|
|
|
|---|---|
|
Hallå!.. Jag har min M3 Ståendes i ett kallgarage nu över vintern.. det jag har funderat på är om man ska ta ut batteriet?. har alltid plockat ut batteriet på mina tidigare bilar som jag har vinterförvarat i kallgarage.. men jag måste ju fråga hur det ni gör med era? Jag menar måste inte en adaption göras sen när bilen fått ström igen? hur gör man en sån och varför? Hoppas nån kan klargöra vad som är bäst i detta fall Mvh BMDoubleVMthree | |
|
Hej. Förra vintern laddade jag inte mitt batteri, så det var ju kasst till våren, Nu har jag ett torrt batteri och underhållsladdar hela vintern. Men det sitter fortfarande i. Finns ingen anledning att ta ur batteriet när man kan underhållsladda det lätt.....så vitt jag vet. Det där med adaption har jag aldrig hört talas om faktiskt. Den enda är ju att styrboxen nollställs när man tar bort batteriet för länge...men det är inga problem. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
OKi.. Men bilen tar ingen skada av att koppla på en batteriladdare utan att koppla ifrån strö och jordkabeln från batteriet då? Jag har alltid haft som tummregel att koppla från batteriet från bilen innan batteriladdare kopplas på.. men men det kanske går bra ändå!.. BMDoubleVMthree |
|
|
Om du inte tänker starta bilen då och då spelar inget roll om batteriet sitter i eller inte. Det ända som händer är att databoxen nollställ samt tripmätaren men det är ingenting som man måste prågramera själv utan bilen när den starta ställer själv alla värdet igen.. Vistt går det bra att koppla ett batteri laddare utan att ta bort batteri kablarna men: "Det måste vara ett batteri laddare som är gjort för detta"' "Inte alla batteri laddare kan underhålsladda ett baterri" Det finns ett batteri laddare som är perfekt för detta andämål och den brukas säljas hos mekonomen och clas olsson. Läs lite om detta laddare. C-TEK heter den... obs: det finns några c-tek mådeller som klarar inte att ladda ett batteri när klablarna sitter i uton dem dyraste brukar ha detta funktion.. M.V.H Mauricio |
|
|
menar: i ladda ska vara underhållsladda ett baterri i obs....... |
|
|
Oki.. Tack för ett bra svar BMDoubleVMthree |
|
|
Är ju bara att lyfta av polskorna från batteriet under laddning - jäkligt bekvämt format på C-Teken , ligger som en smäck under luckan :) för mig funkar den helt klockrent! Köp den hellre på Classe O, 495:- , på Mekonomen 695:- (åtminstone när jag kollade) mvh Anders |
|
|
problemet med dem billigaste är att dem fungerar inte så bra för att underhållsladda ett batteri när den är kopplat till bilen, utan dem dyraste har detta funktion M.V.H |
|
|
Här kan man välja laddare och finna närmaste återförsäljare: Länk var annars.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.