AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
972

Drömmer om sommarens träffar

Julafton är över och vi siktar in oss på Nyårsafton och därefter en lång vinter innan våren kommer. Men jag kan inte låta bli att sitta och fundera över och längta till och drömma om träffarna i sommar.
Att få träffa både nya och gamla entusiaster, se nya påhitt och vackra bilar. Men nu undrar jag. HUR skulle ni vilja att den ultimata träffen var? Och VAD skulle ni vilja göra på den?
Jag skulle självklart vilja ha sedvanliga fotomöjligheterna (konstig vore jag annars), cruising är allt lite häftigt men även andra saker som blackrace, frågesport/tipsrunda med BMW anknytning,putstävling och snyggaste bil vald av de medverkande.

Kom igen nu, tänk utanför "boxen" och låt tankarna flöda fritt!!! Så att man inte behöver gå ner sig fullständigt i snöslask och salthelvetet. =) Det är bättre att tända ideér om sommaren än förbanna mörkret som är nu!
Visa användare
94
RobTheBank
520iA -91
Hade varit coolt att hyra Dragrace stället här i Malmö för en dag.
Bara BMW och då kan man ha mycket tävlingar, som puts, race och styling tävligar. Brudar som tvättar din bil och sånt.
Tror att det hade blivit en grym träff för hela skandinavien.
Finns mycket plats där för sånt.
852
Sörpan
325xi -02
Men bankörning då? ;)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
"Brudar som tvättar din bil och sånt"
Är dom utbildade för att tvätta bilar då? Annars släpper jag inte lös dom på bilen, oavsett hur snygga dom är! =)

Vore det inte skoj med en träff så att vi norrlänningar också kan ta oss ner utan att behöva köra bil i en dag eller två?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
ErikR: håll koll på Nord sektionen av BMW Club Schweden Länk , vi har iallafall en större träff under sommaren varje år.

_______
//Niklas
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag spinner vidare lite på Sörpans tema. :)

Den ultimata träffen vore ju om någon lyckades flytta hela Nurburgring till ett par mil utanför stan här. I depån skulle det, som sagt, gå lättklädda damer som putsar bort gummirester, flugor, m.m. från bilen och kollar tempen i däcken, justerar efter behov, polerar hjälmen och bjuder på grillat och något gott att dricka (alkoholfritt såklart).
Träffen skulle pågå en långhelg eller så och på kvällarna samlas folk och utbyter erfarenheter om dagens eller annan banåka, medans sponsorer och de lättklädda damerna ser till att bilarna är tiptop med nya däck, belägg och oljor.

Alla som var där skulle ha mer erfarenhet av banåka än jag så jag kunde lära mig en massa också och ingen var i vägen. Såklart. :) Och sedan inga olyckor eller incidenter alls!

Det förblir ju med största sannolikhet en dröm, men något i den riktningen vore nog inte helt omöjligt. :)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hehe....
Ingen mer än jag som även finner nöje i BMW-körning på riktigt vinterunderlag? Vill ha en plogad sjöis, med mjuka vallar av pudersnö som tar emot om man - mot förmodan! - skulle råka ta i lite för hårt.... Med riktiga dubbdäck är det en njutning att balansera även en motorsvag BMW i en perfekt 'power-drift', ställa upp och avpassa retursladdar så man kommer perfekt in i nästa sväng!
Ingen som har tillgång till en bra sjö och en traktor? Med fördel i de sydligare delarna av Norrland, på hyggligt avstånd för många av oss och med goda chanser att isen är tjock så det räcker!

/// Gunnar E.
852
Sörpan
325xi -02
Gunnar: Jag kan meddela att även en xi går att sladda med, under förutsättning att man kopplar ur antispinnen... ;)

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Håller med dig Gunnar, en fin plogad is är inte helt fel. Bara synd att man inte vill köra med vanliga dubbdäck när man har provat riktig "långnabb".

_______
//Niklas
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Sörpan: Så det gick att koppla ur helt?
Koni: Jodå, långnabb är skoj (jag har gamla rally-synder med en 02:a på mitt samvete), men det fäster ju så in i h-e att det inte går att sladda alls nästan, i alla fall inte med en motorklen bil... Med 'vanliga' dubbdäck är t.o.m. min gamla 518 kul!

/// Gunnar E.
852
Sörpan
325xi -02
Helt och helt, tillräckligt i alla fall... Men om den verkligen går att koppla ur helt är jag inte säker på, säljaren (som hade haft bilen som tjänstebil) var inte heller säker... Men det går väl att rycka en säkring om det kniper...

Hur var det på din gamla 325ci, gick den att koppla ur helt?

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Sörpan,
på 325Ci:n gick det att koppla ur DSC:n helt. Den var 'tvåstegs'; ett snabbt tryck så kopplades antispinn bort men antisladd-joxet var kvar. Höll man in knappen 2-3 sekunder kopplades det ur helt. Tidigare E46:or (före 09/01) hade bara ASC, som kopplades ur helt med ett enkelt knapptryck.
Vad jag förstått så är det annorlunda på E46 Xi, men exakt hur vet jag inte.
På 120d:n ställer ett tryck på knappen om till DTC-läge (Dynamic Traction Control), då tillåts rätt mycket hjulspinn och ett lätt uppställ, men bilen hämtar själv hem bakänden om det blir för 'yvigt'. Fascinerande..... Och håller man in knappen 3 sekunder kopplas allt ur, men då blir den lite lurig.

/// Gunnar E.
852
Sörpan
325xi -02
Lyste det någon annan lampa än antispinnlampan när du kopplade ur den helt?

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Gunnar: Nu tänkte jag inte på rallydäck utan riktig långnabb med 23mm utstick, kräver dock ganska mycket mos i maskin för dom rullar riktigt trögt. Rallydäck är också skoj men är inte i närheten av riktiga däck.

_______
//Niklas
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Koni,
jag har kört på långnabb också, dock inte tävlat. Jäklar vad det fäster..... ;-))

Sörpan: När man kopplade ur DSC helt på E46:an lyste både 'slirsymbolen' (snurrpil runt varningstriangel) och handbromslampan gult. Länk

/// Gunnar E.
852
Sörpan
325xi -02
Läste instruktionsboken idag, på xi-modellerna går det inte att koppla ur DSC helt och hållet.

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Sörpan: Man kan ju alltid dra ut säkringen för DSC ;)

/Masten
"Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk
www.z3roadster.net/home_sweden
852
Sörpan
325xi -02
Masten: Jag skrev ju det här ovanför... ;)

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Sörpan: Hoppla, jag skyller på att mina glasögon behöver bytas :P

/Masten
"Masten har alltid rätt" - gammalt Autopower-ordspråk
www.z3roadster.net/home_sweden
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.