|
|
|
|---|---|
|
Hade problem i höstas när jag skulle besikta min z3 m roadster -98. Avgasvärdena var då... CO 0,1 (0,5) CO 2500 3,7 (0,3) HC 37 (100) Lambda 0,91 (0,97-1,03) Detta blev då verkstadsbesök, service och ombesiktning. Felsökningen pekade på båda lambda sonderna, så jag bytte dessa och åkte på besiktningen. Värdena var då.. CO 3,6 CO 2500 2,7 HC 280 Lambda 0,92 Alltså bra mycket sämre nu då ! Och det kändes, tidigare hade bilen gått bra men nu gick den j*vligt kasst. Jag lämnade tillbaka bilen till verkstaden (ingen BMW verkstad men en bilelektrisk firma med mätistrument för BMW. Efter 1 månad gav de upp och hänvisade mig till en auktoriserad bmw verkstad. Jag har 6 mil till närmsta verkstad och jag vill helst inte köra så mycket med bilen med sommardäck och rädslan för att knäcka de nya sonderna, för att inte säga katten (gud bevare mig=( Jag förstår att bilen får för mycket bränsle, men vad är felet? På verkstaden sa de att problemet var i lambda regleringen men visste inte vart. Vilka komponenter ingår där ? Han sa också att han trodde det var styrdonen det var fel på. Kan det stämma och vad innebär det, dyrt? Tips och bra förslag är varmt välkommna! | |
|
Först två frågor: Har man gjort en riktig diagnosavläsning? Har du sportluftfilter? I såfall skulle jag gissa på förstörd Luftmängdmätare pga inbränd olja på wolframtråden! Annars skulle jag misstänka ett luftläckage på grenröret innan lambdasonden, som suger in luft och lurar lambdasonden att feta på bränsleblandningen pga att den detekterar syre i avgaserna. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är gjort en riktig diagnosavläsning på bmw verkstad, den pekade på lambda sonderna, innan jag bytte dem. Efter bytet är det ingen fel signal någonstans men jag har väl bara kört ca 5 mil med de nya sonderna, som sagt jag är rädd för att knäcka dem. inget sportluftfilter nu, men någon tidigare ägare kan ju ha haft det... Jag kan inte se något läckage på avgassystemet med blotta ögat. Finns det något sätt att upptäcka de minsta sprickorna på annat sätt? |
|
|
Kan lika gärna vara katalysatorerena har du kollat dessa? BMDoubleVMthree |
|
|
hmm har man börjat stamma nu åxå. BMDoubleVMthree |
|
Wiman |
Hej ! Jag har haft samma problem som du.... Var bor du ? bor du i skåne så kan jag rekomendera Jarls bil i Helsingborg, det är duktiga killar. Olje byte är det gjort i tid det kan påverka, du kan även prova med att starta upp bilen och duscha med startspray över insug mm, ändrar sig tomgången så har du en läcka som gör att den tar tjuvluft det behöver inte vara insuget det kan bara vara en slang. Som sagt prova lite själv fösrt ,det sticker annars iväg till stora summer för din börs. |
| bilfreak: katalysatorernas funktion kan inte påverka lambdaförhållandet.Jag tror som johan b att det antingen är luftmassemätaren elr att lambdasonderna blir lurade av något läckage i grenröret.i värsta fall en styrenhet som e trasig, men jag har svårt att tro det. | |
|
Katalysatorernas funktion påverkar i högsta grad Lambdavärdet (men inte blandningsförhållandet) då samtliga värden i fyrgasmätningen används för att räkna ut Lambdavärdet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
jag ska prova med startgas runt insuget...men jag har yttligare en fråga...kan det verkligen "bara" vara katalysatorerna? Jag har hört att de bara tar bort ca 0,5 på co... kan de ändra värdena på samtliga punkter? Vet någon vilka katalysatorer jag skulle kunna använda, det borde väl vara densamma som till M3:orna eller? Från vilken årsmodell i såna fall ? Tacksam för alla svar |
|
|
En frisk spis som är riktigt varmkörd borde gå igenom med dåliga eller tom utan kattar. Några små sprickor i avgassytemet som du inte hittar ger inte så fel värden. Luftmassemätaren borde ge felkoder, ett enkelt sätt att kolla den på är låta bilen stå på tomgång och koppla ur den o sedan koppla in den, funkar massamätaren ändrar sig motorgången då. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.