AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.535

skillnad på m3 och 325...

Sida 1 av 2
Visa användare
51
-=Berra=-
325i -95
525i -90
318is -88
Har en vässad M3 motor på gång (286hk nu 340hk) till min 325:a (uppborrad ,portad osv)

Nu undrar jag hur det fungerar men växellådan, passar min växellåda på denna motorn? båda är e36 motorer naturligtvis!

(Kan ju fråga han som har motorn men jag är för ivrig!)

-= B e e m e r =-
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
vad får du ge för motorn??

med vxl vet ej men Byt koppling!! till sportkoppling.. original kommer aldrig hålla...

kolla infästningarna till bakaxeln regelbundet sen, hänt att de spruckit på e36:or..

Min pärla :-)

Länk
Visa användare
51
-=Berra=-
325i -95
525i -90
318is -88
25 000-30 000kr (känner han som har den lite lätt så jag vet vad jag får)

Funderar på sachs koppling...

asså infästningarna..? hmm infästningarna på bilen eller på axeln? fundrar även på en drivlina från m3.

-= B e e m e r =-
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Nu är jag lite tråkig men varför inte sälja 325:an och köpa en M3 istället? Lär inte bli mycket dyrare och det skiljer så mycket mer än bara motor och låda mellan 325 och M3.
Visa användare
51
-=Berra=-
325i -95
525i -90
318is -88
Mitt allternativ är det givna enligt min mening!

Jag får en bil som har 340hk! NYA m3:or har 321hk gamla 286hk jag har mer hehe...
Och jag har kvar min vanliga försäkringskostnad!!

Min bil kommer att ha kostat ca 100- 115 000kr

-= B e e m e r =-
Håller med BjörnB.

För utom de argument han tar upp så kommer bilen inte att gå att besiktiga, och vid en eventuell olycka lär du inte få ut ett öre från försäkringsbolaget. Bilen blir inte värd mer för att du har en M3-motor, och 25-30k låter dyrt för en S50, sen må den vara hur trimmad den vill. Du bör byta växellåda samt koppling. Även bromsar och chassie bör ses över. Finns papper på att motorn har 340 hkr?

Sälj bilen och köp en M3, eller var nöjd med det du har, allt annat är vansinne - det är tyvärr den bistra verkligheten :-)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Du kommer at ha en försäkring som inte gäller fullt ut.

Jag skulle hellre köra trafikförsäkrad M3.
Om du har en original 325 så saknar du väghållningen, M-optiken, M3:ans trevligare inredning mm.

I slutänden står du med en moddad 325:a som är obetydligt mer värd än original den dagen du ska sälja. Du kommer sannorlikt aldrig få ut i närheten av 100' för bilen.

Är det en sleeper du vill ha så köp en M3 och byt ut all optik (front, kjolar, speglar, fälgar) så får du dessutom en bra slant över.

Enda fördelen med din ide är att det kan vara kul att bygga själv men det blir som sagt dyrare och förmodligen sämre i slutändan.
Fan vad tråkig jag är va?
svintoleffe
Bilen kan visst gå o besikta.

Jag hade aldrig tvekat.

Vi säger så här, han köper en vanlig m3, men sen måste han lägga ner ytterligare ruskigt med pengar för att få ut den effekten ur motorn.

medans han nu abar behöver köpa en motorn, ta bort m emblemet, så kan han nog rulla igenom bes med den.

Eller är det mer som skiljer som syns.?

Länk Min Bmw
MVH Leffe
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Satsa på en M3 3.2 så har du iallafall 321hk (på pappret, om det brukar vara mer eller mindre kan säkert någon annan tala om)

Om du inte känner killen mkt väl eller att han kan visa ett intyg skulle jag inte räkna med att den verkligen har 340hk.

Trimma hellre en M3 3.2:a själv så vet du säkert vad du får.

Alternativt köp en M3+hansmotor och sälj 325:an och M3:ans originalmotor.

Le
636
LeeRoy
ang besiktningen. byt bara plastkåpan till original, tror inte någon besiktningsman märker skillnad förutom jesperado då :)

ang infästningarna sök finns trådar i ämnet...

men visst blir nog billigare i längden å köpa en riktig m3:a för den är byggd för att klara 300 kusar..

Länk
Le
636
LeeRoy
infästningarna på bilen,,,,....

Länk
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Kör hårt berra!
Bara säljaren kan bevisa vad som är moddat på motorn & att den är i bra skick.
Hur mycket har den rullat sedan modifieringen?

Självklart skiljer det så mycket mer jämfört med en "riktig" M3 men om du bara gör allting ordentligt från början så får du en bil som DU kommer ha mycket kul med!

Själv skulle jag se till att få hela drivlinan från en M3a.

LYCKA TILL!
Visa användare
51
-=Berra=-
325i -95
525i -90
318is -88
Hmm
Måste säga att jag inte förstår er som är skeptiska till mitt lilla projekt!

Besiktningen är inga som helst problem för som "LeeRoy" sa så är det bara att byta plastkåpan på motorn så går det inte att se nån skillnad (om man inte börjar riva i skiten) blocken är identiska!

och ska jag ha dessa hk i en annan bil så får man ju hosta upp rätt bra men stålar!!!

och bilen i övrigt är rieger kittad m-optik Max utrustad helskin dubbla AC dubbla Airbag osv...

Killen som har motorn är min kusins garage polare så jag vet vad jag får! Och ja det finns papper på att det är 340hk!

Utöver motorn så byter jag koppling och drivlina.

MAN LEVER BARA EN GÅNG!! hehe

-= B e e m e r =-
parolof
hoppas ingen entusiastisk besiktningsman märker något vid provkörningen, hade en hundkoja med MG Metro motor i som jag modifierade gasreglaget på före varje bes. 88hk var en viss skillnad mot 36hk:-) IP: ...[.100.80]
Philly
Kör hårt Berra!

Hämta upp mig sen efter den blir klar så raggar vi lite B*tches

BMW
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Om du verkligen känner för det ska du givetvis skrida tillverket.

Det jag bara ville göra dig uppmärksam på är att totalkostnaden i slutändan, när du byggt klart, kört ett tag och sedan sålt bilen, kommer att bli klart större än att köpa en M3 direkt.
Gör en seriös kalkyl innan är mitt tips.

Kör hårt, men håll dig på vägen!

Visa användare
51
-=Berra=-
325i -95
525i -90
318is -88
jo men om jag fixar mitt lilla projekt så har jag ju en bil som går BÄTTRE än än m3:a och det är en motor stark bil jag är ute efter...
Om jag köper en m3:a vill jag ju ha en som är i minst lika bra skick som min 325:a och då kommer prislappen hamna på 120 000 - 150 000 typ (jag har varit och tittat på åtskilliga m3:or)
och ska jag då sedan trimma den så blir det ju inte billigare!!

-= B e e m e r =-
Kört hårt.

Visa användare
51
-=Berra=-
325i -95
525i -90
318is -88
Det ska jag! Och det kommer jag bokstavligen talat att göra i sommar!!
hehe......

-= B e e m e r =-
Le
636
LeeRoy
Grymt kul projekt :-) har du bilder på bilen?? kör strippen i sommar!! vill se tiden :P fasen blir avis på dig vill åxå ha!! Lycka till!

Länk
Visa användare
51
-=Berra=-
325i -95
525i -90
318is -88
Ja det kan nog bli kul! Har tyvärr inga bilder på den efter "rieger" och nu är den lite ner plockad, men det kommer bilder...
Ja strippen kanske vore nåt! skulle va kul och se hur det gick!
Ja den här chansen känns som att jag inte får missa!!
Tack!

-= B e e m e r =-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.