|
|
|
|---|---|
|
Tjena tjena.. har en duner stereo i bilen som drar en himmla massa ström. så jag tänkt att jag skulle byta ut mitt orginal batteri mot 2 st optima batterier. men nu undrar jag om jag kan ha två st olika batterier utan att det blir strul? typ att jag har 1 st optima yellow tom 70 ma batteri i skuffen samt en optima yellow to 51 ma under huven? anledningn att att jag vill köra en batteriet med 51 ma är att jag ska få plats med den under huven. tackam för svar.. | |
|
Du kan spela längre med motorn avstängd. Om du kopplar in ett extra batteri i bilen bör båda batterierna vara av samma typ och storlek för att laddningen skall fungera tillfredställande. Att montera in en spänningsvakt eller en batteriskiljare kan vara en bra ide för att se till att ström finns för att starta bilen. Gör så här istället: • Montera en kondensator nära slutsteget/slutstegen. • Montera ett subsonicfilter som skär bort basen under 30 Hz. • Förbättra strömmatningen med i första hand elektroniskt laddrelä andra hand en kraftigare generator. • Byt ut bilens originalbatteri till ett batteri med låg inre resistans, t ex Optima, som kan leverera ström snabbare. (Info ifrån Nårdik) MVH |
|
|
Jag antar att du menar 70 resp 51 Ah. I princip fungerar det att parallellkoppla batterierna, men jag skulle förorda en lösning med batterifrånskiljare så du inte kan dra ur startbatteriet med stereon. Samma konstruktion man använder i husvagnar och båtar - när du kör laddas bägge batterierna maximalt, men stereon kan bara dra ur 'sitt' batteri. /// Gunnar E. |
|
|
jag kondensator redan i kärran. sedan är att jag har kompressor för luftfjädringen som drar lite kräm också. så jag måste ha nog 2 batterier och får enbart plats med en batteri i skuffen. och finns inte en chans och få ned en 70 ah batteri under motorhuven. och då hade jag tänkt och slänga dit en 41 ah batteri i motorrummet.. men verkar som det är en dum ide.. |
|
|
Någon som kan tala om för mig vad som händer om jag byter ut orginal batteriet mot en 70 ah optima yellow top, samt kopplar in en 41 ah batteri i motorrummet (dvs att koppla in plus poolen på starthjälps kontakten under huven, samt kopplar in minus nånstansans där jag kan ta jord) ?? måste lösa detta på nått sätt.. vad kan kan man få tag på batterifrånskiljare? vad kostar sådant? |
|
|
Vad är det för bilmodell? Vet du hus stor generator du har? Även om du byter till två batterier så måste generatorn hela tiden ge mera effekt än du förbrukar, annars laddar du ur sakta men säkert och/eller batterierna hinner aldrig bli fullt laddade, de förstörs pga sulfatering inte bra. Kondensatorer hjälper inte mot detta problem tyvärr. Sen kan det som nämnts vara bra med fördelare som hindrar att du dränerar startbatteriet vid stillastående, finns av olika slag, i enklaste fall ett kraftigt relä. Men kolla först upp hur det är med generator osv, annars utkastade pengar. FP |
|
| det är en e46 coupe. generatorn klarar av att ge mera än vad strömförbrukninge i bilen är för det mesta... | |
|
Jepp säkert inga problem med normalt utrustad bil, men du skrev att du hade extrem extraförbrukning? Du får kolla upp och räkna på generatoreffekt och extraförbrukning, flera/större batteri hjälper bara till vid stillastående bil. FP |
|
| intresset för stillestående fordon är stort, pga show & tävlningar m.m. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.