AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.218

Har jag larm? E34

Hej funderade lite över om jag kanske har larm på min bil. Jag hade det tex på min e36 utan att veta om det!

Bilen i fråga är en 525tds 93a jag har den nyare nyckeln med fjärr till centrallåset.
Om man har fjärr till låset har man larm automatiskt då?

Hur kan jag ta reda på om jag har larm? Ska tex mottagaren/dioden mitt på instrumentpanelen blinka?

Låter kanske idiotiskt att inte veta. Har testat att provocera bilen lite gunga den osv (funkade på min e36, fick reda på att jag hade larm på tysklandsfärjan) utan resultat.

Ngn som vet?

Har tänkt att försäkra bilen ordentligt och om jag har godkänt orginallarm så är det ju en fördel.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Det är enkelt. Lås bilen med fjärrnyckeln och försök sen öppna bilen genom att stoppa in nyckeln i låset och vrida om. Har du larm på bilen bör den nu börja tuta utav bara h-vete.
Philip S

Testa låsa in dig själv i bilen, med fjärren, och sedan håller du låda i bilen. Typ hoppar omkring och viftar lite. Om det då hade varit min bil (med larm) så hade den tjutit 15s efter låsning/aktivering. =)
Det ger dig iofs endast vetskapen om larm ifall du har rörelsesensorer...
Nya rön!

Kan låsa med lilla bmw loggan typ /runda knappen på nyckeln. OM jag sedan trycker den rektangulära knappen så blinkar blinkersarna till = Larmad?
varför i h****** ska man behöva trycka två knappar?
Behöver man det? mkt dum lösning i så fall!

Ska testa att göra som jag beskrev innan o hoppa omkring lite se hur larmet låter.

Men ska man behöva trycka två knappar för att larma bilen. Jobbigt ju särkilt som räckvidden på fjärren är ganska kass.
Min fjärr räcker ca 2 meter o har en jobbig fördröjning innan det händer ngt. Är det normalt?
På e38 som har samma nyckel sågår det ganska snabbt har jag för mig o den rektangulära knappen är till att öppna bakluckan o inte larmet.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Philip S:
Det är så dumt gjort att du måste först låsa med den runda och sen larma.
På min, med det nya larmsystemet (säkert ungefär samma som E38:an) så låser och larmar man med ett tryck på den runda....

Du bör även ha en röd lysdiod i luftutblåset uppe på instrumentpanelen som blinkar när det är larmat.

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Philip

Det kan vara dåligt batteri i sändaren. Jag bytte faktiskt mitt idag, och jäklar vilken skillnad det blev!

Patrik

Min diod som "bör" vara i luftutblåset är i bakre vänstra läslampan hos mig... Beror väl till stor del på montören? (+ att av bekvämlighetsskäl så skulle jag inte riva hela inredningen för att dra kabel till en diod, då jag har larmenheten vid sidan om elenheten)
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
camata> Knappast orginal va?

*BAWORAK*
Det har jag ingen aning om, men det står då varken BMW eller någonting annat på larmenheten.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
camata:
Orginal sitter så vitt jag vet inte där, utan du måste ha någon form av eftermarknadslarm monterat isf.
Orginal lysdioden sitter i stora utblåset uppe på instrumentpanelen på E34.
Har du även en separat dosa för o larma? Det låter lite så på din text... Orginal är ju integrerat i nyckeln.

Mvh
Patrik

___
Haha fick den att tjuta !

låste o larmade och började joxxa lite med nyckel, skulle komfortstänga rutorna o larmet gick!

JAG HAR LARM !! Nu kan jag sova lite lungnare i alla fall.

Känns bra när man hittar extra grejer/ utrustning man inte fick info om när man köpte bilen.

Synd att man ska behöva trycka på båda knapparna. Mkt dum lösning enligt min mening.

Om man bytar batteri i nyckeln behöver man inte coda om nyckeln eller så?
Bara att byta och använda?

Camata> hade du original larm?

Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Philip S:
Om du byter batteri så är det troligt att du får koda om nyckeln. Det står i instruktionsboken hur du gör, eller så kikar du här:
Länk
Länk finns annan nyttig information om Mickes bil.

Mvh
Patrik

___
Man tackar Patrik

Ska skriva ut och sätta mig i bilen och testa lite.

Tror inte jag har komportöppning/ stängning av rutorna.
Minsann jag hade komfortstängning men inte öppning, synd.

Öppnat en av nycklarna som hade helt kasst batteri ska inhandlas någonstans.
Kör nog byta under 1 minutsmodellen. kändes lite krångligt med allt tryckande ska försöka vara snabb istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.