|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| En kompis till mig laste en artikel i en gammal biltidning (han kommer ej ihag vilken). Dar stod att de 6vaxlade 540 E34orna skulle begavats med extra hastkrafter. Ar det nagon har pa forumet som hort talas om samma sak? Mvh Kalle | |
| nej det är samma motor med en 6växlad låda | |
| Däremot var/är väl de manuella en ovanlig syn..? | |
| Jo, de är ju inte lika vanliga som automatarna, men enligt mig mycket roligare:). Hade hoppats på ett positivt svar angående hästarna. Att det är samma motor vet jag, men motorer kan ju faktiskt modifieras. Nåväl, den går rätt hyfsat ändå. | |
| Jo, de är ju inte lika vanliga som automatarna, men enligt mig mycket roligare:). Hade hoppats på ett positivt svar angående hästarna. Att det är samma motor vet jag, men motorer kan ju faktiskt modifieras. Nåväl, den går rätt hyfsat ändå. | |
|
Nu är jag inte insatt i detta alls, utan har bara läst någonstans... Men sexväxlade 540:is härstammar väl från Kanada, som deras M5:a..? |
|
|
camata: det stämmer har en länk någonstans där det står utförligt om dom, ska kolla sen under kvällen om jag hittar den. k1379s:Men den manuella är snabbare 0-100 det kanske är det som du syftar på? |
|
|
här är adressen: Länk |
|
Gemini__ |
Här kan ni läsa lite mer ang. denna modell: Länk Mvh: Thomas |
|
erikk. Jo, men att den är snabbare 0-100 beror nog på just växellådan och inte på de eventuella extrahästarna min polare pratar om. |
|
| k1379s: det beror på utväxlingen det vet jag, men din kompis kanske hade hört att den var snabbare än automaten, så han trodde att den manuella hade mer hästkrafter? | |
|
Det är ingen effekthöjning på någon 540 E34 alla har motsvarande 286hk DIN oavsett växellåda och marknad bilen var ämnad för inklusive M540i för Canada, 540iM-Sport för USA och 540i LE för Australien, dom enda som hade mer effekt från fabrik "dock inte direkt från Dingolfing" var Alpinas versioner som fanns både som manuell och automat, sedan finns ju trimkit från Dinan och det går ju kompressormata med hjälp av ESS. Att den manuella är extremt mycket roligare än den automatväxlade kan jag skriva under på skillnaden är så stor att dom upplevs som vitt skilda modeller. Tillverkningstalen för vänsterstyrda Europamodeller är för Touring 535st och för Sedan 826st det bör inkluderar Alpina B10 4,0 och 4,6 eftersom dom har BMW chassinummer tillsammans med sina nya chassinummer. Mvh Stephan |
|
|
Ingen som har någon av dom där 535 st som är sugen på att bli av med den? Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Micke; Den här skulle jag kika på om jag vore du, den vettigaste som är till salu just nu...Länk Mvh Stephan |
|
|
Mmm, men den är nog ändå inte tillräckligt vettigt för petnisse. :-( Avsaknaden av sportskinn gör att den går bort direkt. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Micke; Funkar det inte med en sedan då? för du behåller väl din 530:i? Länk snarlik min vissa utrustningsskillnader, tråkigast är att Klimaautomatiken ser ut att saknas, blev ganska sugen på den själv men försäkringen är inte att leka med tyvärr, Blir möjligtvis en 735iA-91 istället om den är tillräckligt fin och om jag står ut med automaten den funkar bra att trafikförsäkra. Sportstolar är kinkigt dom övriga två på mobile har båda det men den ena saknar klima och den andra väcker inget habegär hos mig iallafall, överjobbad skulle jag kalla den Länk Mvh Stephan |
|
|
Nej, 530:in säljs i så fall till förmån till en 540iT. Kan även tänka mig en E39 om inte pengen sticker iväg för mycket. Har bara ett krav som inte går att rucka på, sportstolar måste det vara. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Ja, eller varför inte en M5 Touring ;) /Per |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Noterar att 530 dagboken är trögöppnad :)) fick ju klagomål så jag blev tvungen att byta bil :)) Till er alla önskas ett Gott nytt ÅR. ///MVH Hasso |
|
En M5T som ställer upp på mina krav vad det gäller skick lär inte vara lättfunnen. :-( Ja Hasso, jag fattar inte att lite text kan vara så tungt. :-)) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| De amerikanska 540-bilarna hade väl 282hk pga avgasreningen, även M-sportmodellerna och iS? Har jag helt fel? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.