AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
594

Vad är det i vägsaltet?

Jonny T
Gjorde en test i vinter. På en nyvaxad bil så sprayade jag på Tunnflytande Dinitrol, den som OK har, under listerna på karossidan på min vinter E30. Vad händer efter tre veckors saltkörning i huvudsak på E4:an?. Jo saltet har löst upp dinitrolen!?! Bestämde mej för att ta bort resterna av dinitrolen och åker till en shellmack och köper en polett för avfettning samt en tvätt med borstar (undantag). Tro inte att detta löste upp resterna av dinitrolen som satt relativt löst och fick tvättas bort med icke miljövänlig avfettning. Bilen är fortfarande mycket blank under list men frågan vad det är för jävla salt som vägverket lägger ut. Normalt så slaskar inte en vinterväg när det är -5 grader ute men den här vintern så slaskade det rejält ända ner till -11 grader. Blir ju extra löjligt när man inte kommer in i bilen för att låsen är frusna för att i nästa sekund bli nerstänkt när det är -11. Någon som vet vad det är i vägsaltet?
Snart är det sommar och då kommer caben fram. Den har knappt gått i salt och är helt svart under utan en massa salt-stalangtiter som hänger som istappar.

BMW när du älskar att köra!

J.T
Hörde nåt om att man provar annat salt här nere i söder, men det var visst rent natriumklorid (koksalt). Man kanske testar olika på olika platser. Ner till runt -7 brukar man väl salta, skumt om det blaskar ännu vid -11 då.

Att avfettningen i biltvättarna inte är mycket att lägga pengar på kan jag bara ivrigt stämma in i.
Frågan är om mycket av de "miljövänliga" medeln är så lyckade, när man måste vräka på i flera omgångar för att se nåt resultat. Hinner det sen torka på lacken så är det kört! Brukade testa lite på tidigare bilar med ljusa färger, med "naturmedeln" hände inte mycket när man duschade på bilsidorna. Efter sköljning tog jag så lite petroleumbaserad avfettning, då ser man hur skiten bara rinner av. Tyvärr...

FP
BMW-Yoda
Måste vara nån ny sorts salt utanför oss saltade dom när det var minus22.

BMW-Yoda
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Vägsaltet innehåller 98% ren natriumklorid, nästan 2% fukt och gips, och sedan en del mindre saker tex natriumferrocyanid, vanligt bordssalt...

Mvh Johan
Vilken Shellmacks tvätt har numera dinitrolkladd på borstarna? Kan vara bra att veta...
Jonny T
Tack för svaren, visste att det var bordssalt tidigare men blev misstänksam när det saltades under sträng kyla, typ -11 och kallare ändå tydligen.

titan8: Borstarna går i avfettningskladd hela dagarna.

J.T
Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Jonny T: Saltet ska ju klara -12 grader...

Mvh Johan
Jonny T
Ahnmarker: Intressant, tror att den siffran var något lägre för några år sedan, vilket borde medföra att bilarna idag går mer i slask än på frusna vintervägar.

J.T
ch
212
chris
330 coupé -02
--> titan8....Borst-tvätt?????? Det tvättar man inga Bilar
Jonny T
Rätt chris och lycka till med din nya bil, min -00 fick vara oskadad i 6!!!!!!! månader. Parkera inte offentligt. Om du trots allt blir tvungen så ska du inte skämmas för att använda fendrar.

J.T
swemho
man tvättar bara bilar för hand, ni kan ju inte mena att ni köra in dem i det där lackmördarna ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.