|
|
|
|---|---|
|
Tjena och god fortsättning, idag gick jag glad i hågen ner i garaget för att ta loss instrumenthuset. Aluringarna skulle dit! Problem direkt; mina trälister sitter som ett berg. Den vänstra fick jag loss efter ett bra tag, jag trodde att den skulle knäckas men till slut sköt den ut på golvet. Listen till höger om ratten sitter stenhårt. Den vill inte loss. Spelar ingen roll hur mycket man lirkar, bänder och sliter. 1. Kan någon tipsa mig om hur jag ska få loss den (bända från sidan, uppifrån, nerifrån etc) 2. Känner någon för att göra jobbet åt mig för en mindre peng? Jag finns i Göteborg. Gott nytt! /M Min bil: Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Märkligt, kan inte missminna mig att det var besvärligt att plocka bort listerna på min 528a inte hört detta förut alls. (glöm inte att koppla loss batteriet och sätt inte tillbaka batt- kablarna innan instrumentet är på plats) Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR. ///MVH Hasso |
|
Hej, ursäkta det tidigare, lite hysteriska, inlägget. Jag fick loss dem nu med hjälp av en bordskniv. Ikväll ska det limmas. Hu... /M Min bil: Länk |
|
|
du kan väl ta några bilder vill gärna se hur det blev..vad använder du för lim?? Länk Länk |
|
|
Hej, det börjar blii färdigt nu...alla ringar sitter på plats och hela klabbet ska torka. Det här har varit en av de mest frustrerande upplevelser jag haft i hela mitt liv. Antagligen ett utslag av perfektionism men fy f*n vad jobbigt det var att få de stora ringarna att sitta rätt. De ville hela tiden (och vill fortfarande ser jag nu) glida upp ur den rundel de sitter i. Jag använder super epoxy. Men det verkar härda superlångsamt. Eftersom ringarna hela tiden vill hoppa ur, måste man trycka tillbaka dem. Eftersom de inte är helt perfekta i passformen är det omöjligt att få dem rätt runt hela diametern. De små ringarna däremot sitter som en smäck, det tog ungefär fem sekunder att montera dem. Perfekt passform. Se till att de ringar ni köper har perfekt passform (hur det nu skulle gå till). Jag lade en duk på insidan för att skydda den transparenta plasten från avtryck. Det var nog ett bra drag. Imorgon, när eländet torkat, får jag polera upp ringarna som blivit fläckiga av allt tryckande och justerande. Jag hoppas att slutresultatet ändå kommer att bli bra, det ser rätt kass ut på så här nära håll men kan kanske bli OK när det sitter i bilen på 50 cm avstånd. Tar bilder imorgon när allt är på plats. /M Min bil: Länk |
|
|
Hej, några reflektioner: 1) Ringarna mycket blankare än jag trodde. Jag hade föredragit matta. 2) Om man är lång ser instrumenthusets plast till att ringarna ser orunda ut, det verkar som om plastens kurvatur skapar en synvilla. Sjunker man ihop blir allting runt igen. 3) Se till att era ringar har perfekt passform. Sparar mycket frustration. 4) Jag hoppas att allt limspill som ni ser på bilderna inte syns i dagsljus på samma sätt. Blixten är obarmhärtig. 5) Ringarna ser rätt lyxiga ut där de sitter, särskilt när man tittar in i bilen utifrån (!) Hoppas det känns lika bra när man kör.... Bilder: Länk /M Min bil: Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Se där ja. gick ju bra,kör inte på nått, svårt att slita blicken från instrumentet i början kommer jag ihåg. Blir nog att investera till 540 också. Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR. ///MVH Hasso |
| Mycket snyggt!! | |
markus00 |
Är super epoxy det bästa limmet att använda eller vad tycker ni? |
Njuren |
Tur man kom över ett OriginalHus med ringarna i matt för 800 när man hade 5-serie =) Alla lister sitter väl med klipps? Gjorde mina iaf BMW - i nöd och lust? |
Jag använde superepoxy förra gången funkade bra, det fyller ju lite. nackdel tar en stund innan härdning. Men det går att använda snabblim också, nån använde nån dubbelhäftande tejp. Har i allafall beställt en omgång med matta ringar Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR. ///MVH Hasso |
|
det blev ju skit snyggt för oxå investera snart var beställde du ringarna?? Länk Länk |
|
|
Hej, jag beställde av en kille i Uppsala, Albert Eliasson. Han annonserar här på autopower Länk /M Min bil: Länk |
|
|
Hej, en liten fråga i samband med mitt taffliga limarbete; är det någon som vet vilket lösningsmedel som biter på super epoxy? Har upptäckt att en av ringarna "läcker" ljus i en skarv. Man kan se det om man betraktar varvräknaren underifrån... Antingen får jag försöka täppa till den fogen (förmodligen enklast) eller limma om hela ringen (förmodligen omöjligt om eftersom jag inte kan få loss den + göra rent från gammalt lim). Någon som vet? Inte bra med dessa långa ledigheter. /M Min bil: Länk |
|
Aceton är det enda som kan ta bort superepxoy, men det är också aggresisvt mot plast så det är knappast att rekomendera. varvräknaren underifrån!!! Enklast låt bli att stå på huvudet när du kör :DD Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR. ///MVH Hasso |
|
Hasso, ett litet läckage är synligt även från passidan....helt oacceptabelt naturligtvis. Jag förbannar mig själv. /M Min bil: Länk |
|
Va!! får du inte köra bilen heller ?? eller är det gumman som gnäller på ditt jobb :DD (glömde säga att din bil är riktigt snygg dom fick till de däringa tennisbilarna bra ) Du får väl försöka täta till det med nått, att blaska med aceton är inte att rekomendera. Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR. ///MVH Hasso |
|
Nä gumman är oerhört supportive; det ser ju jättebra ut, vilken skillnad, vad roligt. Jag ser bara ljusläckan. Ska limma i fogen och se vad som händer. /M Min bil: Länk |
|
|
Gott nytt 2005! Natten till igår tog jag loss huset igen och limmade de ställen som inte var täta. Nu är det grymt snyggt. Gillar dessutom kromblänket, det stör inte när man kör men passar bra ihop med bilens övriga inredning, matta ringar hade nog varit lite "ensamma" bland allt trä och läder. En bieffekt av allt detta är att jag med nästan förbundna ögon kan demontera klustret, plocka isär det och montera det igen. En kommande inkomstkälla ;-) /M Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.