|
|
|
|---|---|
| Tjenare, sen två tre veckor tillbaka så har värmen i bilen börjat krångla. Jag har haft värme när jag enbart har mot rutan eller fötterna men inte det som går direkt mot ansiktet, där blåser det kallt oavsett. Jag öppnade kylarocket dock en gång då bilen var relativt varm. Kan det vara orskaen? Har läst lite om luftning och då jag inte är så hajj på detta så ska jag försöka fixa det imorgon. Eller är det något helt annat det beror på? | |
|
Kolla vattennivån. vet att de kan vara känsliga för det, men då brukar dock värmen komma när motorn körs på lite högre varvtal. Det där att du bara får värme mot rutan tycker jag inte borde har med luft att göra. |
|
|
Får du värme mot rutan och fötterna är det inget fel på själva värmen. Troligast är att något spjäll i luftkanalerna krånglar. Har du 'lilla' AC:n eller ingen alls är det helt mekaniska spjäll, har du klima sitter det elektriska ställmotorer som styr spjällen. I bägge fallen regleras temperaturen genom att blanda kall friskluft med varmluft som kommer via värmepaketet. /// Gunnar E. |
|
| Kikade på vattennivån men den var helt normal. Det lustiga är att förut hade jag värme mot rutan men nu är den också borta. Det kommer tillbaka ibland om jag stänger av fläkten helt å sätter på igen. Men ibland inte alls. Tack för svaren. | |
| Nu har jag märkt att värmen kommer om jag varvar motorn till 4000, dock så fort jag kör bilen igen så blåser det kall luft igen. Någom som varit med om det fenomenet? Vad kan det bero på? | |
| Luft i systemet dålig med vatten, så var det på min iallafall! sen vet jag inte om det kan ha med termostaten att göra, men då borde ju tempmätaren visa lite olika kanske! inte så inne på den delen. | |
|
Kan vara en krånglande avstängningsventil, många modeller har en sån, en magnetventil som stryper vätskeflödet till värmeelementet när du sätter värmereglaget på kallt, kan även vara kontakten till ventilen som krånglar, sitter inne i själva reglaget, bakom vredet. Ventilen är av normalt öppen typ, dvs. den stänger när den får spänning. Brukar finnas en cirkulationpump också, värmen brukar funka även om den stannat dock. Ventilen sitter inne i bilen, cirkulationspumpen i motorrummet. Termostaten kan inte påverka detta så länge den tillåter motorn att bli varm. Men kolla först att systemet är luftat, låt motorn gå på tomgång och öppna den lilla skruven brevid påfyllningslocket, kommer det vätska utan luftbubblor så är det luftat, ha värmereglaget i läge varmt. Du kan ju också känna om slangarna in till värmeelementet blir varma, blir båda varma är det något luftspjäll som krånglar. |
|
| Tack för tipsen. Nu har jag haft oturen själv med tempen i kroppen så jag har fått nån jädra influensa ;) Verkar som om jag har oturen med mig men ska ta en titt på det när jag blir lite piggare. | |
| hur ser cirkulationspumpen ut och var sitter den? | |
| Bump. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.