AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.096

ATF-3 i växellådan E36?

32
57
328i
328i Coupe -95
Går det att ha ATF-3 i växellådan i en 328 E36 -95?
Se länk:
Länk
Tranmax Z 70W/80 verkar det som att Castrol tycker du ska använda.

E3
1.828
E36
USA bilar
Kolla på dekalen vid påfyllningspluggen (manuella lådor)

Orange dekal ATF type D (OBS EJ Dexron II eller III)
Grön BMWspecial oil
Gul MTF-LT-1 "refer to technical" (BMW spec)
Utan dekal del/helsyntet GL4 (OBS risken att dekalen ramlat bort)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Transmax Z går utmärkt hamnar i min låda efter jul.

Till er alla önskas God Hjul och Gott nytt ÅR.

///MVH Hasso
32
57
328i
328i Coupe -95
Kollade på länken till Castrol, Transmax Z TQ Dex III skulle det vara i den.. Är detta någon special olja, som är enbart lämpat sig för bmw:s växellådor, eller är det en "universial" olja?
Tror att det är inte någon "specialolja" i min nu...
Transmax Z är en special-olja som funkar till flera bilar, även automater i vissa fall.
Kollar du i Castrols lista (se länk ovan) så är Transmax Z fetad vilket betyder att den är förstahandsvalet.
Dexron III går också att använda, därför är den också med i listan, men utan fet text.
Jag skulle använda Transmax Z eftersom det går åt så lite och en bra olja alltid är värd sina pengar, både i motorer, växellådor och slutväxlar.
Man får inte mycket renovering för de pengar en lite bättre olja kostar!
Här kan du läsa mer om oljan, den har flera godkännandenr. från ZF, som ju har tillverkat lådan.
God skjuvstabilitet (stöt/belastningstålighet) och smidiga växlingar i kyla låter trevligt tycker jag...
Se länk:
Länk
32
57
328i
328i Coupe -95
Saken är den att jag bytte olja i växellådan, så frågade jag av den som hade vekstaden (en icke auktoriserad verkstad) dit jag oftast brukar köpa olja, och samtidigt fick jag byta oljan själv när jag hade hissat upp bilen..
Vilken olja som det skulle vara i den, så jag tror att han ringde till någon verkstad som brukar skruva BMW och dom menade att dom brukar lägga ATF-3:an. Vilket fabrikat har jag tyvärr ingen aning om, men kan någon ATF-3 olja vara olämplig att lägga i lådan då??!
Helt ofarligt att använda vilken Dexron III som helst (ATF-3)
32
57
328i
328i Coupe -95
Tackar!! :)
E3
1.828
E36
USA bilar
Det är väl trots allt inte bara Castrol som har kvalitetsolja??
Valvoline
Mobil
Castrol
Jänkarna kör mycket Pennzoil, Quaker State, Kendall samt 76
Nej då, bara det att deras rek. tabell är så smidig.
Alla kända märken är nog bra egentligen, beror nog rätt mkt på var man bor i landet vilka oljor man kan hitta till rätt pris.
Själv brukar jag få tag på Mobil 1 rätt så billigt till motorn, men Mobils transmissionsoljor brukar vara svårare att hitta, därför har det fått bli Castrol från Mekonomen många ggr i det fallet.
Inte så många oljor som är listade för BMW's bakaxlar, men Castrol brukar ha, SAF-XO och XJ t.ex.
E3
1.828
E36
USA bilar
Sjlv kör jag oftast allt på Valvoline, som köps bra mycket billigare än Castrol från Mekonomen... Har helt slutat handla där...
Jo Mekonomens priser är inge vidare, har hittat vissa delar billigare på BMW än hos dem, bakre ljuddämpare t.ex.
Original, tillverkad av Eberspächer, kostade 200:- mindre än Walker från Mekonomen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.