AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.370

är toppen körd?

hade in bilen på mätning av vattnet idag, för det har börjat försvinna lite vatten ur systemet..har försvunnit ca 1 liter på 1-2 månader nu..
och det fanns ju lite avgaser i vattnet, så med andra ord så är det läcka i packningen eller spricka i toppen :(

ni som har lite erfarenhet..tror ni det är packningen eller toppen som har gått? vore ju skönt om det räckte att byta packning, men så är det säkert inte.

går det att renovera en sprucken topp? vad kan det kosta att fixa toppen om man lämnar in bilen?

känner mig så besviken på bilen just nu, för ja köpte den i höstas..verkar som det är vanligt att toppen ger upp på bmwmotorer..
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Känner igen hela historien. Köpte min 525i februari -01. I december -01 gick toppackningen och bilen lämnades in för byte av packning. När verkstaden lyfte av topplocket hittades även en liten spricka på fyrans cylinder.
Drog hem bilen och fick tag på en beg. topp efter en och en halv månad. Skruvade ihop alltihop själv med god hjälp av en släkting. Men sedan dess fungerade bilen perfekt och den är djupt saknad efter att jag sålde den i somras till förmån för en kombi.
Men det är nog omöjligt att säga om det är en skada på packningen eller en spricka i toppen utan att man lyft av toppen och kollat. Lutar kanske åt en spricka då en skadad packning bara går mer och mer sönder hela tiden.
Det finns en snubbe i Gottåsa uatnför Växjö som håller på med BMW-motorer, om du vill kan jag maila hans telefonnummer till dig. Kan nästan lova att han har ett topplock till din bil.

Lycka till!

------
BMW CS #04839
En polare som jobbar som bilmek trodde att det var en vattenkanal i toppen som spruckit, så att vatten droppar ner i cylindern..hade det varit packningen så skulle vattnet gått ut i oljan och färgat den vit trodde han.

Oljan ser bra ut, och tempen ligger alltid bra..det enda man märker är att vattnet försvinner sakta och att den vitröker mycket på tomgång ibland.

Du får gärna mail nummret så kanske man kan få tag på en fin topp. Tråkigt bara att man inte kan byta själv, då skulle man kunna spara in några timmars arbetskostnad. :(
Har sökt lite på forumet här om Ingemar i Gottåsa, och der verkar som många har blivit blåsta så jag törs nog inte köpa någon topp av honom :(
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det är inga problem att handla delar av Ingemar om man vet lite själv, en ovetande kan han säkert lura i hur mycket som helst. Billigt jämfört med många andra, men också lite så att man får vad man betalar för. Men om du skaffar en topp av honom och fixar resten själv, eller om du känner någon som kan hjälpa till är det en bra affär.
Jag mailar nummer så får du själv bestämma hur du vill göra. Delar har han gott om i alla fall.

Din kompis verkar ha rätt. Symptomen stämmer in på min 525i. Oljan såg bra ut i den men den rök mycket ibland vid kall motor, tempen låg alltid stabilt.

------
BMW CS #04839
bustorp
alex.ax:
Vi är många som har handlat i Gottåsa och som är nöjda.
Det är dom missnöjda som skriker högst, det är därför du ser dom här på forumet.
Ta någon kunnig med dig om du är osäker (det ska man alltid göra om man är osäker oavsett var man handlar).
Det är oftast okunnighet som gör att man tror man blir lurad.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Okej, tack för alla råd.
Om jag skulle köpa av Ingemar så kan jag nog tyvärr inte kolla skicket innan för det är inget jag själv skulle kunna se + att jag bor ca 50 mil därifrån.

Från början hade jag tänkt göra så här:
köpa en topp av Ingemar för 4500:- som han skickar till mig, sedan lämna in den till en firma här i närheten som jobbar med topprenoveringar. Dom skulle kunna kolla igenom den och ev. renovera upp dom delar på toppen som är lite slitna.
Eller köper jag grisen i säcken då?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Först och främst måste du på nåt sätt kontrollera toppen/packningen, innan du handlar något. Känner du ingen kompis eller har du ingen släkting som klarar av att demontera en topp? Sedan tar du med dig toppen in till firman du nämnde och be dem ställa en diagnos. Toppen kan vara skev, det går att plana ner, men är toppen sprucken är det tyvärr bara att byta. Men det vet man inte förän man plockat isär.

/Per
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag vet att Ingemar skickar iväg en hel del grejer till folk långt från Småland. Är det ingen här på forumet som köpt osedda grejer som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Själv köpte jag min topp från ECP och jag har ännu inte sett till några lyftare... Jag visste inte heller om Ingemar vid denna tidpunkt vilket kanske var lite synd då han håller till bara fem mil från mitt.
Tog kammar och kambryggor (samt lyftare eftersom jag inte fick till dessa) från min gamla topp eftersom dessa var i bättre skick. Planade även toppen innan montering vilket innebar att jag fick demontera samtliga ventiler eftersom dessa sticker nedanför kanten på toppen. Sedan var det "bara" att skruva ihop.

------
BMW CS #04839
bustorp
Står visst en del om ECP på forumet att läsa...........

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.