|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att skaffa "ny" bruksis. Nånting runt 40 tusen skulle den kunna få kosta. Jag gillar ju bmw, och har suktat lite på nån e34 eller nåt, men får man nåt för de pengarna egentligen? Jag har märkt att opel omega ca -95 -96 ligger i den prisklassen. Vad finns för argument mot att jag inte ska köpa den? (Den är bakhjulsdriven och tysk precis som bmw.) | |
|
Två bilar som är rätt lika i sin grundkonstruktion faktiskt, mot Opeln talar nog mest rostbenägenheten egentligen, särskilt bak innanför dörren vid hjulhuskanten, det sk. hundbenet. Köper du en 24V BMW med M50-motor, gärna med Vanos så får du ju en rak sexa också, något som Opel tyvärr övergav när de lade ner Omega 3000 24V och började med V6:or istället. Betydligt roligare karaktär på BMW:s motor i det fallet. Snackar vi fyrcylindrigt är det nog mer dött lopp. Sen har GM en tendens att ibland tvinga på sina märken billiga komponenter, en så liten grej som ett dåligt värmeelement kan ju bli rätt tråkigt när det börjar läcka t.ex. Sånt har inte drabbat BMW på samma sätt, det är ju också en dyrare bil från början och allt är inte pga att du får betala för märket aven om en del är det. |
|
|
hade själv en omega 2,0 e sportetive 93 inan jag köpte en bmw-93 skilnaden är enorm framförallt i rost synpunkt skötte den som ett barn men började rosta rätt kraftigt ändå rekomenderar dej att prov köra bägge så märker du skilnaden garanterat bmw forewer |
|
|
Fast den omegan var väl av den gamla versionen (Omega A)? ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
Det enklaste är väl att prova sig fram. Men överlag får du mer motor i Opeln för samma peng, en MV6 på 3 liter ligger på 211hk och mer vridmoment att jämföra mot 525i på 192hk. Jag var mycket intresserad av Omega B Caravan med sexa när jag sålde min 525i -91 till förmån för en kombi. Tyvärr har Oplarna med sexa passagerarairbag som standard vilken Opel i Sverige inte kan/vill koppla ur och därmed föll Opel bort för min del då vår dotter ska sitta bakvänd i framsätet. Verkligen dåligt för ett märke med sådan fokusering på familjebilar! Nu blev det Audi 100 Avant 2.6E istället, en mycket tråkig bil... Kanke blir det BMW Touring-jakt i sommar. ------ BMW CS #04839 |
|
| Du får en Omega 96-98 för 40.000 med prut. De är väldigt kalla på begmarknaden. Problemet är ROST! Dessutom är hela känslan i drivlinan/styrning jävligt sunkig så det går faktiskt knappt använda som bruksbil. För 40.000 hade jag satsat på en E34 kombi alla lägen. | |
|
Sunkigare känsla än i en gammal 5-serie med slut bakvagnsbussningar och slapp spak vill väl till? Getrag ligger bakom lådan i Oplarna och kardan+ diffklump är allt bra lika BMW:s |
|
|
E-34an kan jag varmt rekommendera efter att ha ägt en omega en kort stund av mitt liv.Detaljkvaliteten och alla j-vla småfel gjorde opel livet kort.Nu tänkte jag svära i kyrkan och rekommendera en MB w124 istället för BMW då den har minst samma kvalitet men mindre elektronik. Men som alltid oberoende av märke leta upp ett BRA ex. mvh AG |
|
|
Jo jag måste nog prova lite omegor först för att känna på dem lite. Jag har erfarenhet av både opel och bmw, och jag anser att lådorna är likvärdiga (getrag i båda) samt att jag inte gillar bmws kopplingar riktigt, som är svåra att köra mjukt med. Hur som helst föredrar jag automat på en brux, och där leder säkert bmw om man jämför -96 mot -96. Men kanske inte om man jämför 40000 mot 40000. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Först Omegan jag åkte i var en -87 2,0i, den hade värme i baksätet som standard !!!! Dessutom var den bränslesnålast i klassen storbil misstänker jag. Rost javisst (E39 rostar också) Du får förmodligen mycket mera bil för pengen om du köper en Omega för 40.000- ,40.000 E34 blir inte så mycket bil för pengen. Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR. ///MVH Hasso |
|
ja det är riktigt det var en omega a men dom jag provkörde å jämförde med var omega b bmw forewer |
|
|
Tjena, kommer ihåg pappas Omega 2,0 GLS -88. Den var rätt lyxig faktiskt, tyst och rätt snabb. Snål. Elvärme i baksätet. Mycket rymlig. Bekväm. Men interiören. Råful. Kass plastkänsla. Mycket gnek. Om Opel satsat mer pengar på kvalitet(skänsla) hade man skapat en toppenbil. /M Min bil: Länk |
|
| Opel= Onödig Plåt Efter Landsväg | |
|
Jo kvalitetskänslan är inget vidare i nya oplar (annat var det innan och under 70-talet då opel var kvalitetsbilar). Men dom är billiga i alla fall. Ska man ha en bmw för så lite pengar så tror jag tyvärr man får en skrothög. Nåja, jag sneglar på andra alternativ också, får se vad det blir. |
|
|
Just byggkvaliteten är väl den tråkigaste biten med Opel, tillsammans med rosten. Men Omega B har väl ett hyffsat rostskydd? ------ BMW CS #04839 |
|
andha45 |
Omega A håller riktigt dålig kvalitet på de flesta sätt (utom möjligen motorn). Omega B är en trevlig bil; bekväm, tyst, rymlig, hyfsat rostskydd, hyfsad kvalitet. Som bruksbil kan jag rekommendera en sådan. Känns betydligt modernare än e34 också (som kom i feb 88 - Omega B kom hösten 93). 2,5-modellen är rätt snål och rätt kul, dessutom har den (tror jag) rätt mkt lull-lull som std. |
|
Appropå Omega. De gamla Omegorna ser man inte ofta nuförtiden... Har kört en Omega (nyare modellen -94) ganska många mil. Över förväntan faktiskt. En bra dragbil är det och den är väldigt lätt manövrerad. Lätta reglage och ganska bruksig. Men av vad jag kommer ihåg så hade den bilen haft omfattande elfel och var reparerad för åtskilliga tusen kronor. Chansa kan man ju! Men jag tror man kan få en mycket fin E34 också. Finns ju ett enormt utbud av E34:or! mvh |
|
|
Mina föräldrad har en 97 kombi sen ny, de har kört ca 11k med den hittils o reparationerna har sträckt sig till en styrled totalt. Rost finns inte på deras så skötsel verkar spela viss roll. Så har du tur hittar du nog någon sådan.. Kan säga så här att trots att deras omega gått klanderfritt, så blir det en 5 serie e39 nästa gång.. De har använt mina e39:or.. mvh |
|
|
Jo visst skulle man hellre ha en e39:a, jag har kört och åkt rätt mycket med en sån. Men de kostar minst dubbelt så mycket, och jag lägger hellre pengarna på hobbybilen. |
|
| Precis, bilr bruksbilen för dyr tar det död på allt roligt! | |
andha45 |
Om bruksbilen blir för rolig tar den också död på allt roligt med en entusiastbil! Denna tråd gäller Omega vs. 5-serie. Ibland kommer frågor upp om att byta t ex en BMW 7-serie mot en 850 Turbo. Det verkar dumt då Volvon närmast är överprissatt. En Omega B är en mkt bra bruksbil för ett lågt pris. Dessutom råkar den vara bakhjulsdriven, bekväm och krocksäker. INte alls så burkig som små Oplar o Fordar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.