|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Mr_Knight |
Öppnade huven igår för att kolla lite då jag upptäckte en ca halv meter lång kabel låg lös i motorutrymmet. Den går från samma kabelstam där en kontakt kommer upp vid "insuget går in i motorn". I kabelstammen ser det ut att finnas tre kablar. En till lmm, en som sitter vid gasspjället på insuget och så denna kabel... Har försökt titta å se vars den ska gå men hittar som inget, ser inte heller ut att vara någon form av servicekabel.. Någon som vet var denna går? |
|
Kanske den till kolkanisterventilen? Har för mig att den brukar sitta ihop med den till lmm. |
|
|
jag har oxå en sådan kontakt på min bil...men det är en e30...den hänger oxå bara lös...hade vart kul o veta vad den går till....tror det är tre stift i den(inte säker) och den sitter på samma som den till luftmängdsmätaren,ser tom nästan likadan ut. mvh |
|
| Kolkanisterventilen sitter under insuget på min 320i -89. Även kontakten/kopplingen sitter där. Ser ungeför likadan ut som till LMM-kontakten. | |
|
Hejsan....och vad är kolkanisterventilen för ngt ? Vad gör den ? hur ser den ut ? kan du fixa en bild så jag vet hur kabeln skall sitta ? vad "händer" om man kör med denna kabel urdragen ? |
|
Mr_Knight |
Kontakten ser inte ut som den till lmm, utan som de flesta mindre med ett metallclips på.. Har försökt att se efter under insuget men hittar nada.. Nån som vet vars kolkanisterventilen sitter på e36? (om sladden nu går dit) Föresten, vad har denna för funktion? Har nämnligen en mkt hög bränsleförbrukning med.. Kan detta ha något att göra med den lösa sladden tro? |
|
Tempgivaren till motorstyrningen? Har kabeln en blå märkning? Givaren är blå, sitter under insuget, främre änden på toppen. |
|
|
Mr_knight....min bil har helt plöltsligt blivit väldigt soppa törstig....det måste ha ngt samband ? har du ngra andra "symptom" ? vart vid/under insuget ? |
|
|
Kolkansitern tar hand om bränsleångorna från tanken, ventilen ser till att motorn får förbränna det sedan när den startat. Kan nog inte påverka förbrukningen. Själva kolkanistern är en rund svart burk, nånstans på vänstersidan av motorrummet, kanske en dm i diameter och två lång. Ventilen finns i närheten. Sitter på bilar med kat. |
|
|
så här ser min kontakt ut Länk Länk Länk Länk |
|
Mr_Knight |
nä.. kabeln är bara svart.. ser ingen plats som är ledig under.. Svårt för mej att säga om bilen förändrat sin motorkaraktär efter som jag inte haft den så länge än. Enda jag märker är en bränsletörst som inte hör ihop med en 318is.. (vid bl. körning och försöker köra lungt, alltså aldrig varv + garage så ligger den på mellan 1,2 till 1,4 ibland mer)) |
|
men va fan.....jag har ju ingen kat |
|
|
ch0bbe: Ser ut att kunna vara till trottelkontakten, kolla under gasspjället på insuget, där sitter den. Svart plastgrej, svår att komma åt, se om det sitter nån kabel på den, testa att trycka dit den annars. |
|
|
trottelkontakten,.....fan jag kan ju inget om sånt här....hur ser den ut ? fyrkantig ? rund ? stor ? liten? |
|
|
Den är av svart plast och snarare fyrkantig än rund, på just M20 sitter den lite avigt till, under spjällhuset. Följ den stora gummibälgen från luftfilter / mängdmätare så kommer du till spjällhuset, på undersidan av det, du får kanske känna dig fram, en arbetslampa kan nog var bra att ha. |
|
Mr_Knight |
Såhär ser kontakten ut! Länk |
|
Är det inte kolkanisterburken som skymtar fram i nederkant av sista bilden? Ska inte den alltid sitta lodrätt monterad? Styrker väl kanske att nån har vart på den och glömt något...har du lokaliserat den ännu och sett om det fattas nån kabel där? |
|
parolof |
kolkanisterburken sitter så på min bil också d.v.s vägrät, se Länk där finns bra bild på vart sladden skall |
Mr_Knight |
Nix.. ingen kontakt ledig där heller.. den burken ser ut som den ska sitta så, ej moddad.. Inte heller nånting under insugset.. |
|
För svårt utan att se bilen, antagligen för svårt då med........ Kabeln tycks vara lite väl lång för att vara en sån som blivit över pga att nån option saknas... |
|
|
ingen som har en bild på den så kallade trottelkontakten ? mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.