|
|
|
|---|---|
|
Hallå. Köpte bil igår, en BMW 520 från -87 (importerad...) i bruksskick. Säljaren sa att det skulle vara bytt till en motor från en 525 från -91, men han var inte säker... Hur kollar jag upp vad jag har för motor? Finns det något serienummer eller liknande någonstans på motorn? Fick med kvitto på motorbytet, och där står det ju M20 2.5l. Men man vet aldrig.... MVH Markus | |
|
Tja. det ska sitta ett motornumer instansatt på blocket det talar om vad det är för motor. men är motorn från 91 så är det en motor som kallas för modell M50. jag har en så sån motor själv. |
|
|
m20 2.5 är en motor tagen från antingen 525 eller 325 mest troligt TIDIGARE(kanske finns någon enstaka m20 från årsmodellen 1991) än -91(som redan skrivits) på 170hk,om du dessutom någon gång åkt i en original 520i-87 så känner du garanterat effektskillnaden :) Angående hur du ska veta om motorn är bytt och vilken motor du nu har via märken el.dyl, finns säkert mycket att läsa om i "sök inläggsfunktionen" här på forumet. Prova där. Lycka till! Mvh Janne. |
|
|
Var ute och tittade lite men hittade inget. Får leta lite noggrannare sen. Dock verkar det som jag fått ventilknack med på köpet... *suckar* Ett knackande metalliskt ljud i snabb följd kan inte vara bra... |
|
|
M50-motorn har en massa plastkåpor och ser helt annorlunda ut, en sån borde det inte vara. Tror att det ska stå 2.5 på insuget på M20 B25. Inte 2.0 i alla fall. M20 -91 har Motronic, hade du inte kat. på E28:an så var det L-jetronic från början, då borde de ha haft lite att pyssla med. Både luftmängdmätare och styrbox bör skilja sig från 2,0:an även om du hade Motronic från början, står det nåt om byte av de grejorna? |
|
|
Om inte ventilknacket är jättehögt är det inget du behöver oroa dig för. Inte så dyrt att få justerat heller, tror jag bär väl tilläggas. Om din motor är en M20 vill säga men det är det klart troligaste. 325i E30 med denna motor tillverkades väl fram till -93 tror jag så att motorn kommer från en -91 är ingen omöjlighet. Knackar det i en M50 är det någon av de hydrauliska ventillyftarna som är paj, då måste man byta och det blir dyrt om man inte kan göra det själv. Ett tips, kolla på Galleriet här efter 5-serie fram till -90 eller sexcylindriga E30, där finns säkert någon bil fotograferad med öppen huv så att du kan se om din motor ser likadan ut! ------ BMW CS #04839 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.