AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.594

bygga raggarsystem eller inte...

Sida 1 av 2
750iAL
funderar på ett större avgassystem till min 750..
skall då bygga så att det blir dubbla dubbla utblås där bak..alltså 2 på varje sida...
e detta snyggt eller ser det bonnigt ut??
ska man ha 3tum efter kat eller 4 tum...

jag tycker det är snyggt, men blir väl rätt krångligt med tanke på soppa tanken..

//Danne
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Snyggt kan det bli, om bilen i övrigt ser bra och sportig ut med större fälgar, något sänkt osv och du gör fin finish på rören och monterar dem på ett BMW-aktigt sätt.
Blir det fyra amatörmässiga, klantigt monterade stålpipor och slarvigt uppkapad bakspoiler, då är ju raggarstuket ett faktum och bilen förstörd.

-M5 E34 Limousine register Länk
750iAL
klart det blir fackmässig uppsättning runt tanken:-) som oxo kommer bli största problemet...sedan blir det oxo hög glanspolerat rostfritt sista biten...med valsade kanter..

om du lyckas lösta tank problemet på ågot bra vis, maila gärna en bild;)

//Danne
markus00
Har själv planer på att bygga ett liknande system till min E39.
Eisenmann tillverkar sådana system till E39 och även 7-serien tror jag. Om du kollar på Länk under monteringsanvisningarna i pdf format så finns där väldigt bra bilder på hur man kan bygga utan att behöva byta tank eller liknande.
Paap Reeder
Har kikat på detta.

Blir inte snyggt om man inte moddar tanken eller skaffar en B12-tank (tror att den ser annorlunda ut).

Moddar man inte tanken kan man lyfta in reshjulet i bagaget, kapa reshjulbaljan och flytta tanken åt vä.

Att dra rören under tanken blir raggarstuk.
Att dra det hö röret mellan tank och bakre spoilern blir raggarstuk.
Att förlänga bakre kjolen nedåt blir raggarstuk.

Funderar själv att gå på Jesperados slutsats "att bakre dämparen kan man ljudmässigt vara utan" varvid jag kommer att antingen modda tanken på hö sida eller att montera en E 28- tank.

Tanken tänker jag isf modda genom att göra en 4-5" "tunnel" genom tanken (till hö om br.pumparna). Tunneln isolerar man "typ E28" mot slutdämparen.

MVH /// Paap R
Ras.mus
Paap...

Är alltså tanken att leda avgasröret GENOM bensintanken i en tunnel med luft mellan tunnel och rör? Kan inte det bli ganska varmt där emellan? Alltså, kanske inte så att det exploderar men kanske så att bensinen börjar koka av i tanken?

Det låter livsfarligt i alla fall...
fe
228
ferraripeter2
525ia touring -94
snälla förstör inte 7-serien ryktet med att hotta den med stort avgas..tänk på oss som vill vara seriösa och stolta över våra 7.or.. ja det är väldigt bonigt o raggit.. respekt!!

det är inte den höga farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!!
750iAL
tänkte ju mer på ett original stuk på mitt systemINGET raggarstuk med inkapade rör utan riktigt system med riktig montering o moddad tank..

Paap Reeder
Rasmus!

Jo ... har tänkt mycket på detta men .... tittar man på min E28 så sitter slutdämparen 10-15 mm från tankväggen med bara en al-plåt emellan.
Tanken går ju dessutom "runt till hälften" på dämparens översida.

På E 28 blir det ju litet mera "öppet" åt vä men håller man tunneln dryga tummet fritt runt om tror jag inte det blir problem.

I s f tänker jag inte göra 2+2 pipor - vilket jag tycker inte kommer att se original ut - utan "använda mig av B12- konceptet".

...... allt under förutsättning att inte 10:an kommer att sota mer .... för gör den det skickar jag hela bilen till skrotpressen ...... filmar förlopet samt lägger ut den snutten på Autopower.

MVH /// Paap R
Nöjd E30 ägare
En kul grej, kanske ej bör göras om din 750 är en av senare E38:or.

Vik av efter "kattarna" med två rör ut på sidan framför höger bakhjul..
Alltså inga mer dämpare än "kattarna", så att 12:an får ge ifrån sig ett schööönt ljud till förbipasserande bilar & gående på trotoaren:)

Är det någon som testat detta och vet hur det låter?
Skulle vara kul att höra:)

I do it only for the glory.
750iAL
DET kommer aldrig att någon att utsätta sin 7:a för..hoppas jag

Nöjd E30 ägare
Jodå, det passar att ha det på raggarbilar..
För de är ju det vi har:)

Känner en som plnerar just detta, helskönt att våga bryta trenden, verkar vara problem för det flesta att göra det...

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Att dra raka rör utan franför höger bakhjul verkar horribelt bonnigt... skottpengar på sådant. Om man däremot lyckas göra 4x snygga utblås bak på E32an som vissa gör på E38an hade jag själv varit intresserad.

BMW CS #5139
Detta torde vara tämligen svårt, har sett EN enda bild av en E32 med fyra utblås (på någon mobile-länk som var uppe på forumet för ett tag sedan) och aldrig i verkligheten. Om det är E32 vi pratar om?
Nöjd E30 ägare
vem är det som är rädd för att testa något nytt?
Bonnastuk blir det bara på "fel" bil... å de är inget att bli rädd för:)

750iAL
blir mer o mer sugen på rör i sidan ...
e32 ja..

har tagit bort min slutdämpare nu, ersatt med 2,5" rör, låter kanon, och ser bra ut

//Danne
750iAL
daol: har du samma tank mm som jag ar på min 750??
sitter ju såå tight där ak mot systemet...

7750ial: inte säker, men ser hopplöst ut att försöka på högersidan iaf, så fick bli utblås på ena sidan för mej bara...

//Danne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.