|
|
|
|---|---|
|
Har ganska nyligen köpt mig en liten 318i från 92. Jag fick loss den för 21000:-, vilket jag tyckte var ett schysst pris. Den är i bruksskick, dvs den röda lacken har oxiderat en aning, det finns lite ytrost i någon skärmkant osv. Den har gått 18400 mil och importerades år 2000 av firma. Invändigt är den som ny och allt funkar som det ska. Den har lite utrustning, dvs elspeglar, lilla datorn, fjärrstyrt centrallås + larm, cd-stereo mm. Men, som på alla M40-bestraffade BMW's så har den det där underbara ticket, vilket garanterat i mitt fall är sliten kamaxel då den vägrar varva över 5300rpm. Sen har den ett litet pyshål i avgassystemet. Sen fick jag inga sommardäck, men de e skit samma just nu.. Frågan är nu om det är värt att jag lägger ut 5000 på ny kamaxel med tillhörande delar + arbete. Betalar 3000 för att få lacken och rosten fixad av firma och köper nya sommardäck för 2000 spänn? Eller tycker ni att ja säljer vidare bilen och satsar på en 318 med M43 motorn och med bättre lack (se: ingen jälla rost). Vad tror ni jag kan få för bilen? En 20000 spänn? Annars har jag varit riktigt nöjd med bilen, startar alltid och är skön att köra. Det är min första BMW men jag har fått upp ögonen fö dom på riktigt. Men aldrig en med M40 till.. aldrig. Tacksam för någon åsikt. /Jonas | |
bm 175 Caddy 1.9tdi dsg-08
Caddy 2.0sdi-04 Toyota Hilux-10 Audi A4 2.0tdi Quattro-09 Bmw 530xd -08 |
hmm.man kan ju undra, skall du byta kamaxeln själv det är mycke jobb. BMW är best.... |
|
Du har nog rätt i att kammen är slut, min 318iS -88 varvade lätt in i varvstoppet vid 6500 varv/min. Att byta kamaxel på M40 ska vara relativt enkelt om man är hyffsat händig. I princip bara att lyfta rakt upp och byta. Det som jag tycker verkar svårast med denna operation är att sedan byta kamremmen. Det är tydligen extra känsligt på denna motor, kamremmen bör tydligen kasseras om den blivit sträckt en enda gång. Ska tillägga att jag aldrig själv gjort denna operation på M40. Utförlig text samt bilder om detta finns i Haynes handbok. Har du varken, tid eller kunskap att utföra arbetet själv är det billigare att byta till en bil i bättre skick. Det är min uppfattning. Lycka till! ------ BMW CS #04839 |
|
| Som DAVVE skrev så får jag forstätta och skriva att det ÄR enkelt att byta själv om man bara är lite händig.. inga konstigheter med den motorn. och ja den där delen med kamremmen bör man ju vara noga med =) Jag har erfarenhet av det. Men dock ganska klantigt och självklart fel jag gjorde=) | |
|
Kamremsbytet har jag en god vän som utför som jobbar på bilverkstad. Så den biten är lugn. Men, ska ja skita i att pilla med bilen, kränga den, och sen köpa en nyare me M43:an? Det är det som är själva frågan. Eller är det värt att göra i ordning den? |
|
|
Hej om du läger ut de 9000 tusen för reperation och sommar däck osv. Då har du betalt 30,000 kr för den bilen så att säga. Frågan är om du ska sälja den så fort den är fixad får du ut 30 tusen jag tror inte det faktiskt. Så jag tycker lägg ut en annons på 23 tusen o kolla om det är en respons på det hellre gå back någon tusenlapp utan att fixa o hålla på och köpa en frääsch bil istället. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.