|
|
|
|---|---|
| Har pratat med en kille som renoverat ZF lådor och just 5hp30. Som några kanske vet står min 540 -93 med rasad låda p.g.a sprucket lamellhus. Han sa att alla med ZF 5hp30 lådan bör höra av sig till närmaste BMW verkstad och få styrprogrammet uppdaterat i lådan + byta en liten reduceringsventil i kanalpaketet. Han förklarade att programmet och denna ventil samspelar och löper amok när man minst anar det och trissar upp oljetrycket till något djuriskt så i stort sett halva lådan sprängs, bl.a lamellhuset. Detta var ingen billig historia har jag fått veta, ca 11-12 000: - i reservdelar+arbete osv. Om detta åtgärdas KAN många lådor och ekonomi sparas. Detta är inget som går att garantera eftersom jag ej gjort ingreppet själv och sett positiva resultat, men som sagt kan det vara en extremt billig försäkring ifall felet ligger i det som beskrivits. Lycka Till!! | |
|
Hur är det med 5HP18 lådor ngt att oroa sig för där? En V8 drar mer än man tror! |
|
| Har inte hört något om den lådan. Skulle tro att det bara är "plastkulefenomenet" som dom drabbas av. Finns att läsa under Mektips. Har gjort denna operation en gång och det var enklare än jag trodde. Relativt billigt oxå. Testa en sökning vet ja o kika lite om några andra haft problem med 5hp18. | |
| Hur vet man vilken låda man har? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk 530-01 har en låda som heter. A5S325Z/5HP-19 nyare version av 5HP-18 (A5S310Z) som tål lite högre vridmoment på ingående axel pga motorns effekt/vrid Till er alla önskas God Hjul och Gott nytt ÅR. ///MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.