AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.603

Någon sugen på delta i CarPC projekt?

Sida 1 av 2
Hej!

Såhär i jul och mellandagarna har jag tänkt att äntligen komma igång lite med mitt länge planerade CarPC-projekt. :-)

Det kommer att bli en Mini-ITX (liten X86-PC) baserad burk som jag tänkte hänga under hatthyllan i skuffen. För att testa grundkonceptet har jag tagit hem Varan (www.varan.org), men därefter har jag tänkt att plocka ihop ett "superpaket" själv, baserat på Linux, som skall kunna gå att byggas ut och tunas i det oändliga (långsiktigt mål...)

Så jag tänkte fråga om det finns fler BMW ägare på detta forum som skulle vara intresserade av att bygga liknande system för era egna bilar, och som skulle vilja vara med och delta och bidra med olika delar i projektet.
Själv är jag duktig på elektronik och programmering av kommunikation och "lågnivågrejor", men jag skulle helt klart kunna ha nytta av lite stöttning på userinterface delarna (=skitsnygg grafisk design + ljud baserat på "skins" så att man kan byta), och sedan ser jag framför mig en hel radda med olika mjukvarufunktioner man skulle kunna dela upp mellan sig på att implementera.

Förutom programmerare och GUI designers så behöver vi givetvis ett antal villiga testare av systemet, med så många olika BMW modeller som möjligt.
Själv har jag en 750 med DSP (=digital 2 kanalig audioingång) och 4:3 videoskärm), men min avsikt är att systemet skall funka även med tilläggsmonterade skärmar (tex 7" widescreens) och andra audiokonfigurationer (5:1 surround!), så enda begränsningen jag hade tänkt mig är att modellen måste ha någon form av kommmunikationsbuss att ansluta på.

För att snabbt komma igång köpte jag ett I-bus (ISO9141) interface av Rolf Resler, men bättre isolerade sådana skulle jag enkelt kunna bygga en drös av på jobbet och sälja till självkostnadspris om intresse verkar finnas. Jag skulle även kunna ordna CAN/MOST interface (för de nyare modellerna, tror E60/E65 kör med detta) om intresse finns.

Mvh. /Kjell
Visa användare
219
beni1979
323ci-00_e46
jag vill ju installera pc i bilen om jag kan ha navigator i den och jag tänkte köra med en touch screen

Länk
Länk
ch
54
chip
325i -94
Hej!

jag är intresserad, men iom studier(så jag också ska bli duktig på att elektronik och programmering) så har jag ej ekonomi förrän till sommaren.

Men jag har en fråga till dig, jag har ju en äldre bil, e36:a och jag funderar på om man skulle kunna integrera färddatorn i datorsystemet för bilen. Hur svårt är det att bygga ett interface som tar alla mätdata färddatorn får in och istället skickar det till en dator, via tex comporten?
Hej beni och chip,

beni; är det huvudsakligen navigator du är intresserad av är troligen en handdator med tillkopplad GPS mottagare + nav-mjukvara det både enklaste och billigaste alternativet. Dessutom är ju en sådan även utmärkt som MP3 spelare, så det är inget dumt alternativ.
Men annars: ja - jag tänkte mig att även navigation skulle vara en applikation man skulle kunna köra på CarPC:n med inkopplad GPS mottagare. GPS mottagare för inkoppling via t.ex USB vet jag finns idag både billiga och bra, men jag har inte själv rotat i vilka navigationsapplikationer man skulle kunna använda eftersom den funktionen inte direkt står på min egen priolista (jag har separat nav).

chip; jag är _nästan_ säker på att din E36:a har I-Bus precis som min E38:a, och just sådan integration är precis en av de centrala saker jag vill göra med CarPC:n - den skall kunna styras från rattknappar + färddatorknapppar, och den skall kunna visa meddelanden på färddatorns display.
En I-Bus är i grunden en vanlig serieport ("comport"), men på datorn används spänningsnivåerna +/-10V, medan man i bilen kör med 0/12V. Därför behövs bara ett relativt enkelt spänningskonverterarinterface för att koppla in en dator på I-bussen. Rolf Resler (www.reslers.de) säljer sådan både som byggsats och färdigbyggda för några få hundralappar.
På I-bussen skickas en massa kul info som datorn kan lyssna på, och sedan kan den både logga och presentera detta på betydligt fler och mer givande sätt än en vanlig färddator, det är här det roligaste med en CarPC kommer in om du frågar just mig. ;-)

Kostnaderna för en baskonfiguration kan vara ganska måttliga, själv har jag köpt på mig följande:
- Ett Mini-ITX PC-moderkort med integrerad CPU, grafik och ljud, ca 1500:-
- 256MB RAM, tja vad kostar det, några hundralappar...
- En hårddisk, jag väljer en 2.5" laptopdisk pga att dessa är mer stöttåliga, ca 1000:-
- En Mini-ITX datorlåda, inkl powersupply som kan matas med 12V DC, ca 1500:-

Summa: Drygt 4000:-, och då tycker jag egentligen att lådan är alldeles för dyr och klumpig, så jag skulle gärna se att någon hittar en mindre och billigare.

Dessutom har jag pga att Mini-ITX kortens digitala audioutgång inte har en samplerate som är kompatibel med digitalingången på min DSP i bilen lagt till ett M-Audio Audiophile PCI-ljudkort för ca en 1000-lapp, men egentligen tror jag att det mer rätta skulle varit att helt plocka bort DSP:n och köra detta i datorn också, jag tror faktiskt t.o.m att ljudet som kan åstadkommas av de integrerade ljudchippen på ett VIA Mini-ITX kort är minst lika bra (dåligt) som BMWs professional DSP system... Men jag tänkte spara detta till ettt senare steg, så jag köpte ljudkortet att använda så länge.

Mvh. /Kjell
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Kjell:

Finns det inte tillräckligt med liknande projekt redan? Vi har redan Carx, Varan, CarAmp, Bebox o.s.v..

Jag har kört med en Mini-ITX(VIA M10000) PC+7" petskärm + Reslers I-bus IF kopplad till min Business-CD. Som UI har jag haft Mediacar + Destinator för navigeringen, har fungerat bra.

Mitt nästa steg är att slänga ut Business-CD:n och köra direkt från PC:n till original Hifi-förstärkaren. Ljudchippen på VIA moderkorten är ingen höjdare. Jag fick in diverse ljud från hårddisken m.m.. Det blir ett riktigt ljudkort i bil-PC V 1.1.

Vad har du tänkt dig för DC-DC nätdel? Jag har införskaffat ett ´
90W OPUS till V 1.1.

Kan inte Windows XP Embedded vara ett intressant alternativ?

Chip: Jag är ganska säker(99.99%) på att E36 inte har I-bus.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Projekt som dessa är alltid intressanta, samtidigt skall man ju inte uppfinna hjulet i onödan, som olja skriver.
Rekommenderar ett besök hos hack-the-ibus på Yahoos diskussionsforum om man vill grotta sig i just i-bussen.

FP
Håller själv på med ett litet projekt att slänga in dator i bilen. Tänkte bara had den som musik databas så de blir ingen skärm än så länge. Tänkte styra den med hjälp av telefon och programet Bemused.
Men har en fundering. Kan de finnas någon möjlighet att få en dator att boota från usb? Skulle vara perfekt om man skulle få operativsystemet att gå på ett usbminne, Mera stötsäkert är svårt att hitta. Sen tänkte ja lagra musik på helt vanliga hård diskar.
Men just operativsystemet skulle man inte ju vilja att de skall krascha ihop vid en ordentlig stöt.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
js-nicke: Det går att få Windows att boota från ett USB-minne. Alternativt kan du köra med Compactflash på IDE. Tyvärr lär ditt minne inte hålla så värst länge p.g.a. alla skrivningarna. Det går att få windows att låta bli att skriva till ditt flashminne med komponenter från XP embedded. Surfa in på Länk och sök på ewf.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Hejhej på er,

Jag är mycket medveten om att det finns ett flertal befintliga CarPC projekt, både kommersiella och gratisgrejor, men eftersom detta är en hobbygrej jag håller på med för mitt eget höga nöjes skull är själva tjusningen för mig att göra det själv! :-)
Eftersom jag jobbar professionellt med ett företag som utvecklar open-source baserade inbyggda styrsystem har jag inte heller intresserat mig nämnvärt för de Microsoft baserade alternativen, men jag har givetvis kolllat in lite vilka funktioner de olika befintliga lösningarna erbjuder.
Primärt är som sagt inte mitt eget fokus riktat mot t.ex Nav eller Multimedia, utan jag kommer först att lattja lite med att göra en superfärddator som kan ge lite grafritande loggar, låta bilen mejla mig körjournaler etc, men jag tänkte att om någon annan är mer intresserade av dessa bitar skulle man kunna samarbeta.

olja; har du problem med "hårddiskljud" o liknande på ljudkanalerna skulle jag rekommendera dig att först se över jordningen av din CarPC, detta har knappast något med ljudchippen i sig att göra. Opus DC/DC aggregaten har jag inte testat, men på specen verkar de OK. Själv kör jag just nu bara med att jag köpt en Morex Mini-ITX låda med inbyggd DC/DC nätdel som matas med 12V, som jag 30-matat via 2st 5A dioder i serie och en 15V zener mot jord. Detta är dock ingen långsiktig lösning, då jag troligen kommer att byta till ett XScale baserat kort lite längre fram.

Att kunna boota en PC från ett USB minne är något som PC:n BIOS behöver kunna stödja, och sådana börjar dyka upp fler och fler numera. Flertalet av Mini-ITX korten gör det, och många modernare laptops gör det också. Stöds det inte av ditt BIOS är mycket riktigt ett CompactFlash kort i en IDE adapter också ett alternativ.
Linux, och *BSD varianterna kan man enkelt konfigurera så att skrivaccesser till utslitbara lagringsmedia (ja, flash sliter man sönder annars) inte görs, men beroende på vilket flashminne man köper kan dessa slitas mer eller mindrre snabbt. En vän till mig har plockat ihop en båt-PC som han kör Microsoft 98 från CF kort på, men han köpte ett dyrare "industrial grade" CF kort och har nu använt det i 2 säsonger utan att minnet gått sönder (dessa minnen har redundanta sektorer, som kortets interna logik mappar över trasiga sektorer då de uppstår).

God fortsättning!
Mvh. /Kjell
olja: OK, tack för svaret!
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Kjell: Har du kunskap och möjlighet att pyssla med mjukvaran själv är Linux klart intressant. För oss vanliga dödliga är nog Windows XP att föredra. Det finns mängder med roliga frontends att välja på. Tyvärr är mina kunskaper i programmering begränsade (Basic).

Det var inte jordningen som ställde till det. Problemet försvann när jag flyttade hårddisken längre ifrån moderkortet. Inget att bekymra sig om du kör digitalt ut.

Är inte K-bussen intressantare vid ett ev. färddatorprojekt? Du kan få ut allt möjligt kul därifrån, diagnostik m.m..

/Johan

Riktiga män kör sedan.
mb
270
mbri
435i Cab -15
Land ROver LR2 -12
Hittade denna länk:

Länk

Det ser helt klart ut att vara intressant. Är det någon som monterat det här på forumet?

/Mikael

Min bil: Länk
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
mbri: En Ikea låda i en BMW!! Passar bäst i en V-lvo! Vad har han handdatorn till??

Ungefär samma komponenter jag hade i min e39 bilpc V1.0. (undantaget Ikealådan) Jag fick in datorn i utrymmet bakom vänster hjulhus. Med I-Bus IF gick det att styra Mediacar med rattknapparna.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Helt klart intressant! Men det finns redan ganska många lösningar, de har hållit på ett par år, det är ett jävla jobb att försöka få till det bättre än dem klarat.

Att köra windows XP i bildatorn fungerar bra, du har ström funktionerna, och med en hel del meck så lyckas jag starta hela skiten på 8 sekunder. Bort med gui osv osv. på en väldigt enkel CPU och en halvgig ram.

Själv installerade jag ett DSP filter i datorn och fick bra mycket mera kräm i ljudet.

Mitt tips är att testa CarX vilket har vuxit en hel del sista tiden.

Lycka till!

Mvh
Kristian

Jag tycker du ska försöka men det lär ju ta ett par år förrän det brukar likna nått.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Alf_VON_Sil: Hur har får du igång din burk på 8 sekunder?

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
olja: Nu var det ett tag sedan så jag kommer inte ihåg allt jag gjorde.
Men Basic sakerna har jag skrivit i mitt dokument om CarAMP och CarX som det finns länkar till här på forumet.

Det går att snabba upp XP förvånansvärt mycket, home edition startar snabbare än PRO version, skala bort allt som verkligen inte behövs. Stäng av diverse tjänster, hacka lite i registret hämta hem programvaror som optimerar start av datorn, stäng av att drivrutiner ska vänta på hårdvaran eller att annan drivrutin ska starta, Använder du USB tex? om inte ta bort skiten helt. Stäng av kontroll av NTFS partioner, Stripe GUI:et ta bort så mycket GUI du bara kan.
Bara att nämna några saker..

Det tog lite tid, men sök på nätet, det finns sidor om detta. Tyvärr fann jag ingen sida som bara handlar om ämnet utan man får plocka rusin ur tårtan liksom, har tyvärr inga länkar kvar.

Mvh
Kristian
seyaa
olja hur installerade du destinator på en pc? den villl bara installera på en handdator för mej????

vart får ni tag på mediacar?

/jonas
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Seyaa: Länk

Riktiga män kör sedan.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Seyaa: Glömde denna Länk

Riktiga män kör sedan.
seyaa
man tackar pefekt ska prova ikväll :)
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Seyaa: Hör av dig om du behöver den modifierade DLL:en.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.