AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
32.964

Opel Omega vs 5-serie

Sida 2 av 3
Tack för alla svaren!

Jag trodde opeln skulle bli toksågad eftersom många här på autopower är en aning vridna åt bmw-hållet. ;)

Nu gäller det bara att hitta några fina ex att provköra för att se om det är nåt att ha.
andha45
Lycka till! Omega B är en av få bilar i Svenssonklassen som överraskat mig positivt. Om du stöter på en Omega A kan jag inte annat än avråda.
Ingen risk att jag testar en Omega A. Poängen för mig att skaffa en opel är att få så ny bil för pengarna som möjligt..
andha45
OK, undvik helst de första 94:orna, de har haft klart mer fel än 96 o framåt. Men det var nog mest sånt som är fixat. Kvalitet år 1-3 tycks ju inte ha så mkt med hållbarhet år 10 att göra...
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Måste säga att jag är impad av den här tråden. Saklighet kan vara riktigt trevligt. En Omega A skulle jag knappt önska min värsta fiende. Lite samma sak som med en gammal Scorpio.
Har åkt ett par B-Omegor som har känts riktigt trevliga, speciellt efter faceliften då inredningen blev på gränsen till trevlig. Dock tror jag dom faller utanför prisramen, men ändå.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Som någon skrev: "Om bruksbilen blir för rolig tar den också död på allt roligt med en entusiastbil!"
Just därför står jag ut med vår Audi 100 Avant 2.6E efter att 525´n såldes till förmån för en kombi.
Kommer själv att åter kolla efter Omega B Caraven med fyrcylindrig motor till sommaren då Audin är dyr i drift. Hög förbrukning och dyra reservdelar. Tycker inte en bil med "fjuttiga" 150hk ska dra en liter/mil landsvägskörning. Det gjorde inte ens 525´n som vägde 50kg mer, 235-mackor och närmare 50hk mer.

------
BMW CS #04839
I min värld är inte en stor kombi en rolig bil, även om det står bmw på huven. Skulle vara en M5 kombi i så fall, men det är inte riktigt realistiskt för mig.
Jag har en Opel Omega -95 inom familjen och ger dessa + och -.

+Grymt skön komfort
+Stora utrymmen
+Stor lastförmåga
+Helt okej växellåda dock inte BMWkänsla
+Bra inredning (dock lite plastig)
+Ser rätt bra ut

-Rost,rost,rost!
-Kvaliten! En del saker som man inte trodde kunde gå sönder går sönder!
-Strålkastarna är under all kritik, halvlystet finns knappt
-Ingen direkt kurvtagningsbil då dämparna är väldigt mjuka och ger en viss gungning på motorväg i hög hastighet +160km/h om man kör så fort. =)

andha45
Håller med om halvljuset. Som de flesta tyska bilar har den dåligt halvljus (och oftast helljus) utan xenon - vilket även gäller flera BMW-modeller (e39 t ex även om det kanske är bättre än Omega).

Fr o m 98 är Xenon std på Omega, åtminstone sv.såld.

Rostskyddet är bättre fr o m 96. 94-95 har sämre. Låt mig gissa att Dubilidus Omega är vit!

Rostskyddet även bättre med metalliclack - typisk Opelegenskap.

Håller med om kurvtagningsförmågan.

F ö håller jag med Davve om att Audis 2,6-motor är sällsynt törstig, fast den går rätt mysigt.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Audi 2.6 är mysig och dynamisk fastän den saknar karaktär. Effektutvecklingen är helt linjär, ingen kick någonstans vilket man blivit bortskämd med efter några Beemers. Fast det är förstås en smaksak med vilken motorkaraktär man gillar.
Ja, och så var det då det där med förbrukningen... Säger inget om 1l/mil, men då bör man väl kunna begära mer krut för de dropparna? Hyffsat vrid dock vid "normala" varvtal.

------
BMW CS #04839
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Skulle någon gång vilja testa den omtalade 2,6:an. Hade en 2,8 quattro i en 100, och den gick riktigt fint, trivdes bra med den. Körde den på mellan 0,9 och 1,09 med semesterpackning, fyra personer, 18" och tillräckligt med fart för att få bidra till statskassan. Verkar som att cylindervolymen och det variabla insuget gör stor skillnad på hur motorerna upplevs. Kunde jag bara motivera driftskostnaderna med mitt lilla behov av bil skulle jag försöka hitta en likadan faktiskt.

andha45
Har också hört flera som var mkt nöjda med 2,8q. Var det typ en 92:a? Känner t o m en som tyckte att inte ens den 523-98 han köpte var ett lyft.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Precis, en -91b, alltså C4-modellen. Mycket lyckad modell, precis som samtida MB och BMW i klassen, w124 och e34.

Fast vettekatten om jag skulle köpa en Audi utan quattro, det känns som stor del av vitsen. Gissa om man saknar den nu under vintern, och gissa om polarna som åker quattro tar varje chans att påminna mig :)

andha45
Då jag aldrig haft en quattro någon längre tid saknar jag det inte. Ser mest sämre förbruknings- och accvärden...
Misstänker att det, som mycket annat, är beroendeframkallande.
Behovet av q är betydligt större i S60T5 än i 528 och 525... eller kanske inte i vinterhalkan?
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Stabiliteten i vinterväglag är rent grym, det är väl egentligen det förnuftiga argumentet. Sen är det förbannat kul att leka med, givetvis. Men just stabiliteten och trygghetskänslan när väglaget är dåligt är skönt, morsan vill numer ha en quattro som familjebil.
Förbrukningen bör vara högre, men jag har inte hört om någon markant skillnad mellan 2,8:or med och utan fyrhjulsdriften. 100 2.8 ska klara 0-100 på 7,9 eller 8,0 om jag inte minns helt fel från boken (fabrikens siffror givetvis) Mer behövs sällan på en bruksbil/familjebil, som det ju handlar om.

andha45> Så rätt så, visste inte att jag gillade fyrhjulsdrift förrän första vinterturen, så det är beroendeframkallande :)

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Prestandan ska gälla quattro alltså, missade det.

För att återknyta till tråden så tror jag helt klart att man kan leva med en Omega B. Dåligt ljus har även farsans Vectra, måste vara nåt Opelskt. Inte heller e34:an har väl nåt överdrivet ljus, föreställer mig att det borde vara jämförbart med e30'n jag hade.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Skulle gärna testa 2.8 för att se om man köpt grisen i säcken, det är numera ingen större skillnad i pris.

Men kommer nog som sagt att leta Omega B till sommaren. Snål och stor, precis vad vi behöver när nummer två kommer i maj. Eftersom sambon kör familjebilen betydligt oftare än jag så känns det nog som man kan leva med en Opel. För pengarna som blir över jämfört med Audin blir det väl några slantar över som jag kan lägga på min lilla Beemer istället.

------
BMW CS #04839
audi 100 avant quattro är också nåt jag tittat lite nyfiket på.. Dock verkar dom dra massor av soppa tyvärr. 2.8:an drar mer än 2.6:an enligt siffror jag såg på nordicaudi.com. Dessutom verkar inte quattron finnas med automat, vilket jag vill ha på en glidarbil.

Vad gäller kvaliteten på lysena så är inte bmw så bra heller. Min e36:a har rätt taskiga lampor faktiskt. Ungefär som min ascona b, men den är ju från 70-talet, så den är förlåten..
Jag hade under några månader en sunkig volvo 245 -79, med rostiga reflektorer och mossbevuxna glas, men den lyste banne mig skitbra!.
andha45
Jag fick faktiskt en känsla av att e39 var lite sämre än e30, men det kan vara fel.

När vi en gång bytte 740 mot 850 förväntade man sig bättre ljus ("dubbla reflektorer, fria former-teknik, H1-lampor...") - men icke! Trots fyra lampor istf två...

Det är märkligt att med den teknik som finns (bl a bättre glödlampor) så många nya bilar har dåligt ljus. Opel är som sagt dåliga, och absolut ännu sämre är Mondeo -95 och Passat -98.

Ang. tråden: Omega finns med Xenon och det blev std 98
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
ojay> Kombinationen 2.8-automat-quattro-avant finns, och verkar dessutom vara ganska vanligt. Tämligen få 2,8:or verkar ha sålts nya här, många är från Tyskland där automat tydligen är mycket vanligare. Nu när jag har skummat lite för skoj skull har jag mer problem att hitta en manuell, helst i kombination med sportstolar och Bose-stereo.

Med manuell kör man utan problem på litern, 0,9 ska nog också gå. Automaten borde ju vara törstigare, hur mycket vet jag dock inte.

När vi ändå kartlägger ljuset så har 100:n mycket bra ljus, A6:an (samma kaross, C4) med ellipsoidstrålkastare ska ha sämre ljus. Över lag rekommenderas Philips VisionPlus-glödlampor, lyfte till och med ljuset på e30:n.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.