|
|
|
|---|---|
|
Hej!! Blev visst lite text men jag hoppas ni orkar läsa igenom det... Jag har fått ett problem på min 320 -86.... Jag va ute å lekte lite igår, jag åkte runt i ringar på en plätt men sen när jag åkte därifrån så såg jag att tempmätaren va bara några millimeter från rött så jag stannade och stängde av motorn. Sen efter en stund så kollade jag mätaren då men den hade inte gått ner något så jag tänkte att jag åker istället å kör lugnt för då kommer det ju mer kalluft och när jag gjorde de så gick den ner till normalt igen... Och när mätaren va så högt så va tomgången lägre än vanligt... Varför?? Sen ikväll har jag ute med lite kompisar på grusvägar å kört och när man kör så är tempen normal men när man står still på tomgång så ökar tempen till det strecket som är mellan mitten å rött... Å tomgången går ner lite också... Varför är det så??? För kör jag hårt på grusväg så är den normal... Tacksam för svar... MVH Mikael Rang | |
| Skulle tippa på att din viskosfläkt är slut. Ny kostar 1000-lappen hos BMW. Har samma problem på min, men min förtjänar ingen ny fläkt för jag har krockat den lite lätt i fronten :P | |
|
Okej... Vad är en viskosfläkt för nåt då?? Är det den vanliga fläkten som sitter vid kylarn eller är det nåt annat??? |
|
|
viscofläkten är den som sitter vid kylaren, bakom fläkten ser du en klump, detta är själva fläktkopplingen..den består av en vätska som ändrar sig beroende på tempen och gör att fläkten snurrar olika fort beroende på motortemp..det finns ju t.ex. också mekanisk fläkt som snurrar lika fort som axeln som den sitter på (vanligen vattenpumpens). jag har samma fel på min e30 men har inte tänkt åtgärda det...tempen sticker inte iväg vid varken hårdkörningen eller sladdande... MVH Johan K |
|
|
glömde! det är inte lönt att hämta en från skroten, dom är nästan alltid slut! och är dom inte det så har dom inte långt kvar :( MVH Johan K |
|
| Byt den om du inte vill förstöra motorn, de tål inte att koka. | |
|
men tempen går ju aldrig upp på det röda... och detta kom upp efter att jag lekte lite i lördags.... innan så va den inte sån... |
|
| Till sommaren kan det bli värre, i köer t.ex., du blir ändå tvungen att byta den förr eller senare, så gör det i tid är mitt råd. | |
|
okej... är det svårt å byta den eller??? vad kan den kosta?? hade inne bilen på verkstad för kamremsbyte i tisdags förra veckan... kan det ha nåt med det å göra?? |
|
|
kan det ha nåt å göra med att ett fläktblad är skadat också??? |
|
|
Det vill nog till att ett fläktblad ska ge dramatiskt sämre kylning, men byt fläkten ändå mot en från skroten, det kan vara skadligt för andra grejer med obalans i fläkten. Det största problemet med att lossa fläktkopplingen brukar vara att remmen vill slira, så det gäller att hitta ett sätt att låsa fast det hela. Sedan sitter det en stor mutter bakom fläkten/kopplingen, framför remskivan på motorn, den lossar du med en stor fast nyckel. Observera att den är vänstergängad! Vrid medurs för att lossa den! Fläkten kan du lossa från fläktkopplingen sen när du fått ut allt ur bilen. Ta bort kåpan bakom kylet och gärna kylet också så får du bättre plats. |
|
| Tror att den kostar ca 800-1000:- på BMW. | |
| Tjena!! Fläktkopplingen är väldigt enkel att byta, behöver inte ta bort kylen, ta 32:ans ringnyckel lägg din tyngd på remmen slå till på nyckeln så vipps så är den lös.Lycka till | |
|
va ute å kollade på den och såg att fläkten snurrar inte nåt alls... men jag vågade inte stoppa in handen för å kolla ifall jag kunde få den å snurra när motorn va på...=) men jag testade när motorn va avstängd å då gick den att snurra för hand... |
|
| Fläkten ska alltid snurra, det går dock att stanna den för hand när motorn är kall, snurrar den inte alls så byt med en gång! | |
|
var ute å kände på fläkten innan,,, kan inte ens snurra runt den själv med handen. känns som att det är nåt som tar emot... men jag pratade med vrkstan jag hade inne den på kamremsbyte på å dom skulle kolla på bilen imorrn ifall det va nåt dom hade vart på... |
|
|
problemet är fixat... va på verkstaden idag å då sa han att de va ett fäste som va sönder på kylaren... det va de nedre fästet och edt gjorde ju att kylaren gick emot fläkten och det va därför den inte snurrade... Å sen hade mekanikern glömt å dragit åt det övre fästet men han fixade så den snurrar igen... hjälpsam kille det där...=) Tack för hjälpen härifrån med... Känns bra att ha nåt forum å vända sej till när nåt krånglar... MVH Mikael Rang |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.