|
|
|
|---|---|
|
Tjena jag undrar om nån vet varför det sitter en slang från batteriet. Märkte att det skalpa lite från bakluckan, plocka fram batteriet, under det var det typ 1 liter battervatten... avrinningsslangen hade dock kommit i kläm så inget vatten kunde passera genom den. sitter den där för att man inte ska "skuta" polerna i batteriet om man laddar det? Har inte sett det tidigare men avrinningeburken verka vara orginal. (Bilen är en 325 ix -87) /Johan | |
|
Om inte batteriet hade haft en avluftning hade det spruckit vid laddningen eftersom det bildas värme och vätgas i den processen som expanderar och måste evakueras! Tanken är att gaserna skall gå ut i slangen, normalt sett skall ingen vätska gå i slangen (ibland kan någon enstaka droppe följa med gaserna ut). Om du hade "batterivatten" som skvalpade, lär du samtidigt fått rätt ordentliga frätskador vid batterifacket... Jag skulle misstänka att det helt enkelt är vanligt vatten som inte dränerats ut som det var tänkt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack, det är möjligt att det var vanligt vatten för det var knappt skadat i batterifacket eller så hade det inte legat länge. tyvärr hade dock gängstaven som man spänner fast batteriet med rostat sönder. kan man svetsa dit en ny utan att det finns risk att det smäller i tanken som sitter olustigt nära eller finns det nån annan bra lösning på att fästa batteriet? Går det inte att plugga igen luftningen till batteriet, för att slippa läckor, inte kan generatorn överladda batteriet så mycket så det finns risk för gasbildning, nästan alla batteriladdare har ju överladdningsskydd... /Johan |
|
|
Vid ALL laddning bildas det vätgas, även vid fullt normal laddning av generator eller batteriladdare! Du kan se gasbildningen genom att ta bort locken över cellerna och titta på bubblorna... Om du pluggar igen avluftningen kommer batteriet att spricka! Med avluftningsslangen ansluten leder du ut gaserna och de eventuella droppar syra som kan följa med, från batterifacken ut under bilen. Med andra ord gör det att du inte får syra eller vätgas inne i bilen! Var hade staven rostat sönder? Hur? (har den gått av?) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
bäst och inte plugga slangen alltså, men hur kommer det sig att det inte sitter nån batteriluftning på tex en volvo 850 "gubbline"?? gängstaven hade rostat fast i gängorna i "burken" så när jag skulle lossa på den gick den av (längst ner). /Johan |
|
|
ALLA batterier har någon form av avluftning. Antingen som i ditt fall med en bit slang eller så har batterierna så kallade ventilerade korkar. Även de så kallade "underhållsfria" batterier "utan" korkar har någon slags ventilation. Angående gängstaven: kan du inte dra runt ett mini-spännband runt batteriet och själva "batteri-hyllan"? Vet ej hur det ser ut i din bil runt batteriet eftersom jag själv har batteriet fram. |
|
|
Problemet är att hyllan är helt lös så den måste fästas på nått bra sätt, tänkte dra ett extra band runt batteriet för jag var tvungen att handla ett nytt för det gamla hade spruckit (troligtvis för det inte suttigt fast) frågan är ju om man törs sätta en loppa på gängstaven så den sitter fast... |
|
|
Eftersom det antagligen är vanligt vatten så är ett lurigt ställe (där jag hittat rosthål som släppte in vatten på min vinterbil) i höger hjulhus bak, innanför tanken till tankventilationen, den sitter innanför plastinnerskärmen och är av vit plast, hålet var på "utsidan" om tanken, dvs. man såg det inte om man tog bort klädseln i bagageutrymmet, det satt i mellanrummet mellan innerskärm och karossidan, vid tanklocket ungefär. Har märkt att packningen runt bakljuset kan läcka också. |
|
|
nån som sitter på ett bra sätt att få fast batteriet om man nu inte ska svetsa, är rätt säker på att läckan kom från batteriet för det blev en liten "pöl" under batteriet när jag skulle ladda upp det Mvh Johan |
|
|
Torka batteriet torrt undertill, kolla sen om det forfarande blir blött under, isåfall har nog ditt batteri spruckit, har det stått oladdat eller dåligt laddat i bilen när det varit kallt? Gängstången bör du väl kunna dränka i rostolja, eventuellt lite värme.. och skruva upp med den svetstång? Sen dit med den ny stång |
|
| när vet man att det e dags att fylla på batterivattnet? | |
|
Antingen har du två markeringar på utsidan av batteriet, nivån mellan min och max Eller så öppnar du korkarna och kikar ner, då ser du cellerna (som ett knöligt golv..) vattnet ska täcka cellerna och gå en bit över de |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.