AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
608

Söker information om BMW 325 T och 328T

Jag har en golf 2 gti 16v har tänkt mig en BMW 325 T eller 328 T vid nästa bilbyte (ä sugen på bakhjulsdrift) men jag vet inte mer om dem än det som mina vänner säger och reklam så nån annan kanske har lite info om dem liknande vilka fel som brukar va på dem, vad försäkring och skatt ligger på, vad de vanligaste delarna kostar och vad på dem som är dyrt, för och nackdelar och såna liknande saker jämfört med golfen.

Annars kanske ni har nåt annat tips på slitstarka bilar runt 50-100,00

Hallå och välkommen till BMW-träsket och till världens bästa forum :)

Jag antar att det är E36- karossen du tänker på, och att du med 328 T menar 328i Touring? Någon E36 325i Touring byggdes inte (däremot har E36 323i samma motorvolym och uppmätta effekt som 325i, men det är en annan historia).

E36 touring är väldigt trevliga bilar till en rimlig peng. 328i är givetvis roligast, men också dyrast att försäkra. Den bästa kompromissen är förmodligen 323i.

De vanligaste "problemen" på E36 är att länkarmar och spindelleder samt andra framvagnskomponenter inte byts i tid och därför blir underkända på besiktningen. Annars anses de senare årsmodellerna av E36 vara väldigt driftsäkra bilar överlag, utan några direkta typfel. Detta gäller naturligtvis välskötta bilar, lik finns det tyvärr gott om.

Jag vill rekomendera dig följande saker:
1. Läs begagnatguiden och importguiden. Även om du inte tänkt importera en bil så finns det här mycket värdefull information om importbilar och BMW i allmänhet.
2. Läs genom frilansardagböcker och powercrew-dagböcker om liknande bilar. Här finns mycket matnyttigt vet jag av erfarenhet.
3. Använd forumets utmärkta sökfunktion, och jag lovar dig läsning fram till påsk :-)

Lycka till!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Man kan skaffa sig en begagnad bmw endast om man e bra på att pilla med bilar. Bmw e en bil som kräver väldigt mkt vård. Reservdelar o försäkringar kostar oxå en hel del. Annars e bilen väldigt trevlig men man kan inte påstå att kvaliten e värd priset. Tyvärr..
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Bumer, jag är visserligen hyfsat bra på att pilla med bilar, men det är inte en förmåga som jag haft mycket nytta av, trots att jag fem gånger tagit den stora risken att köpa begagnad BMW. Däremot är det bra att kunna göra en korrekt bedömning av en begagnad bil, så att man undviker de vanskötta exemplaren, men det gäller nog fler märken än BMW.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Nockenwelle:

visst, du har helt rätt o d beror helt på vad man vill ha, vilken bil man har råd med samt hur pass stora risker man e beredd att ta..

man måste vara åtminstone lite påläst om det bilmärke/bilmodell man vill skaffa
Jag instämmer till fullo med Nockenwelle.

Personligen är jag inte vidare bra på att "pilla med bilar", och jag ger mig definitivt inte på att "pilla med" E34:an. Trots detta är jag inne på min andra begagnade BMW utan att ens vara i närheten av ruinens brant. Min uppfattning är att BMW håller väldigt hög kvalité så länge service sköts som den skall.

Köper man en importbil (eller för den delen svensksåld) med tveksam historik får man skylla sig själv om saker och ting går sönder titt som tätt, anser jag. Reservdelarna är inte dyrare än till andra märken.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.