AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.257

E36 kylare i E30

Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Jag håller på med att montera en M50B25 motor i min E30 och tänkte använda E36 kylaren. Enligt mina efterforskningar så måste man ha monteringsanordningen från E30 -89 för att E36 kylaren skall passa "bolt on" Är det någon skillnad på dessa fästen? Min referens: Länk
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Den övre hållaren från e30 1988 -> framåt passar direkt på e36 kylet, hur det är med dom under vet jag inte, jag hade en 1987 e30 kaross så jag fick modda fästena lite.

///Tobbe
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Verkar som att det är dom nedre som inte passar men som sagt med 89:ans fästen så ska den passa bolt on enligt den guiden i mitt tidigare inlägg. Nån som kan styrka det?
Originalkylaren sitter ju med ett hål, men ser du efter så finns det ett hål till på andra sidan, finns en plastgrej med två gummi kuddar som passar fint, från -88 och senare E30.
Plastgrej: 17111709347
Gummikuddar: 2x 17111150984
Skruv (lite special) 2x 17111712142
Köpte alltihop på BMW för typ 50:-
Sedan tar du bort luftledaren i plast som sitter framför kylet, då kommer kylet rätt (något längre fram) när du ställer det på originalkuddarna som finns nertill på bilen.
Mitt kyl har jag för mig är från E34, passade det också.
Huvudsaken är att det kommer från en bil med M50, för luftning och annats skull.
Tillkapad originalslang passar upptill, universalslang (de med fjäder inuti) med 38mm diameter inv. och ca 320-350mm lång passar nertill.
Ett tips om du sen ska ha elfläkt är att använda ett kyl med AC, de bilarrna har en kontakt för det.
Tror iofs att det bara är att skruva ur en plugg och smäcka dit kontakten på de vanliga också.
Kontakten är 3-polig och sluter från "mitt-stiftet" till ena stiftet vid 91° och det andra vid 99°
91° passar fint till elfläkten, du måste ha ett relä bara, kontakten klara inte belastningen själv.
Det bästa är om du kan få med en stump kabel med anslutningen också, då vet du direkt var 91° anslutningen finns, mellan Violett/Grön och Brun kabel nämligen.
Koppla plus till reläspolen och jorda den genom kontakten så blir det precis som BMW original!
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
hur ska slangarna sitta som går in i värmepaketet? vilken ska sitta överst respektive uderst?
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Den som skall vara överst (tillopp) kommer bak från motorn, och den undre framifrån kylaren. Hoppas du förstår min beskrivning!

Mvh Tobbe
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Japps jag förstår ... tacka för hjälpen ...
Den bakre på motorn ska kopplas till den nedre, i alla fall om man ska koppla som det är original på en E30.
Värme ut från motorn (bak på toppen) går in i den nedre av anslutningarna på bilen.
Returen (fram på motorn) kopplas till den övre ansl. på bilen.
Kan möjligen ha betydelse för luftningen.
Avstängsventilen som stänger av flödet när du sätter reglaget helt på kallt sitter också på den nedre anslutningen (ventilen sitter inuti bilen)
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Okay, kanske bäst att koppla som det är original på en E30 då ...
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
jag kopplade som jag skrev, det funkade fint på min e30...

///Tobbe
Visa användare
233
maqe
BMW E46 330CI -01
Någon som har artikelnummret på dom nedre bitarna som kylaren skall stå på. Enligt guiden jag nämde i mitt första inlägg i denna tråd står det att det skall vara plastbitarna från -89 och uppåt men enligt BMW så är det ingen skillnad på dom nedre plastbitarna från 88 till 89. Jag har en 88 och den har en lång plastbit på vänster sida och där passar inte e36 kylaren alls... Nån som vet vilka bitar jag skall beställa då bmw inte kan hjälpa mig
Om du inte hittar rätt nr. på realoem.com så ta regnr. på en nyare E30 nånstans och beställ de nedre fästena till den från BMW och se vad du får för grejer, de kan inte kosta så värst mkt.
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Den korta, högra, fästet har art. nr: 17 11 1 709 333, kostar 8kr

Jag tog även den vänstra, långa och byggde om, men jag hade en -87 kaross...

Lycka till, Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.