AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.053

Manipulerade däck i däcktester

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Att man ska ta diverse tester med en nypa salt har väl varit känt länge men nu kanske man ska börja fundera om det i huvudtaget finns något som helst läsvärde när det gäller däcktest? Nu visar det sig att testvinnaren i flertal tidningars test har skickat manipulerade däck för test: Länk

Jag säger skit i att testa nästa års modeller i år och utan utför istället testerna med vanliga konsumentdäck.

Att det spekuleras i manipulerade testbilar har det också varit snack om länge. Frågan är bara hur vanligt det är?

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
För några år sedan upptäckte Teknikens Värld att dubbutsticket var större på de vinterdäck som tillverkarna tillhandahöll för däckstester, jämfört med de som fanns att köpa för vanliga konsumenter.
Just vinterdäck är lite speciellt, med tanke på att däckens tillgänglighet inte är konstant över året. Annars skulle testarna kunna gå in till vilken däckkrängare som helst och köpa däcken, vilket skulle säkerställa att testerna är oberoende.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Försök att köpa demodammsugaren som dörrförsäljaren från Electrolux kränger. De hade åtminstone tidigare speciellt lindande motorer med högre effekt bara för att imponera på kunden.
Nu har jag inte sett till några dörrknackare på rätt många år.
Så nog blir vi manipulerade både här och där.

Till er alla önskas God Hjul och Gott nytt ÅR.

///MVH Hasso
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Frågan är var som är bäst, att få lästa däckstestet något senare eller att få läsa testsvar som är helt missvisande och felaktiga? Är det så att lågprisdäcken egentligen är bättre än vad de får credför eftersom det inte finns samma resurser att fuska som hos de stora drakarna?

Nej det är nog varken första eller sista gången som någon fuskar.

Gott nytt!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
I mina ögon är svaret enkelt, är inte däcktestet rättvisande har det inget värde alls. Hellre sent och korrekt, än fort och fel. Man måste faktiskt inte byta däck innan säsången börjar, även om jag förstår att de som köpt ny bil inte alltid har en uppsättning vinterdäck liggande sedan tidigare.
Det brukar framhållas att utvecklingen av däck går så väldigt snabbt, men det tror jag är lite överdrivet. Fjolårets testvinnare, förutsatt att testet är korrekt utfört, är nog fortfarande ett mycket bra alternativ.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Härligt Hasso !! Du har alltså köpt dammsugaren..min morbror betalade nästan 10 lapp vad gav du..*S*..det är en sak till..det är plåtskal i butiken bara plastskal
Jaså däcken är preparerade...vad förvånande..)
Finns ett bra sätt vad gäller damsugarförsäljare som jag testat ett par gånger med framgång, dels på Lux och dels på den där gammalmodiga US-grunkan som man försökte med för nåt 10-tal år sen: De vill ofta visa sin förträfflighet med ett litet filter. Först få man suga lite med sin gamla maskin på en matta där de först öst ut lite grus. Sen tar de sin maskin med ett litet pappersfilter och visar att de fortfarande kan få upp grus.
Då ber du att få göra om provet men i omvänd ordning. Först deras maskin och sen sätter du filtret på din gamla och konstaterar att det fortfarande går att få upp mera grus osv.
Man kan få upp grus oavsett maskin i flera omgångar.....
Efter denna lilla test tryter oftast argumenten för den mångdubbelt dyrare sugaren...)))

FP
ma
18
masterboy
320i Touring -04
När jag köpte nya vinterdäck förra hösten använde sig försäljaren av argumentet att det är bättre att köpa däcken från BMW då de får bra exemplar av däcken emedans andra inte får det. Detta för att BMW är en stor kund då det gäller däck samt att de har en hög kvalitets testning. Jag tog då detta som säljar svammel men efter att ha läst detta undrar jag.

Och om det nu är så att vissa får bra exemplar och vissa dåliga vilka får i sådana fall dåliga?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Biltidningar och dylikt får de bra medans övriga får de dåliga.
Förhoppningsvis får ju handlarna alltid en viss kvalité, sen kan man diskutera om t.ex en fabrik i Kina eller Taiwan eller annat låglöneland levererar lika bra vara som t.ex fabriken i Tyskland eller Frankrike? Frågan har ju varit uppe här förr, minns inte fabrikatet just nu.
De preparerade däcken för tester osv (om de nu förekommer) lär ju inte dyka upp ute på marknaden.
En enda biltillverkare i t.ex Tyskland som beställer en årsförbrukning däck ligger helt klart bättre till än kanske hela Sveriges däckshandlare på en gång, helt klart kan han kanske förhandla... Men å andra sidan vill de nog mest tjäna pengar, frågan är vad de prioriterar...

FP
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Edit: Eller dåliga, de normala däcken som är tänkta för produktion. Om du läser hur däcken är manipulerade så skulle de bli för dyrt om alla däck specialanpassas för varje region. Det rör sig om helt andra gummiblandningar och konsturktioner i de manipulerade däcken.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Masterboy,
argumentet att BMW-handlarna får bättre däck är rent nys, tyvärr.
BMW-handlarna har inget eget lager av vinterdäck, det har dom inte plats för.... leveranserna sköts på så sätt, att BMW levererar originalfälgar till däckgrossisterna - Nokian, Goodyear, Bridgestone, Dunlop, Michelin och möjligen någon till. BMW-handlarna beställer sedan kompletta hjul från resp. däckgrossist, som monterar och lagerhåller hjulen vartefter beställningarna kommer in. Det går även att köpa 'lösa däck' hos BMW, dessa beställs också direkt från grossisten i Sverige. Inte en chans, alltså, att din BMW-handlare kan få 'bättre däck' än de du kan köpa hos vilken seriös gummiverkstad som helst.... Möjligen kan detta gälla för fabriksmonterade sommardäck på nya bilar, men man undrar ju vem som skulle ha något att vinna på det. Verkar ganska osannolikt!

/// Gunnar E.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.