AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
685

Är det någon skillnad på motorn iE36 1.6 1992 och en från 1995?

Min topp har rasat i min E36a från 1992 och jag har en motor på gång men den är från en 1995 är det bara montera in och allt passar eller är det någon skillnad på dem?
kan jag använda min databox osv eller?
Tacksam för många svar.
mvh Paulo

En 95:a har M43 motor, du har en M40 i din bil så det är inte bara att byta.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är olika motorer, du har en M40 (med kamrem) nu, den nya är en M43 (med kamkedja). Om den passar, kan förmodligen någon annan svara på.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
När jag skulle köpa min motor så har jag hört med en massa folk o de flesta sade att man kan installera endast en M40 motor till min e36. Kunde ha lätt fått tag på både M42 o M43 motorer men de passar ABSOLUT INTE!!! Visst, man kan ju kanske försöka men en hel del måste bytas ut, inte minst styrboxen eftersom de här motorerna e programmerade på ett helt annorlunda sätt.
Det var synd att det inte passade för jag tyckte 2500:- var ett bra pris för en som hade gått 16000 mil.
ingen av er som känner någon som har en 1.6 motor som passar min bil?
mvh Paulo

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Paulo:

bland de få fördelar med M40 motorer är att de finns fortfarande gott om på marknaden bla eftersom det e just samma motor som sitter i e30..

o e30 skrotas allt oftare, så kolla på såna annonser typ-"en e30 skrotas-många reservdelar till salu"

har sett en sån här motor kosta 2000:-

men var försiktigt-kan oxå vara att när du köper en motor så kan kamaxeln vara sliten o kamremet vara kasst(skall bytas efter varje 4000mil)

kolla in www.allaannonser.se
Super tack
mvh Paulo

Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Paulo:

lycka till med motorn, ha fortsatt God Jul o Gott Nytt år o hoppas att du hör av dig här på forumet när du skaffat motorn-e jävligt intressat att få veta hur det gick:)

har precis en likadan bil som dig..
Ok jag hör av mig när den är klar.
mvh Paulo

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.