AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.496

Fråga om olika ET mått

Jag får snart en bil som har ET-mått 56,5 orginal (på en 17x7.5") fälg, nu undrar jag hur "illa" det är att sätta på en 18x8" fälg med ET 45?

Mvh,
/Wille
Du kommer att förändra spårvidden mer än tillåtna +/-5mm. Resultatet kan variera enormt mellan olika modeller, från knappt märkbart till drastiskt. Det du får se upp med är att fälgen kan ta i detaljer i hjulupphängning/bromsar resp. hjulhus och att hjulupphängning, lager osv kan utsättas för ökad belastning, och att bilen spårar mera. Även däcken spelar in och förutom ev. mekaniska aspekter så är en ordentlig 4-hjulsinställning starkt rekommenderad.

FP
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Max 15mm spårviddsökning jämfört med originalspårvidd är tillåtet.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Aha +/- 15 mm då (eller att ET ändras max +/- 7,5mm) eller endast ökning?.
Vi Bilägare skriver visserligen 10mm men det kan kvitta, 23mm i fallet ovan blir lite i överkant.

FP
Tack grabbar!
det blir till att leta vidare efter lämpligare fälgar...

Mvh,
/Wille
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
??? Hänger inte med nu, förklara för mig. Man mäter väl spårvidden i däckscentrum eller???

Ökar inte spårvidden då med 56,5-45 = 11,5 millimeter, vilket är helt ok inom de +/- 15 mm ni pratar om.
Plus att fälgen är en halv tum bredare än orginal, d.v.s. 12,7mm + 11,5mm ~ 23mm
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spårvidden mäts på fälgens centrumlinje.

Spårviddsförändringen blir 11,5mm per hjul = 23mm räknat på hjulaxelns båda hjul! (som är det man räknar på) Vilket är 8mm mer än tillåtet!

Andra fälgens ytterkant kommer hamna 24,2mm längre ut i hjulhuset, än första fälgen (11,5+12,7mm) = stor risk att den tar i skärmkanten!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ok, då hade jag inte fel eller, spårviddsändringen blir alltså "bara" 11,5 mm per sida?

Men det är alltså för mycket då Jesparado för de 15 millimeter du pratar om är alltså Höger+Vänster dvs bara 7,5 ,ilimeter per sida?

Problemet är väl inte så ofta skärmkanterna, det brukar ju finnas plats.

Problemet är väl fram där hjulcentrumlinjen inte hamnar i vridningscentrum för styrrörelsen. Dvs man kan få oönskade reaktionskrafter i ratten?
Isåfall ligger BBS och såna fälgar också utanför gränserna till tex E46... Men de passar iaf :)

/Johan

Min bil: Länk

Spårvidd kan väl aldrig mätas på en sida när det gäller ett hjulpar? Enkla hjul rullar ju i ett enda spår...)
Hjulcentrum ligger aldrig i upphängningens vridningscentrum utan en bra bit utanför, en förändring av ET kan ju även vara mot "mitten" till och då närmar de sig iofs.

FP
Haha!
Nu har jag hittat en lämpligare fälg, BBS CH 18x8", ET50.
Borde ju funka...

Mvh,
/Wille
BBS Ch 8x18 finns inte till BMW och enligt OCL Brorssons katalog har 8x18 ET40...

/Johan

Johan:
Det är till en Audi A3 SB 2.0T.
Jag har mailat BBS och fått svaret.

Mvh,
/Wille
WilleW. Ok. Måste vara nya inför 05. Såg att nya A3an har ET 51 original. Det är högt ET det :)

/Johan

Ja
55
Janne M
520d -11 F10
Eftersom jag inte riktigt förstår hur ET-måttet räknas, vill jag gärna att någon förtydligar en del av det som sagts ovan. Mina frågor blir då:
* Hur mäter man ET? Från fälgens centrumlinje (tror jag), men mot vad??
* Om jag går från t ex ET 45 till ET 35 (ET minskar) så ÖKAR spårvidden med 2 x 10 mm. Är det rätt uppfattat??
* Eftersom spårvidden mäts på fälgens centrumlinje påverkas INTE spårvidden av ökad fälgbredd (t ex från 7,5" till 8"). Är det så??

Tack på förhand för ett riktigt svar!

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Janne M: Kolla här: Länk
ET mästs från centrum till anliggningsytan för navet.
Du har rätt i dina andra antaganden.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ja
55
Janne M
520d -11 F10
Erikw: Tack för ett klart o tydligt svar. Precis som någon av tyckarna ovan i tråden, så påstod även min däckgubbe att fälgens utökade bredd ska räknas in i spårvidden. Hans definition av spårvidd var "måttet mellan däckens yttersidor". Och han har jobbat i branschen i många år, håhåjaja........
Men nu vet jag bättre.

Janne M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.