AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.493

bilen är lättstartad MEN DRA MKT SOPPA

bilen är lättstartad MEN DRA MKT SOPPA

Precis så är det,vet ej när det började,men tidigare har bilen alltid varit lite halvtrög o starta,helt plötsligt så¨började den starta som den skulle men har börjat dra myyyyyyyyyyyyyyyyyycket mycket mer soppa.

Bilen är en 325 eta e30

nån som har något tips på va de kan vara ?

mvh

Kanske är en spridare som läcker, testa att mäta hålltrycket, alltså att bränsletrycket står kvar när du stänger av motorn.
Att den hoppar igång lätt beror antagligen på att en spridare läcker, likaså hög förbrukning.
Kanske också kan vara tempgivaren till insprutningen, den blå av de två på termostathuset.
markus fors.....hur mäter man hålltrycket ? med en vanlig testpenna ? vilka bilar kan man ta en tempgivare från ? andra sätt man kan se på om tempgivaren är pajj ?

Köp en ny tempgivare på BMW, de är inte så dyra.
Vilken givare du ska ha ser du här:
Länk
Ta partnumret med dig till BMW så kan de inte röra till det för dig...varierar mellan ställena hur bra koll de har tyvärr, slå in ditt reg nr. på vv.se så du får fram ditt chassinr., ta de sju sista tecknen och klistra in på sajten ovan, klicka på search så får du rätt modell automatiskt.
Klicka sedan på Seach for parts.
Kolla sedan under Fuel preparation system och sedan Fuel injection system, givaren du ska ha kallas Temperature-Time Switch, tror BMW sverige kallar den Termotidkontakt eller nåt sånt, blå med 2-stifts anslutning.
Hålltrycket mäter du med en bränsletrycksmätare, finns billigt på Biltema.
Finns ett skarvrör i plast på bränsleledningen i motorrummet, nära bränslefiltret, strax nedanför bromsgrejorna, där kopplar du in dig med ett t-stycke, kolla sedan att trycket står kvar länge efter att du stängt av motorn gärna en halvtimme, skaffa en Haynes-bok så kan du nog se lite om vilket tryck det ska vara och så där, huvudsaken i det här fallet är att trycket står kvar på samma nivå när du stänger av pumpen.
Tjena....så det är denna du menar : 13 TEMPERATURE-TIME SWITCH 35CEL 8S 1 12/1986 13621274630 $64.82 Buy ????

64 dollar låter fan som många kr mer än 500 spänn ?

hmm.....inget annat det kan tänkas vara ?

ha det

Borde vara den om du bara har valt rätt bil, kolla med BMW vad den kostar, har för mig den kostade 250:- ungefär men jag kan minnas fel.
Köp en Haynes-bok så står det i den vilket ohm-värde det ska vara på givaren vid olika temperaturer, typ rumstemp. resp. helt varmkörd motor osv.
Tyvärr har jag inte min Haynes-bok tillgänglig nu annars kunde jag hjälpt dig med värdena.
Glöm givaren så länge och konstatera om nån spridare läcker först, det är ändå det mest troliga.
Det är rätt mycket jobb med att byta spridarna, så det är värt att försöka konstatera det med en tryckmätning först.
Kostar nog inte så mycket att få hjälp med en bränsletrycksmätning på en verkstad om du inte vill göra det själv. Säg att du tror att spridarna läcker så vet de nog hur de ska kolla om det är så
mackan....jo jag tror oxå det...vette fan varför jag tror det,men jag tror det,har alltid haft en känsla av det liksom....vet du vilka spridare man kanköra på om det skulle visa sej vara det? eftersom min är en 2,7a på bara 122hk och inte har sålts i sverige så kan det ju (liksom andra delar) vara knepigt att få tag i...

ha det bra!

Du kan ju alltid jämföra olika partnr. på etk-sidan där tempgivaren fanns, vet inte men kan tänka mig att många modeller har samma spridare, kolla 320i av samma årsmodell till att börja med, har du L-jetronic dvs. fördelaren på sidan fram och inte uppe i framkant på toppen (Motronic) så är det bilar före -87 som gäller, kan iofs hända att det finns Motronic-bilar med samma spridare också, det är ju bra med en så ny bil som möjligt, dåliga spridare är nog tyvärr rätt vanligt på 86:or och äldre.
Min är en 86a

kom o tänka på en sak..om spridarna läcker...borde det inte STINKA bensin då? för det gör det nämligen inte :S

Behöver inte lukta alls, det stannar kvar i insuget, lite kanske det kan tänkas lukta i ett extremfall.
Borde vara L-jetronic på en 86:a
mackan (eller ngn annan) du tror inte det kan tänkas vara en kajkig luftmängdsmätare som ställer till det ?
är ju så knepigt eftersom bilen går ju precis som vanligt.....bara det att den drar MKT MKT MKT soppa.....och som sagt....har inte hittat ngn stans den läcker :(

Tror inte att fel på mängdmätaren så ofta visar sig genom hög förbrukning, vanligare att det ger ryckig gång.
Kan säkert ge ökad för brukning också, men helt plötsligt mer lättstartad motor undrar jag om det kan leda till, med släppt gas och därmed aktiverad trottelkontakt ska den inte bry sig om luftmängdmätaren.
så,du är alltså säker på spridarna ?ngn annan som kan komma med förslag ????????????????????????????????????????

Går aldrig att vara säker på nåt, du måste mäta och prova dig fram, så är det bara tyvärr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.