lite på det när du har felet framme. Slutar pumpen efter du har knackat så har du troligtvis hittat felet
ZI
48
ZIMBA
523i -98
Hej.
Tack för tipsen skall undersöka reläet när felet visar sig nästa gång.

Mvh Zimba.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ett tips bara, när pumpen på min förra 520 så tog vi helt enkelt bara bort den och gjorde en "bypass", funkar kanon. Man märkte ingen som helst skillnad!

//Simon
Vad är den där pumpen till för?
M.V.H.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Menade alltså när den gick sönder. Den cirkulerar väl runt vattnet i värmepaketet.

/Simon
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Pumpen används för att förbättra vattenflödet främst vid låga motorvarvtal (= tomgång) och när man har Webaston igång.

Erik

___
Erik>> Vilka bilar har Webasto orginal då? Dieselbilar bara? (+ extrautrustade bilar förståss)

Vilka bilar har extra pump för att förbättra flödet då?
M.V.H.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag tror alla e32/e34 har extra cirkulationspump.

jag jag kopplade bort pumpen så gav den bra värme även på tomgång, vid ca -30.

//Simon
ZI
48
ZIMBA
523i -98
Hej.
Har bytt pump förra våren så jag vill helst inte plocka bort den.
Angående vilka som har pumpen så vet jag att inte alla importerade bilar har pumpen.Det har säkert nå med klimatet i de länder bilen levereras till som ny.

Mvh Mattias.
An
25
Andreas N.
525tds Touring -92
Zimba

Jag hade precis samma problem som dig här i höstas, det visade sig vara ett utav dessa två relän som styr pumpen...vart väl typ "loppa på stiftet-syndromet" så att pumpen bara gick och gick...bytte ut detta relä för HISKELIGA.....150.- riksdaler hos närmsta bilelektrikerverkstad...sen dess inga problem.

Mvh/Andreas
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Min pump slutade aldrig gå på tändning, även när motorn var av, när vattenpumpen var paj. Bytte vattenpump och nu funkar det igen. Fattar inte varför, kanske kan vara någon vätskenivå som inte hölls av ordinarie pumpen.

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.