|
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att ev. skaffa en 320 coupe '93, men är lite orolig för att den är lite "trött"! hur ställer den sig mot en 325a? såg att 325erna ligger betydligt högre i pris men det kanske är värt det? vad kan en trimning med trimchip ge för ökning? /martin | |
//Andy |
Köp en BMW 320i 24v, den är rätt trevlig. Skillnaden mellan en 320 och en 325 är befintlig, men mellan 323 och 325 är skillnaden hyfsat marginell. Gå in på en hemsida som säljer trimchips och läs, där ska stå vad det ger för ökning. Lycka till, och testa gärna en 320, en 323:a och en 325:a, så ser du ju vilken som passar dig bäst! Är du i närheten av Trelleborg så kan jag rekomendera en 320i 24v pippigul, skitsnygg. MVH //Andy |
|
Jag har en 320i Vanos (24v) -93:a den går som ett skott. iofs så är den chippad. men i alla fall.. :) (borde kunna ses under läsarnas bilder i galleriet) Jag funderade på en 325:a först men de tillät inte plånboken. av två anledningar. 1. Dyrare att köpa 2. mycke dyrare i försäkring Så jag skulle rekomendera en 320 vanos... Jag har en coupé och jag är som sagt supernöjd! mvh: Johan B |
|
|
Hur ser jag att det är en Vanos?? Kom Vanosmodellerna 93? /martin |
|
|
Kan vara partiskt men har kört endel 320,323,325or i mina dagar och tycker att 320 är ganska trött. Dock tycker jag inte att det är en misslyckad bil som många sagt. Om du har råd köp en 325a men en 320 är inte en dålig bil. |
|
|
Har idag en 325 Ci och hade tidigare en 320i (båda E46or). Jag gillade 320n starkt och tyckte inte att den var slö på något sett. Jämfört med de 4 cylindriga bilar jag kört är den en dröm. Hursomhelst är 325an klart rappare och det är inte utan att man blir skraj när man skickar plattan i mattan, frågan är om det är värt pengarna? Har man dem och gillar att köra bil: JA Har man dem inte och gillar att köra bil är 320n störtfin! (nu snackar jag E46 men skillnaden borde vara jämförbar) |
|
| Undrar som martin.. hur vet man att man har vanos? Har en 320iC 24v 93:a. Mycket bra bil, inte alls slö, mycket varvvillig och rolig motor. Men det beror ju på vad man jämför med, Z3 M eller M3 cab som ochså finns i familjen ägo så är det självklart en annan sak. (kolla in bmwbörsen Z3 o m3 till salu, båda i skaraborg) | |
| Vanos kom -93. | |
|
Det som gör bilen en Vanos är väl (rätta mig om jag har fel) 24 ventlilare, samt annan elektronik för jämnare varvtals register och lägre bränsleförbrukning. Vanos kom -93 King of the road |
|
Jonny T |
Den störst skillnaden är varibla ventiltider. Enkelvanos ändrar en kam. Dubbelvanos, kom lite senare, ändrar båda kammarna.( Elektrohydruliskt) Detta ger en lugn och fin tomgång med riktigt fina avgasvärden i den korridor som SBP kollar, för att vid VOT (Vide Open Throttle) ha prestanda motsvarande en moderat trimkam. Genialt. Man märker även en flackare vridmomentskurva vilket i vissa motorjournalisters ögon verkar vara det mest optimala sedan bilens barndom. Vist är det effektivare men det är inte samma peak-känsla som i dom gamla tvåventilarna med sina klassiska, för BMW, stora ventiler som måste varvas över 3500 för att dra riktigt fint. Hur vet man då om motorn har vanos. Titta i framkanten av topplocket, där sitter det 0, 1 eller 2 reglerdon i storlek som en apelsin ungefär. Enkelvanos från -93 generellt. J.T |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.